nagels bij katten zijn in lagen opgebouwd en die slijten niet zoals jij denkt. af en toe valt de buitenste schil eraf en over krabplanken ratsen helpt daarbij.
in de bank hangen heeft nog een ander doel, geurtjes achterlaten!
boodschap: 'dit is mijn bank'.
en je kunt je heerlijk uitrekken en spieren spannen als je in een bank gaat hangen.
sommige mensen knippen de uiterste puntjes van kattennagels af, omdat sommige katten daar rafeltjes hebben (toch vaker op de krabplank ratsen?) en overal in blijven hangen.
o.a. Desmond Morris heeft veel geschreven over kattengedrag en bij De Slegte hebben ze er vast nog wel een aantal in de aanbieding.
je kunt rusjes goed trainen en wennen aan een tuig en dan kun je ze als een hondje buitenlaten. ik schrijf met nadruk buiten laten en niet uitlaten want ze zullen zeker geen hele afstanden met je meelopen. en eentje tegelijk!
je zult denk ik in de weer moeten met wat hoger tegen een muur opgehangen krabplanken en leg ook een paar krabplanken plat op de grond.
en kijk eens naar de klimbomen die o.a. bij Zooplus te krijgen zijn! joepie!
rusjes, zeker als ze jong zijn, denken dat ze kunnen vliegen en springen met gemak twee meter naar boven, t zijn net aapjes.
en het zijn superuitbrekers, dus ramen beveiligen met horren oid.
en in de bank hangen? daar heeft ieder van ons zo zijn eigen methodes voor om te proberen om dat te voorkomen. maar garantie heb je nooit dat ze het niet zullen doen. en vooral als jullie niet de de buurt zijn, hihi!
over alle onderwerpen zijn wel discussies gevoerd en je kunt ook even via de zoekindex kijken wat zoal onze gezamenlijke problemen en/of oplossingen zijn.
en soms moet je gedrag gewoon accepteren en je huisgenoot niet willen drillen in wat jìj wilt.
katten zijn onafhankelijke wezens, die gaan doorgaans rustig hun eigen gang.
daarom zijn wij er ook zo dol op, anders zou je aan een hond moeten denken of een goudvis..
er is nog iets dat me intrigeert: 'als de fokker het daarmee eens is'......
leg eens uit, wat zou er op tegen kunnen zijn? ik weet niet of er een minimum-leeftijd is voor chippen en ze zullen als ze eventueel losbreken heus niet van je weglopen hoor!
p.s.
wij hebben er hier drie rondlopen, alledrie opvang- en 'herplaats-rusjes'. die zijn er namelijk ook. kijk eens op de herplaatslijst van felikat, daar staan als je op dit ras gevallen bent, vrij vaak blauwe russen op.
die zijn soms als 'designkat' besteld bij een fokker en toen viel het toch wel heel erg tegen..
onze jongste twee (broer en zus) zijn uiteindelijk in een garage 'geëindigd', indd omdat ze in de designbank hingen........

Mo is zijn wilde haren met zijn bijna 15 jr inmiddels kwijt, maar springt nog steeds met gemak 1.80 m hoog in een verticaal opgehangen vloerkleed om me met zijn natte neus te begroeten als ik thuis kom.