Kat eet niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Beppie
Kitten

Kat eet niet meer

Bericht door Beppie »

Hallo, mijn kater van 14 wil de laatste 2 a 3 dagen niet meer eten. Drinken doet hij nog wel zo af en toe uit de kraan.
Net heeft hij wel 2 kleine hapjes van een plakje kipfilet gegeten en wat vocht gelikt van wat tonijn uit blik.
Morgenochtend bel ik direct de dierenarts ik ben zo bang dat het z'n nieren zijn :-(
Umimeis
Tijger
Tijger

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Umimeis »

Mijn Sammetje heeft dat 2 weken geleden ook gehad, hij wou 3 dagen niet eten en drinken.
Het was net in het weekend ook nog! Ik had toen op zaterdag naar de weekenddienstgebeld en die zei dat ik de zondag nog even moest afwachten.
Zondagavond had hij een paar kleine hapjes gehad, maar omdat ik het niet vertrouwde was ik de volgende dag toch maar naar de dierenarts gegaan want ik dacht eerst ook dat hij misschien iets aan z'n nieren zou hebben.
Gelukkig was dat niet zo. Hij bleek een virusifectie, keelontsteking en koorts te hebben.
De koorts was al een beetje gezakt. Hij kreeg pijnstillers en een antibioticakuur mee.

Gelukkig is hij inmiddels alweer beter.

Ik zou toch morgen naar de dierenarts gaan om hem even na te laten te kijken.
Misschien heeft hij ook wel iets onder de leden.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Adriana

Bericht door Adriana »

Beppie schreef:Hallo, mijn kater van 14 wil de laatste 2 a 3 dagen niet meer eten. Drinken doet hij nog wel zo af en toe uit de kraan.
Net heeft hij wel 2 kleine hapjes van een plakje kipfilet gegeten en wat vocht gelikt van wat tonijn uit blik.
Morgenochtend bel ik direct de dierenarts ik ben zo bang dat het z'n nieren zijn :-(
-------------------------------
hoi en welkom,
wat vervelend dat je kater, die al wat op leeftijd is, niet meer wil eten.
een algemeen bloedonderzoek brengt snel uitkomst naast ntuurlijk het normale onderzoek bij de da.
jullie gaan morgen langs en we duimen voor jullie.
vraaag of je de uitdraai van het bloedonderzoek mee mag nemen en zet de waardes even op je topic met de referentiewaardes die er op het strookje achter staan. (en kijk even naar mijn bericht bij Drika).
waarom denk je zelf aan nierfalen?
Beppie
Kitten

Bericht door Beppie »

2 jaar geleden ben ik ook een kat verloren aan nierfalen.
Maar ik moet zeggen dat het bij Koetje toch anders is, als ik eten voor hem neerzet dan likt ie er wel aan, neemt soms ook een hapje maar spuugt het dan weer uit, net of hij niet kan eten ofzo. Net heeft hij ook weer uit de kraan zitten drinken en heeft wat kattenmelk op.
Pff konden ze op dit soort momenten maar praten he!
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Misschien heeft hij last van zijn mond. Ik duim voor jullie vandaag!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Beppie
Kitten

Bericht door Beppie »

Nou ik ben met hem bij de dierenarts geweest. Hij is daar onderzocht en er is wat urine bij hem afgenomen.
Daar kwam niet echt een schokkende uitslag uit, ze dacht wel dat er een ontsteking bij z'n nieren zou kunnen zitten, ook had ze een hartruis gehoord. Dat kan kloppen want dat is een aantal jaar geleden al bij hem geconstateerd maar daar heeft hij verder nooit last van gehad. De dierenarts adviseerde om een echo van z'n hart te laten maken, maar aangezien ze dat daar niet zelf doen stuurde ze me door naar een ander. Verder had hij wat koorts en kreeg daar een injectie voor en ik kreeg antibiotica mee, ook kreeg wat vocht toegediend omdat hij iets uitgedroogd was. En ik kreeg 2 blikjes kattenvoer mee.
Eenmaal thuis heb ik hem wat van dat voer gegeven en tot m'n grote vreugde at hij er wat van. Ik was nog geen 15 min thuis of de dierenarts belde me op, ze had toch geen fijn gevoel over hoe ze me weggestuurd had en had met haar collega's de toestand van Koetje besproken, en toen kwam ze tot de conclusie dat ze toch eigenlijk ook wat bloed wilde afnemen om toch de de waarden van z'n nieren te controleren. Ik weer terug met hem en ze hebben wat bloed afgenomen en weer wat urine, en gelukkig waren alle waarden goed!!! Ze denkt toch aan een ontsteking ergens in z'n lichaam, ik moet hem de antibiotica gewoon geven en woensdag wil ze hem nog even zien. De echo hoef ik niet te laten maken omdat ze niet denkt dat het in verband staat met elkaar.
Hier de waardes van het bloedonderzoek:

1 T-pro 62 g/L
2 Alb 24 g/L
3 BUN 8.1 mmol/L
4 UA under 59 umol/L
5 Cre 100 umol/L
Adriana

Bericht door Adriana »

Beppie schreef:ze had toch geen fijn gevoel over hoe ze me weggestuurd had en had met haar collega's de toestand van Koetje besproken, en toen kwam ze tot de conclusie dat ze toch eigenlijk ook wat bloed wilde afnemen om toch de de waarden van z'n nieren te controleren. Ik weer terug met hem en ze hebben wat bloed afgenomen en weer wat urine, en gelukkig waren alle waarden goed!!!
Hier de waardes van het bloedonderzoek:

1 T-pro 62 g/L
2 Alb 24 g/L
3 BUN 8.1 mmol/L
4 UA under 59 umol/L
5 Cre 100 umol/L
zal een hele opluchting voor jullie zijn en pluim voor je dierenarts,
ze had natuurlijk in eerste instantie altijd bloedonderzoek moeten doen...- misschien uit kostenoverwegingen even niet, maar
t is toch de enige manier om rustig zeker te weten dat alles in orde is.

voor de liefhebbers de referentiewaardes en uitleg:

1 T-pro 62 g/L
TP
52-82 g/l
Totaal eiwit
Te hoog: bij chronische ontstekingen of uitdrogingen.
Te laag bij eiwit verlies (zie albumine) of ernstige ondervoeding.

2 Alb 24 g/L
ALB
27-38 g/l
Albumine
Te hoog bij uitdroging.
Te laag: eiwitverlies door nier- of darmproblemen en bij levercirrhose.

3 BUN 8.1 mmol/L

4 UA under 59 umol/L (mist een komma, denk ik)
UREA
2.5-9.64 mmol/l
Ureum
Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasproblemen en ziekte v. Addison.
Te laag: Overmatig drinken

5 Cre 100 umol/L
CREA
60-135 umol/l
Creatinine
Te hoog: nierproblemen, uitdroging, plasbuisverstopping, Addsison
Te laag: overmatig drinken.

jullie kunnen weer rustig knuffelen en van elkaar genieten. heb je Hills a/d blikje meegekregen?
misschien ook nog wel een tip en te proberen: convalescence van Royal Canin.
dat is poeder, dat je met warm/heet water tot een papje roert.
dan even wat op je vinger en af laten likken en dan slobbert poezenbeest doorgaans zelf de rest wel van het ondiepe schoteltje
(niet in een diep bakje doen, de meeste katten hebben daar een hekel aan en zeker als eten een probleem is
moet je het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk maken - via je dierenarts te krijgen)
Beppie
Kitten

Bericht door Beppie »

Dank je voor de uitleg! de dierenarts had het me wel uitgelegd maar dat ging zo snel en toen ik buitenstond was ik het alweer kwijt :smile:
Ik heb inderdaad een blikje van Hills meegekregen, daar heeft ie vandaag kleine beetjes van gegeten.
Verder ligt hij nog veel te slapen.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Adriana, wat een superuitleg zo! Zeker om nog even na te kijken.

Beppie ik ben echt zo blij voor jou een koetje :grin: Inderdaad applaus voor jullie dierenarts.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Beppie
Kitten

Bericht door Beppie »

Vanmorgen terug geweest met Koetje ter controle, en alles was goed, ze had nog wat urine op kweek gezet en daar kwam ook niks bijzonders uit, en de koorts was ook weg :edance:
Hij is ook een stuk actiever, gister had ie al zoiets van nou ik wil eigenlijk wel naar buiten, maar ik hou hem nog even lekker binnen.
Adriana

Bericht door Adriana »

:pdtura1: geweldig nieuws en zo lezen we het graag!
je hebt een prima dierenarts trouwens, in welke stad is die gevestigd?

knuffs voor Koetje en goed afgelopen, joepie! :pdtura1:
Beppie
Kitten

Bericht door Beppie »

Over m'n dierenarts ben ik heel tevreden! en ik ben nogal moeilijk wat dat betreft hoor, dit is mijn dierenarts http://www.dierenkliniekgo.nl/dgopages/index.php.
Plaats reactie