Poes plast overal in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Poes plast overal in huis

Bericht door Siri »

Hallo allemaal.

Sinds enige tijd plast minstens 1 van mijn 2 poezen in huis. Het gaat hier om 2 poezen van 1,5 jaar oud.
Vanaf dag 1 dat we ze hadden (6weken oud, waren langs de weg gedropt) waren ze zindelijk. Maar sinds aantal maanden voort de frequentie van het in huis plassen steeds verder op.
Het begon met plassen op een vloerkleed. Dat lag er al lang, maar ineens gingen ze erop plassen. Dat kleed hebben we dus weggedaan omdat het niet schoon te krijgen was. we hebben maar geen nieuwe gekocht, bang voor herhaling.
Daarna ging t even goed. Maar nu is de hel weer los.
Kleren die op de bijkeuken liggen, schoenen, de oud papier doos. dat soort dingen.
Ze hebben met zijn 2 1 kantenbak. Zou dat het probleem zijn? poepen doen ze er wel netjes in...
Weet iemand hoe dit aan te pakken?
Moet eerst een urineweginfectie uitgesloten worden?
De oudpapierdoos is nu ook geliefd. Dit denk ik, nadat ons konijn er eens geplast heeft.
Ik zou graag adviezen krijgen, want dit is zo niet meer te doen.
Mijn vriend wil de katten naar buiten doen, maar daar ben ik tegen. Ze zijn het niet gewend. en ik ben gewoon bang dat ze iets overkomt. We wonen dan wel in een dorpje, maartoch, een 80km weg ligt nog geen 200m hemelsbreed...
Zou dit het probleem wel oplossen?
Hopelijk kunnen jullie helpen, zodat deze laatste optie niet nodig hoeft te zijn.

Heel erg bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes plast overal in huis.

Bericht door Leonie89 »

ik zou met beiden even naar de DA gaan met een urinemonstertje. omdat ze wel op de bak poepen denk ik niet dat het aan de kattenbak ligt.. een 2e bak kan nooit kwaad, maar bij ons hebben we ook maar 1 bak voor 2 katten en dat gaat prima..
naar buiten doen zou ik ook niet doen.. ik denk ook niet dat je het probleem daarmee oplost..
ben benieuwd wat er aan de hand is, hou je ons op de hoogte?
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Siri »

Hoe gaat dat met dat urinemonster? Moet ik dat zelf afnemen thuis? Zoja, hoe pak je zoiets aan?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Leonie89 »

daar heb ik zelf geen ervaring mee.. ik zou zowieso eerst even je dierenarts bellen hoe zij dat aan willen pakken.. anders kun je ook nog even zoeken bij het topic 'plassen en poepen op ongewenste plaatsen'.. daar staat volgens mij wel hoe je zoiets aan kan pakken..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Cari »

De makkelijkste manier is een zakje katkor bij je dierenarts halen. Dat zijn kleine bolletjes die geen vocht opnemen en daar vul je de schone kattenbak mee. Bij het zakje zit een pipet waarmee je de urine kan opzuigen. Katkor wordt vaak tegen een stevige prijs door dierenartsen verkocht, maar je kan het na grondige reiniging wel bewaren voor als je het nog eens nodig mocht hebben. Het is overigens ook op internet verkrijgbaar.
Het lijkt me zeker raadzaam eerst de urine te laten testen, voordat je verdere stappen onderneemt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad zelf even doen en verder echt alle zooi zoals kranten buiten bereik van de katten houden. Katten leren je wel waar je alles moet laten. De gang staat hier dus vol waar ze niet kunnen komen ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Roos en Minousch »

Zijn ze geholpen??

knip wat plastic zakken in stukjes, doe in een kattenbak/teiltje sluit de kat even op, en laat haar daar de plas in doen, even met een spuitje de urine er opzuigen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Siri »

ik zal van de week eens de dierenarts bellen.
Het gebeurd ook niet elke dag ofzo. verder lijken ze ook niet oncomfortabel. betweifel dus oft iets lichamelijks is.
Maargoed, advies inwinnen is nooit verkeerd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Cari »

Roos en Minousch schreef:Zijn ze geholpen??
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Siri »

geholpen in de zin van sterillisatie? ja.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Poes plast overal in huis

Bericht door Cari »

Oké, dan is dat 't probleem niet ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie