Navelbreukje?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Polkadotje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 nov 2009 21:21

Navelbreukje?

Bericht door Polkadotje »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en al een tijdje zitten googelen, maar nog niet een 100% bevredigend antwoord gevonden.

Sinds drie weekjes wonen hier twee schatten van kittens, twee lapjesdames (de een heel erg lapje, de een cypers met wat rode details) uit een oeps-nestje. Nu heeft zich de laatste weken bij een van de meisjes een plekje ontwikkeld op de buik. Ze heeft een paar huidkwabjes en een klein bultje. Ik ben er vrij zeker van dat dit een navelbreukje is, maar ik lees nergens iets over dat de huid rondom het breukje ook slapper zou zijn. De dames zijn nu 9 weekjes oud en hebben twee weken geleden hun eerste entingen etc gehad. De dierenarts heeft toendertijd niets opgemerkt (en ze heeft ze heel uitgebreid gecontroleerd) en ook ik weet niet zeker of dit bultje al voelbaar was toen ze hier net kwamen.

Over anderhalve week moeten de meisje steurgkomen voor een booster voor de entingen, en dan laat ik het plekje zeker controleren (ik las al dat bij een klein navelbreukje geen immense spoed nodig is), maar zijn er hier mensen met ervaringen met breukjes en ook lossere huidkwabjes oid?

Voor de duidelijkheid nog, de kitten zelf heeft nergens last van, speelt als een dolle en is altijd vrolijk en opgewekt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Navelbreukje?

Bericht door Adriana »

ja, wij hebben een poes met iets van een navelbreukje en beide dierenartsen, die eraan gevoeld hebben doen er laconiek over. ik vind het vervelend, want als ik over die buik kriebel dan voelt dat voor mij niet lekker: onregelmatig, bobbelig en niet kats.
hier is het een dilemma en ik kan niet overzien of met een reparatie niet meer schade en ongemak wordt veroorzaakt dan gewoon laten zitten en niet aan storen.

vanuit de kat gedacht hebben wij niet de indruk dat ze er last van heeft en ze is nu 5 jaar, maar we hebben haar pas sinds een klein jaar.
en eigenlijk weet ook ik bijna niks over navelbreukjes en er zijn ongetwijfeld forumleden die meer weten en het ons willen vertellen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Navelbreukje?

Bericht door Adriana »

nog even in de navelbreukjes gedoken/gegoogeld:

Dierennieuws/Bijzonderheden:
Ik heb sinds een jaar een poes en nu heeft ze kleintjes gekregen. Het vrouwtjes poesje heeft een bultje terhoogte van de navel, kan het zijn dat het poesje een navelbreuk heeft? Als het zo is moet ik er dan mee naar de dierenarts? Het poesje is verder levendig en speelt graag en lijkt er geen last van te hebben. Wij hebben nog nooit eerder kittens gehad en weten dus ook niet of het normaal is of niet. Het poesje is 4 weken oud.

Antwoord:
Navelbreukjes bij kittens komen regelmatig voor en geven eigenlijk nooit problemen, tenzij de breuk erg groot is. Een navelbreuk is een gaatje in de buikspieren ten hoogte van de navel. Meestal worden deze breukjes bij poezen gecorrigeerd tijdens de sterilisatie. U kunt de breuk door de dierenarts laten bekijken als u voor de eerste vaccinatie gaat op leeftijd van 12 weken.

Chris Polanen, dierenarts te Amsterdam
-------------------------------------------------

het zou inderdaad een navelbreukje kunnen zijn. Hij zal denk ik toch nog een keer geent moeten worden (2e enting) U kunt dan de dierenarts er meteen even naar laten kijken. Over het algemeen hoeft er aan een klein navelbreukje niets gedaan te worden. Eventueel kunt u er voor kiezen als de kater onder narcose is voor zijn castratie in de toekomst, het dan meteen even dicht te laten maken.

------------------------------- ;-)
nu ik er nog eens rustig over nadenk is het geloof ik bij de sterilisatie bij Mies wel gecorrigeerd, maar dat is operatietechnisch niet geweldig gelukt, want er zit een bobbel, het voelt hard en onregelmatig.
maar het is natuurlijk niet belangrijk hoe ìk het vind, het stoort Mies zelf niet en ik moet er dus mee leren leven. ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Navelbreukje?

Bericht door Cari »

Ik heb onlangs ook een kitten geplaatst met een navelbreukje. Advies van de dierenarts: indien nodig, tegelijk met de castratie verhelpen. Vaak is het ook niet nodig.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Navelbreukje?

Bericht door rieneke »

ik heb meerdere katten gehad met een navelbreukje.
het betrof steeds een klein breukje, en de uitstulping kon ik makkelijk terugduwen.
in alledrie van de gevallen heb ik het met de castratie gecombineerd en laten verhelpen.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Navelbreukje?

Bericht door Ambertje73 »

Wij hebben ook een schildpadpoes met een navelbreuk gehad.
Net zoals alle andere forumleden hebben we dat laten verhelpen in combi met een sterilisatie.
Gelukkig allemaal goed gegaan toen.

Mijn oom en tante hebben een kater met een navelbreuk. Ze hebben hem daar niet aan laten helpen.
Tegenwoordig is hij een forse kater van ruim 7,5 kg, dus ik hoop dat hij er later geen problemen mee krijgt!
Als ik hun was geweest, had ik hem wel laten opereren. :-|
Plaats reactie