Blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Blaasontsteking

Bericht door Boomer »

@ Snorrebaard :
Met intake en output bedoel ik dat de hoeveelheid vocht ( op welk mannier ook) dat ze binnen krijgen ongeveer gelijk moet zijn met wat ze plassen.

Het gebeurt nog wel eens dat mens of dier bij vocht afdrijvende medicatie / kruiden enz minder drinken maar toch veel plassen. Dan klopt de verhouding intake en output niet. Daar moet je dus voor waken.
Maar als ze goed haar "Thee" drinkt dan is er niets aan de hand :)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Ik ben gistermiddag voor de 3e keer met Boris bij de da geweest. Weer zijn blaas laten voelen maar die was weer leeg. Ik heb nu Metacam meegekregen als pijnstiller en ook blaasontspanners maar die krijg ik ècht niet naar binnen. Hij ruikt het gewoon dat er wat in zijn vlees zit. :-( Vannacht heb ik gezien dat hij op zijn broertje probeerde te rijden en volgens mij plast hij ook in de konijnenkooi als hij daar kans toe krijgt. Dat proberen te rijden heb ik wel vaker bij meneer gezien trouwens.

Kan dit geen probleem zijn wat tussen zijn oren zit? Ik word met gemak radeloos. Er moet toch met gemak verbetering komen als hij nu al 4 dagen antibiotica krijgt?? Ik heb ook Urinary van Royal Canin meegekregen en dat moest ik hem voor de zekerheid geven. Dat eet hij wel gelukkig. De dierenarts begon hier ook al over en dat hij dan aan de antidepressiva zou moeten als het geen medische oorzaak heeft.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Blaasontsteking

Bericht door rieneke »

die antibiotica zegt niet zoveel, aangezien maar ongeveer 5% van de blaasontstekingen bij katten bacterieel is.
ik vind het vreemd dat je da je niet heeft gevraagd een plas in te leveren.
ik zou dit alsnog doen, en laten controleren op gruis.
mocht het beestje gruis hebben, zal je daar toch eerst vanaf moeten zien te komen.
en soms moet je een lange adem hebben.
vorig jaar december werd bij mijn bassie gruis en ontsteking geconstateerd.
die ontsteking had ik steeds wel snel onder controle met metacam, maar keerde steeds weer terug.
pas sinds augustus is het 100% onder controle.
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Ik heb gisteren ook Katkor mee gekregen en ik moet inderdaad urine zien op te vangen. Ik hoop dat dit vandaag of morgen gaat lukken zodat ik snel weet wat er aan de hand is.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: Blaasontsteking

Bericht door snorrebaard »

Bij mij ging dat opvangen redelijk vlot. Het probleem is natuurlijk dat je aanwezig moet zijn als ze plast. Voor mij was dat evident omdat ze enkel buiten wou plassen, dus het eerste wat ze deed als ze buitenkwam was... een kuiltje graven en plassen. Potje eronder gehouden en hop, klaar was kees. Ze keek wel een beetje raar omwille van het geluid dat het maakte. :smile:
Het opvangen deed ik met de dop van een lakbus (eerst afgewassen uiteraard). Dat was een geschikte grootte. En dan overgegoten in een potje dat ik meegekregen had van de dierenarts.
Laatst gewijzigd door snorrebaard op 09 dec 2009 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Ik heb inmiddels urine gebracht en dat is onderzocht. Er is geen gruis gevonden dus ze gaan van een blaasontsteking uit. Er zat behoorlijk veel bloed in de urine en daar ben ik toch wel erg van geschrokken. Ik moest van mijn eigen da nog doorgaan met de Marbocyl en Metacam en hem in de gaten houden dat hij blijft plassen. Zodra ik het niet vertrouw, bellen en langs komen om te laten voelen. :cry: Als er niet snel verbetering kwam moet er een foto gemaakt worden.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door Ambertje73 »

Tja, dat is niet zo mooi, maar een blaasontsteking kan (net zoals bij mensen soms het geval is) heel hardnekkig zijn!
Een druppel bloed in de urine "lijkt" al snel heel veel! Als hij de boel geïrriteerd heeft, dan krijg je dat al snel.

Wij hebben trouwens een "speciale" soeplepel (mooie lange steel en grote opvangruimte) voor het opvangen van urine.
Ideaal! :lol:

Wij gebruiken altijd die vleesstaafjes van de Schlecker om medicijnen in te doen. Ze zijn er gek op!
Je breekt het pilletje gewoon in twee stukjes en "kneedt" het staafje er om heen. Niet te grote stukken, anders willen ze het niet.
Onder het eten van de "gevulde" stukjes gooi ik er een paar kleine vleesstukjes bij. Dan beginnen ze heel hebberig te worden en (vr)eten alles op.

Als je een kat speciale brokken geeft tegen blaasgruis of ontsteking, dan duurt het even voordat het aanslaat. Dat gaat meestal niet in een paar dagen, dus heb geduld (geduld is een schone zaak! :grin: ).
Hopelijk gaat alles goed en hoef je geen foto's te laten maken....

Succes ermee!
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Volgens mij gaat hij de goede kant op. Ben hier zo blij om maar blijf voorzichtig hoor. Hij ging gisteravond een keer naar de bak en al die andere keren ging hij er nog een paar keer achter aan maar nu dus niet. Toen we rond 22.00 uur naar bed gingen is hij nog wel een paar keer geweest en daarna niet meer tot vanmorgen rond 7.10 uur. Toen had hij weer een normale plas (zonder bloed gelukkig) en vanaf die keer is hij nog niet weer geweest. Ik ben hier echt zo blij om. Ook heb ik het idee dat hij zich beter voelt want hij kwam gisteravond zomaar ineens op mijn schoot zitten om met mijn touwtjes van mijn trui te spelen en dat heeft hij nog nooit gedaan. :grin:
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Volgens mij is Boris er door. Hij is gisteren in totaal 2x naar de bak geweest en vanmorgen om 11.00 uur weer en heeft een grote plas gedaan en geen bloed erin gelukkig. Ik ga vanmiddag nog even contact opnemen met de dierenarts en kijken wat ik dan moet doen. Weet ook niet of ik die Urinary brokken moet blijven geven.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door Ambertje73 »

Geweldig dat Boris opgeknapt is! :edance:

Ik zou hem gewoon nog een tijdje de Urinary blijven geven (1x per dag), afwisselen met de "normale" brokken (die hij dagelijks krijgt).
Zodra je vermoedt dat hij weer last zou kunnen hebben, dan zou ik hem er weer volledig op zetten.
Als ik jouw was, zou ik dat middeltje van Adriana ook eens proberen.
Als katten gevoelig zijn voor blaasontsteking, dan krijgen ze het vaak weer wanneer hun weerstand (zoals bij de jaarwisselingen) minder is.
Zou Boris goed in de gaten houden!

Heel veel succes!
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Ik heb de urine van Boris vandaag voor de 2e keer laten onderzoeken. De ph-waarde was nu 6.5 en is er een heel klein beetje bloed gevonden maar dat was te verwaarlozen. Er is weer geen gruis gevonden dus daar ben ik wel blij om aan de ene kant. Ik hoop maar dat dit goed blijft gaan en ik blijf hem uiteraard in de gaten houden.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

Ambertje73 schreef:Geweldig dat Boris opgeknapt is! :edance:
Als ik jou was, zou ik dat middeltje van Adriana ook eens proberen.
Als katten gevoelig zijn voor blaasontsteking, dan krijgen ze het vaak weer wanneer hun weerstand (zoals bij de jaarwisselingen) minder is.!
-----------------
cystease werkt bij mij zelf erg goed en ik gebruik het nu als onderhoudsdosering.
een paar keer per jaar slik ik een tablet in twee keer en sindsdien geen last meer, terwijl ik nog steeds veel van de medicijnen slik, die de blaasontstekingen veroorzaken!

en groetjes van mijn rusjes aan jouw rusjes en extra aai voor boris
Afbeelding
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Dank je.

Jij hebt ook mooie Russen zeg. Bij welke fokker komen die vandaan? Ik kijk het even aan met Boris en mocht hij het weer krijgen is gezegd dat ik een foto moest laten maken. Ik heb gelezen dat dat middeltje ook voor stresskatten is maar volgens mij is Boris dat niet. Zijn broertje schiet juist altijd weg als er visite komt en Boris blijft altijd zitten maar hij is wel erg bang voor vuurwerk dus we gaan een rotperiode voor hem tegemoet. :-( Geef hem daarvoor Bach remedies en heb het idee dat dat wel wat werkt bij hem.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

Telizen of destress van de huisdierendokter werkt hier goed.

die andere twee zijn de verwaarloosde garagekatten uit de Betuwe, vader is Orlov van Jan en Roelie Meiering, moeder is Carmina de Bernaville van iemand die Nel heet en naar Australië is geemigreerd.
maar ik heb ze niet voor de stamboom-blablah maar voor hun karakter.
en we hebben deze herplaatsers moeten redden van de ondervoeding en verwaarlozing.

MoMo, de derde is een echte Russissche rus met een wat ronder Europees hoofd.
Zo en Mies hebben mij iets te veel Amerikaanse genen en wat spitsere hoofden.
vooral Zo is een wereldkater: lief poepslim, aanhankelijk en vreselijk rustig en aardig. en dol op plakband en cellofaan!....
daarvoor hebben we de lamskauwstaafjes en dat is een geweldig succes.
Mo (hieronder) is bijna 15 en Mies en Enzo zijn bijna 6.
Afbeelding
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Blaasontsteking

Bericht door JoBoris76 »

Hoe kan ik de weerstand van Boris proberen te verhogen? Kan dat met Echinaforce druppels van A. Vogel en hoeveel en hoe geef ik die? Het gaat overigens nog steeds goed met mijn kanjer. :edance:
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Plaats reactie