Katten voorgoed buiten huis

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
tuizentfloot
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:08

Katten voorgoed buiten huis

Bericht door tuizentfloot »

Beste,

Ik en mijn vrouw hebben twee supper toffe katten. Ze hebben altijd de gewoonte gehad op een appartement te wonen maar nu doet onze huisbaas zeer lastig hierover.
Met spijt in het hart moeten we dus afscheid nemen van onze vrienden.
Nu hebben we 2 opties:- Ze hebben ons gezegd ze naar het asiel te brengen omdat ze daar zeker goed terecht komen( waar ik eerlijk gezegd grote twijfels over heb...)
Een andere optie is bij mijn schoonouders in de tuin.(Ze mogen niet binnen)
Ze hebben daar veel groen en een grote garage om in te slapen dus normaal gezien gaan ze zich daar goed ammuzeren. Nu is mijn vraag of het geen kwaad kan om katten van 2 jaar oud plots buiten te zetten, vlak voor de winter...

Alvast bedankt voor jullie antwoorden...


mvg,

Fre
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door sandy »

Is er een reden waarom de huisbaas hier ineens moeilijk over doet en kan daar niet over gepraat worden?
Katten geven tenslotte geen overlast normaal gesproken.
Staat het in het huurcontract dat huisdieren verboden zijn?
Je kan ze zowiezo nu niet meer naar buiten doen, ze hebben geen wintervacht en zouden doodziek worden, en ik vind het erg zielig als dieren die menselijke aanwezigheid en aandacht gewend zijn ineens aan een leven buiten moeten gaan wennen.
Daar heb je geen dieren voor namelijk, dan is een asiel nog een vriendelijkere optie mits ze daar niet in een hokje gedaan worden natuurlijk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Seemy »

Is er geen andere mogelijkheid?

Waarom is er NU in een keer een probleem met de huurbaas?

Je schrijft dat ze 'altijd de gewoonte hebben gehad om op een appartement bij jullie te wonen'.
Dat betekend dus dat jullie ze al langere tijd hebben.

Is er iets veranderd in het huurcontract?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Nyncke »

Naast de vragen die hierbovenstaan.

Je zult ze niet zomaar in 1x alleen maar buiten kunnen laten daar zul je ze langzaamaan aan moeten laten wennen. Twee jaar is wel jong, dus dat zou moeten kunnen.
Ze zullen een dikkere vacht krijgen tegen de winterkou maar of dat deze winter nog gaat lukken????
Ik zou ze wat hele lekkere schuilplaatsjes in de tuin geven. Ik heb voor dat doel een oud konijnenhok met stro op een heel beschutte plek staan.

Die garage daar kunnen ze wel vrij in en uit lopen?
Daar kun je ook wat lekkere plekje maken waar ze lekker kunnen slapen en eventueel een kattenklimpaal voor deze aankomende winter.
Krijgen ze wel hun aaitjes en hun krieweltjes van je schoonouders?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Kattenbella »

Ik sluit mij aan bij de rest. Waarom mogen ze trouwens niet naar binnen bij je schoonouders?
Het wordt al behoorlijk koud, ik zou er niet voor kiezen hen daarnaartoe te brengen tenzij de garage verwarmd is.

Inderdaad als er niets in jullie contract staat over huisdieren kan jullie huurbaas jullie niets maken. Twee katten is een normaal iets in huis.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Umimeis »

Wat vreemd....ik zou als ik jullie was nog eens het contract doorlezen en evetueel aan de huisbaas vragen of er iets veranderd is in het contract of wat de reden is waarom het nu niet meer mag.
Voor de rest sluit ik me bij de rest aan.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door JLC »

Ik zou eerst goed het contract lezen. Als daar geen verbod in staat voor het houden van huisdieren, dan kan de huisbaas weinig. En als hij de regels van het huurcontract heeft veranderd, dan moeten jullie daarover wel tijdig ingelicht worden. Als jullie niet zijn ingelicht over een wijziging dan zou ik mij er niets van aantrekken.


Als ik je verhaal zo lees, dan heb je geen gewone woningcorporatie of pensioenfonds e.d. als verhuurder, maar een prive-persoon.
Ik krijg een beetje het idee dat deze huisbaas jullie het appartement wil uitpesten, omdat hij huurders heeft gevonden die meer willen/ kunnen betalen. Wonen jullie in een stad waar het moeilijk is om aan een huurwoning te komen? Het klinkt mij aardig als een pesterijtje van zo'n huurbaas. Komt vaker voor in steden zoals Utrecht, Amsterdam enz.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Cari »

Raar verhaal. Zelfs als het in België speelt. Als jullie al langer met je katten in een appartement wonen, kunnen niet ineens de regels veranderen, zodat je je katten maar gelijk weg moet doen. Voor zoiets hoort een overgangsregeling te zijn. Als je er met je huurbaas niet uitkomt, zou ik een advocaat inschakelen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door puck0906 »

heel apart verhaal. Een kat die binnen gewend is kan je toch niet zomaar naar buiten zetten voorgoed? Ze zijn nu warmte en aandacht gewend en dan moeten ze naar buiten waar ze geen warmte en aandacht meer krijgen. Waarom willen je schoonouders dan katten? Voor de muizen dan ofzo want een andere reden kan ik niet bedenken. bij het asiel krijg je alleen maar een kat mee als je er goed voor zorgt en dat doen ze naar mijn idee niet zomaar aan iedereen geven dus als je er echt niet uit komt met je huisbaas zou ik ze naar het asiel brengen of naar iemand die ze binnen houdt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Adriana »

tuizentfloot schreef: twee supper toffe katten.

Met spijt in het hart moeten we dus afscheid nemen van onze vrienden.

Nu is mijn vraag of het geen kwaad kan om katten van 2 jaar oud plots buiten te zetten, vlak voor de winter...
dag 'ik en mijn vrouw Tuizentfloot',

k zag dat je on line was, maar zie ook dat je tot dusver nog op geen enkele van de berichtjes hebt gereageerd.

ik heb toch ook nog wel een paar vragen

ik krijg de indruk - of klopt het dat je wel heel erg gemakkelijk afscheid van je huisdieren neemt?
en het lijkt me een absurde oplossing om twee binnenkatten zo maar even in december naar buiten te gooien in een garage en dan ook nog veel groen in de omgeving, dus ze gaan zich daar wel amuseren.
staan er ook nog auto's in die garage? en is die garage te verwarmen / verwarmd?

kun je ons even melden of je vraag serieus is?

en ook of je zelf serieus bezig bent met het probleem, dat misschien helemaal geen probleem is - want indd indd als het vooraf niet is uitgesloten in je huuroveeenkomst, - dan kan jullie niet zo maar een nieuwe regel worden opgelegd.

je woont toch niet in een bananenrepubliek?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad gaat het mij ook storen hier niets meer van jullie te vernemen :???:


Je huisbaas kan jullie toch ook niet verplichten jullie meubels te verwijderen, omdat deze hem niet aanstaan?

Wat is er aan de hand?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Boomer »

Buiten al het genoemde kan je ze ook niet ineens buiten bij je schoonouders brengen. Een kat zal eerst binnen moeten wennen ( 6 weken) voordat het naar buiten kan / mag. Dan pas blijft een kat in de buurt van het huis.
Als je ze nu zomaar daar neerzet ( zonder wintervacht in de kou) zal het ten eerste ziek worden en ten 2e gaan dwalen en proberen de weg terug naar jullie huis te zoeken.
Als het echt niet anders kan ( bij jullie blijven of bij je schoonouders binnen( deze hele winter ) ) dan zou ik ze naar het asiel brengen.
Kattenvan rond d 2 jaar hebben een grote kans op herplaatsing. Zeker als het lieverds zijn en ze geen ongepast gedrag hebben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Nyncke »

Zal wel weer een trol zijn die zichzelf grappig vind, haha!
tuizentfloot
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2009 21:08

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door tuizentfloot »

Wow,

Bedankt voor al jullie antwoorden en nee het is zeker geen grap.
Ik heb me nl een beetje slecht uitgedrukt. Het probleem is
dat we zelf net verhuisd zijn naar een nieuw appartement en er stomweg vanuit gegaan zijn dat 2 katten inderdaad geen probleem zouden zijn.
Nu, wel dus en dit staat ook in het contract.
We dachten ook dat de katten zelf gelukkiger zouden worden als ze een tuin hadden om in rond te lopen. Ze staan nogal veel voor de deur te mijaauwen om nr buiten te mogen.
Elke keer breekt mijn hart....En schuldgevoel dat ik die beesten binnen opsluit. Toen we ze kregen gingen we normaal gezien naar een huis met grote tuin verhuizen maar dat is plots afgesprongen en nu zijn Frans en Fons( de katten) gedoemd binnen hun leven te slijten...Het is wel een ruim apprtement ( 100m2).

Enfin,

Buiten is dus geen optie blijkbaar en het asielkrijg ik zeker niet over mn hart...
verder zoeken dan maar hé...

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg

Fre
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten voorgoed buiten huis

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je reactie, Fre.

als ik het goed begrijp:

ze zijn vrij jong,
konden destijds ook naar buiten en toen zijn jullie, tegen de plannen in verhuisd naar een huurappartement.
in dat contract worden dieren buitengesloten, dwz mag geen dieren houden.

maar er staat nog steeds een tegenstrijdige opmerking je tekst:

"Net verhuisd, er vanuit gegaan katten geen probleem (dus huurcontract niet goed gelezen en wel getekend) Nu, wel dus en dit staat ook in het contract < ----> en nu zijn Frans en Fons( de katten) gedoemd binnen hun leven te slijten...Het is wel een ruim appartement ( 100m2)".

maw je mag in je appartement geen huisdieren houden en katers Frans/Fons zijn toch gedoemd binnen (in datzelfde appartement!) hun leven te slijten....

begrijp je dat ik het niet meer begrijp?

ze zullen vermoed ik heus wel wennen aan hun verblijf in jullie ruime appartement.
is er een balkon, dat je wat kunt afschermen?
jullie ouders wonen kennelijk buiten en in die omgeving zijn er vast wel baasjes te vinden (briefjes ophangen supermarkt, lokale krantje, wachtkamer dierenarts) voor deze super toffe katers.

het zal je duidelijk zijn dat de garage-oplossing neerkomt op dierenmishandeling, zeker in deze tijd van het jaar.
en mocht je daar op termijn aan denken: als ze nauwelijks meer contact met mensen hebben en worden buitengesloten dan gaan ze in de buurt schooien en proberen bij andere mensen aan de bak te komen.
uiteindelijk belanden ze dan in de opvang en daar weten heel veel kattenforumleden alles van. wij vangen de problemen op die op deze manier worden veroorzaakt! grote kans dat de katten intussen behoorlijk wat schade hebben opgelopen, ziektes en/of geestelijk moeilijk op de rails te krijgen.
(wij hebben een jaar geleden twee garagekatten opgevangen en zijn nog steeds bezig de ondervoeding en de mentale schade te proberen te repareren..)

hoop dat jullie uiteindelijk een goede oplossing vinden en wij met z'n allen willen daarover best met jullie meedenken hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie