Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

ja, heb bij de wibra kleinste maatjes gekocht en de dierenarts meteen laten aantrekken zodat ze erin wakker werden. Volgens mij ouders (die ze nu ophalen) liggen ze lekker half suf te slapen in de auto en het is een rit van 2 uur dus daar ben ik onwijs blij mee. Nou maar hopen dat ze de rompertjes aan willen laten en dat de wonden goed genezen en ik ben weer blij. Phoe echt blij dat dit achter de rug is..... :edance:
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Leonie89 »

cute :) we want photo's!! :lol: ;-)

de dierenarts belde mij net om te vragen hoe het was gegaan.. netjes hoor.. ik wist niet dat ze dat deden..
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet zolang op het forum zit en dus geen idee heb hoe ik foto's op het forum kan krijgen. Als jij me kan vertellen hoe dan zal ik foto's erop zetten! haha
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Leonie89 »

moet je even zoeken bij forumsupport, daar staat wel een uitleg over het plaatsen van foto's :)
je kan ook een eigen fotoalbum aanvragen hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... +fotoalbum

back ontopic :-P
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Roos en Minousch »

Vlinder is vandaag ook gesteriliseerd, alles is goed gegaan, en ze heeft een keurig sneetje, die onderhuids is gehecht, dus geen kap of rompertje nodig.
Op dit moment is ze prima wakker, nog een beetje gammel maar verder gaat alles gelukkig goed.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

Nou, het ziet er keurig netjes uit maar rompertjes zijn binnen paar minuten uit. Ik heb onderkant van mijn legging kapot geknipt en dat ging wel goed maar dat schuift te makkelijk. Nu maar even kijken hoe het gaat zonder alles. Misschien blijven ze er wel af. Volgens mij is het ook onderhuids gehecht maar aan het begin en einde zit wel een draadje dus dat kunnen ze dan nog wel trekken toch? Ze waren gister wat suffig maar nu gaat het weer toppie. Ben zo blij dat het achter de rug is! :edance:
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

Ik heb even een vraagje voor de ervaren katten bezitters onder ons. Mijn 2 kleine meiden zijn donderdag geholpen. Ik heb sinds dien alles omgehad maar niet laten ze om. (rompertje, kraag, kap en stuk legging) Nou heb ik er dus maar even niets meer opzitten. Bij de 1 ziet de wond er keurig netjes uit. Draadje aan het begin en aan het einde. Wel klein stukje alsof het open is maar verder geen bloed of rare dingen. Bij de ander zit er nog maar 1 draadje (ik zou toch zweren dat die ook 2 draadjes had) en de wond lijkt wat dikkig. ook hier niet rood, droog en verder super schoon. Het ziet er totaal niet verkeerd uit maar dus wel wat dikkig. Mijn vraag is wat is normaal? De dierenarts zei dat als het rood of dik werd dat het dan ontstoken kan zijn maar dan moet je dat toch ook aan de huid kunnen zien? Die ziet er namelijk super schoon en droog uit. Ik wil ook niet direct in het weekend naar de dierenarts hollen maar als het niet goed is uiteraard wel. Wie kan mij vertellen wat normaal is?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door rieneke »

zoals je het vertelt ziet alles er goed en normaal uit.
ik zou geen enkele reden zien nu naar de weekend-da te rennen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Kattenbella »

Ik heb tweemaal gehad dat er iets "anders" liep. Madonna haalde alle hechtingen eruit, maar het was ook al goed genezen.
Lola had wel een ontsteking en kreeg extra antibioticum.

Die rompers klinken mij wat broeierig in de oren en ook meer stressvol.
Meestal valt het wel mee met het gedoe aan de wond.

Wat ik wel iedereen zou aanraden is de katten te laten helpen op een dag dat je er even tijd voor hebt. Dus voor de meeste werkenden op een vrijdag zodat het hele weekend er is. Je ziet dan vanzelf wel hoe ze reageren ;-)

Als de wond niet dik en rood is of stinkt, ga er gerust met je neus bijhangen. Dan valt het wel mee.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ik heb het eerst zonder rompertje geprobeerd. Maar Bindi ging er echt heel erg aan lopen trekken.
Dat rompertje was voor haar niet stressvol hoor ;) Ze paradeerde vrolijk door het huis ermee (na eerst 5 minuten te hebben gerolt om het af te krijgen, dat wel :lol: ).

Het is van hele lichte stof gemaakt, dus broeit echt niet. Daarbij zit het ook niet erg strak (lijkt wel zo, maar is niet zo). Dus er kan goed lucht bij komen. Ik deed hem ook sowieso elke dag een uurtje af zodat ze zich kon wassen. Als ze er dan weer aan ging trekken dan duwde ik zachtjes haar kopje weg bij de hechtingen. En om de dag even het rompertje in een sopje gedaan.

Ik denk toch echt dat een kap meer stress oplevert.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Kattenbella »

Ben ik met je eens en als je ziet dat ze aan de wond zit is dit zeker handiger. Het is volgens mij niet echt altijd direkt nodig.
Ik zou de katten au naturel wakker laten worden en als het nodig is maatregelen nemen.
Hoe maken jullie die rompers dicht? Om de staart, erboven? Was ik wel nieuwsgierig naar ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ik heb een speciaal kattenrompertje gebruikt. Die heeft twee stukjes klittenband aan de achterkant. Die maak je dan dicht om de staart heen aan de bovenkant. Zit een gat in waardoor ze nog gewoon op de bak kunnen. Hoe je dat met een baby-rompertje doet weet ik ook niet eigenlijk.

En ik hoorde inderdaad dat het helemaal niet zo'n ramp schijnt te zijn als ze de hechtingen eruit trekken. Als ze het zelf goed schoon houden. Is ook wel logisch, want hoe doen ze dat anders met zwerfkatten?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Kattenbella »

Het is natuurlijk prima om die maatregelen te nemen ;-) Bij zwerfkatten is er geen keuze.
Hoe ziet zo'n kattenrompertje eruit en hoe duur is deze?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Ik heb deze:

Afbeelding
Afbeelding

Hier gekocht: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... t/741/1/1/
Deze is eigenlijk voor hondjes, ik was vergeten aan te geven dat ik de rode wilde hebben. Maar heb het gat gewoon groter geknipt bij Bindi.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

dank voor de reacties. Ik denk dat ik het maar zo laat. Ik wacht het wel af en anders ga ik alsnog. Rompertje was opzich goed idee alleen de 2e dag kregen ze het uit. Geen idee hoe want de voor en achter poten zitten erin maar toch gelukt. Ik heb voor 2 euro romper gekocht dus het is het proberen waard. Je doet de voorpootjes in de armpjes zeg maar en de achterpootjes door de beentjes ingang en dan knip je een gat aan de onderkant zodat ze kunnen plassen. Staart kan er makkelijk tussen. (ik heb 2 knoopjes gebruikt) wel schattig. Ik had een roze voor de 1 en een zwart grijs gestreepte voor de ander. Voor 1 nacht ging het goed maar daarna dus niet.....
Plaats reactie