Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door rieneke »

neem inderdaad een wat oudere kat (liefst een jaar of 3 of ouder).
met een actief jonkie zal je je poes beslist geen plezier doen.
zelf zou ik kiezen voor een kater, omdat die naar mijn ervaring vaak wat makkelijker zijn.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door ktje »

qua poes/kater maakt denk ik niet veel uit. Belangrijkste is dat je gaat kijken welke eigenschappen een kat heeft en welke daarvan het beste bij jou poes past.

Zoals Cari al zei in het asiel zitten vaak wat oudere katten (die blijven meestal het langst zitten), daarvan weten ze meestal wel het karakter en wat de katten willen. Dus zou gewoon eens gaan kijken of er een leuke kat/poes in het asiel zit.

Je kunt ook op internet kijken daar staan ook vaak asielkatten op.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mizzdb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:14

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mizzdb »

hoi ik heb ook een vraag
wij hebben een kater van 10 mnd niet gecastreerd
en zouden graag een poesje er bij willen
nu heb ik een gesteriliseerde poes gezien die wij leuk vinden
zou dat samen gaan of is een kater beter
bedankt alvast
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Leonie89 »

poes of kater maakt niet uit.. zoals hiervoor al gezegd, je moet kijken naar het karakter van de katten.. zijn de sociaal met andere katten? speels of niet zo speels? denk je dat het zal klikken?
hoe dan ook zou ik de kater eerst laten castreren!! die arme poes weet al niet wat haar overkomt als ze bij jullie in huis komt en als een wildvreemde kater haar dan ook nog eens gaat bespringen (wat je geheid van verwachten!!)..
mizzdb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:14

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mizzdb »

oke dus een poes of een kater maakt niet uit
want onze kater word wel geholpen binnen kort
maar blijft een poesje krolse buien hebben als ze gesteriliseerd is
mvg
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Leonie89 »

nee als een poes gesteriliseerd is wordt ze niet meer krols.. de eerste weken is ze geloof ik nog wel vruchtbaar, net als een kater na zijn castratie..
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Siris »

Ik zou ook eerst je kater castreren en wachten tot hij een beetje hersteld is, voordat je een andere kat erbij doet. Je kan je kater (allang al) laten castreren.

Ik dacht vroeger ook altijd kater zijn makkelijker maar dat hoeft perse niet zo te zijn. Ik heb een herplaatser poes van 9 jaar en de kater van 6 heeft het meeste problemen met haar, met de poes van bijna 1 die maalt er niet om die gaat gewoon haar gang.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
mizzdb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:14

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mizzdb »

oke dan ga ik hem eerst laten castreren
was ik toch al van plan en daarna ga ik wer verder opzoek
maar bedankt voor de info
gr
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Nyncke »

elvedinenleonie schreef:nee als een poes gesteriliseerd is wordt ze niet meer krols.. de eerste weken is ze geloof ik nog wel vruchtbaar, net als een kater na zijn castratie..
Ik dacht een kater inderdaad wel maar een poes niet, wie kan er opheldering geven?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

De poes is niet meer vruchtbaar, want de eierstokken worden verwijderd. Geen eierstokken, geen eitjes, want alleen dáár zitten ze opgeslagen. Katers blijven 4 tot 6 weken na de casratie vruchtbaar, doordat er ook zaadjes in de prostaat kunnen zitten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mizzdb
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:14

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door mizzdb »

oke dus als ik een poes zou nemen die gesteriliseerd is dan kan die niet zwanger worden van mijn ongecastreerde kater
omdat de meeste zeggen dat je beter eerst je kater kan laten castreren voor dat ik een poes in huis haal
waar heeft dat dan mee te maken
mvg
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

Dat heeft te maken met het feit dat die kater zijn hormonen gaan opspelen als je daar een poes bij zet. Een opdringerige kater is buitengewoon vervelend voor de poes. Hij is sowieso al op een leeftijd waar niet-krolse poezen niet blij van worden. Ze zijn baldadig en plagerig. Een gekastreerde kater wordt er overigens ook niet blij van als hij het huis moet delen met een ongekastreerde kater. Een ongekastreerde kater is veel eerder geneigd te gaan vechten en ook om te gaan sproeien. Gewoon eerst je kater laten helpen, dan minstens een maand wachten, dan een nieuwe poes/kater erbij. Zo voorkom je een hoop problemen ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
BenD
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2010 21:33

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door BenD »

Binnenkort zijn wij van plan ons katten gezin uit te breiden met een main coon katertje naast ons inmiddels 2 jaar oude main coon poes. Nu zijn wij alleen erg bang dat het mis gaat tussen de twee. Sally (onze main coon poes) is namelijk al erg pittig van karakter (in ieder geval volgens onze dierenarts).

Momenteel zijn wij op vakantie en logeert ze bij onze ouders waar een poezen pers woont van 12, een main coon kater van 6 en een aangelopen boerderij kater van 8 (alle gesteriliseerd).

De pers (Socks) kon het namelijk ook niet uitstaan toen de main coon kater (Bram) er kwam wonen en wilt sinds dien alleen nog maar met rust gelaten worden door de andere kant. Tegen over mensen is ze nog steeds super vriendelijk en begroet deze ook met een harde mauw en gespin. De twee katers zijn erg zachtaardig en laten de poezen dan ook eerst eten voor ze zelf beginnen.

Sally kan het erg goed vinden met Bram en geven bij ontmoeten elkaar neusjes en spelen vaak. Nu weten we niet of dit komt omdat het beide main coon katten zijn of omdat Bram alles al gauw best vindt. Socks reageert op haar zoals op de andere katten; wat geblaas met (als ze te dicht in de buurt zijn) een tik. Vervolgens stuift ze dan weg.

Nu zijn we niet helemaal zeker hoe de vriendschap tussen Sally en Bram precies zit; Wordt ze nu vriendjes met de grootste kater omdat ze denkt dat die 'baas' is van het huis, zijn ze nu vrienden omdat ze elkaar als familie ras herkennen of worden ze nu vriendjes met de kater omdat deze alles best vindt en omdat ze op vreemd terrein is.

Wij twijfelen enorm hier tussen en zijn dus bang als we een kater kitten in ons huis nemen en dat deze onder Sally moet doen omdat zij de oudere is en omdat het haar terrein is (hier is ze al erg aangebonden omdat we bijna niet meer op onze tweepersoons kunnen zitten zonder een afkeurende blik en een harde zucht als ze naast ons neerploft).

Na het lezen van alle verhalen zijn we er nog steeds niet uit of we het wel of niet moeten doen. Als we het namelijk doen hebben we een optie staan op een katertje die op 18 april het huis uit mag. Tegen de tijd dat we terug komen is het 4 april en nemen we Sally weer mee naar huis. Dat zou dus ook een voor haar betekenen dat ze maar twee weken de tijd heeft om aan ons te wennen en vervolgens aan een 11 weken oude kitten en krijgt ze misschien het gevoel aan de kant gezet te worden (waarvan ik denk dat Socks de pers bij mijn ouders ook last van heeft en nu zo tegen alle andere huisgenoten zo doet).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

Nounou, dat is dubben ;-) ! Hoe het zal gaan, is nooit helemaal te voorspellen. Eén ding weet je in ieder geval: Sally kan wel met andere katten omgaan. Een kitten wordt dan vrijwel altijd geaccepteerd, al zal het best even duren. Sally zal in 't begin zeker de baas zijn, maar dat kan eventueel veranderen als het kitten volwassen is geworden. Afhankelijk van het karakter van het kitten. Soms is het ook moeilijk uit te maken wie er nou 'de baas' is, want katten zitten zo eigenlijk niet in elkaar en kunnen ieder op een ander terrein dominant zijn. (bv de één bij 't eten en de ander bij de ligplek).
Als Sally zo pittig is (wat weet de da hiervan :???: , dat kunnen jullie waarschijnllijk beter zelf beoordelen...) zou ik een rustig, zelfverzekerd kitten nemen. Een goede fokker kan je wat dat betreft het beste kitten uit het nest adviseren. Ook zal een goede fokker het kitten terugnemen, als het echt een ramp wordt tussen beide katten.
Ik zou ervoor gaan! Het is voor Sally ook gezonder en leuker als ze een soortgenootje in huis heeft.
Als je nu twijfelt, bllijf je twijfelen en hoe ouder Sally wordt, hoe moeilijker het gaat worden om er een andere kat bij te nemen. Hou ons op de hoogte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie