Binnenkat wil niet spelen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Mac »

Mac is mijn kater van een jaar, ik heb hem uit het asiel. Hij was een zwerfkat. Hoewel ik hem pas een week heb, en hij onwijs aanhankelijk is, wil hij niet echt spelen. De speeltjes die heb ik heb laat hij links laten liggen. Balletjes, muizen, hengels etc. Heel soms een snaai met zijn pootje naar de hengel maar meer ook niet.

Heeft iemand nog tips om deze jongen wat meer in beweging te zetten? Of zou hij nog even moeten wennen?
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: binnenkat wil niet spelen

Bericht door Roosje »

Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben.

Ik heb zelf nu iets langer dan 3 weken een kat uit het asiel, ook een zwervertje. Ze was gelijk al heel lief en knuffelig, maar wilde de eerste weken ook niet spelen. Het is echt iets van de laatste paar dagen dat ze helemaal loskomt, overal mee begint te spelen en ook op dingen begint te springen enzo. Dit deed ze eerst helemaal niet. Het is me trouwens ook opgevallen dat ze alleen spontaan begint te spelen, dus dat ze zelf vanuit het niets opeens achter een muis aangaat, als ik een muis voor haar weggooi zit ze me alleen schaapachtig aan te kijken... Ik denk dat Mac iets meer tijd nodig heeft om echt los te komen voordat hij wil en durft te spelen.
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: binnenkat wil niet spelen

Bericht door Mac »

Ik denk dat je gelijk hebt Roosje.

Omdat hij toch af en toe een pootje uitsteekt naar een speeltje dat het gewoon een kwestie van tijd is. Ik heb ook kattenkruid op bepaalde speeltjes gespoten maar (nog) geen effect...
Het beste zou zijn afwachten en blijven stimuleren om te spelen denk ik...:)
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: binnenkat wil niet spelen

Bericht door Roosje »

Dat herken ik inderdaad ook wel, eerst heel voorzichtig er een beetje tegenaan slaan, en uiteindelijk ging ze steeds wilder en langer spelen. Ik had zelf het idee dat ze gewoon nog te erg op haar hoede was om uitgebreid achter die muis aan te gaan, ze was nog te erg aan het opletten wat er allemaal om haar heen gebeurde.

En tja, als het op den duur niet beter word heb je gewoon een luie kat denk ik. :-P
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Cari »

Even volhouden! Als ie zo vreselijke aanhankelijk is, kan je ook proberen zachtje met hem te judo-en ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Camoth »

Mijn asielpoes wil helemaal niet spelen. Ze rent alleen heel af en toe achter een laserlampje aan, maar voor de rest boeit geen enkel speelgoed haar.

Maar als hij pas 1 jaar oud is denk ik dat er nog wel verandering in komt hoor. Probeer anders eens een laserlampje. Bij veel katten werkt dit!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Seemy »

Probeer eens wat anders dan de standaard speeltjes :smile: .. misschien trekt dat wel zijn aandacht.

Onze oudste kater geeft ook niets om al de standaard speeltjes, die laat hij ook helemaal links liggen.
Hij vind de meest simpele dingen het leukst en gaat daar als een gek mee spelen!

Bijv;
Een simpel rietje, een kurk van een wijnfles, een tampon, veren van vogels (we waren laatst naar de kinderboerderij geweest met mijn neefje en nichtje en die hadden veren gezocht, helemaal top :lol: wat een leuk speelgoed!!!), pingpongballetjes zijn ook nogal in trek ;-) , lege (schoenen)-doos, een oude theedoek of handdoek op de grond leggen en glijden maar ... enz enz
Vaak het meest simpele (en vaak ook nog goedkope of gratis dingen) vindt hij het leukst.


Het laserlampje wat Camoth ook al zei is ook erg leuk!!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Mac »

Bedankt voor jullie ervaringen! een laserlampje gaat het zeker worden :)
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Kattenbella »

Niet in de ogen schijnen ;-) Het kan ook zijn dat je kater gewoon een luie man is en niet zo nodig hoeft, maar die lampjes kunnen ze niet weerstaan!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Roosje »

Ik zie je toevallig online en moest toen weer aan dit topic denken, ik ben even benieuwd of je kat al meer wil spelen of is ie gewoon lui? ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Mac »

Hoi Roosje!

Het gaat nu al veel beter met het spelen...Ik heb inmiddels ontdekt dat Mac gek is op muisjes en tunnels. Ik heb nu dan ook een groot arsenaal aan muizen: muis met catnip (kattenkruid werkt bij Mac niet), muisje met geluid, muisje die kan rijden en diverse muisjes in diverse maten :)
En de kattentunnel en tentje van Ikea zijn ook een groot succes. Het laser lampje werkt ook goed!
Hij speelt nu ook regelmatig uit zichzelf. Hij rent dan de hele kamer door.

Heb wel het idee dat hij gewoon nog even moest bijkomen van de stress van het asiel en de operatie aan zijn staart, en natuurlijk zijn nieuwe woning :)

Overigens heb ik een prima laserlampje gekocht bij de Discus, zelfs verkrijgbaar in verschillende kleuren (de behuizing dan) en eventueel na te bestellen in de winkel :)
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Anne »

Nou dat is leuk, kennelijk is hij dus losgekomen.
Wie kan me vertellen waar je zo'n laserlampje kunt kopen? We hebben hier geen discus...
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Roosje »

Je kan ze sowieso bij zooplus bestellen. :) Verder weet ik het eigenlijk ook niet, wilde ik me nog in verdiepen, maar nog niet gedaan. ;)
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Mac
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 nov 2009 10:09
Locatie: Zoetermeer

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Mac »

Anne schreef: Wie kan me vertellen waar je zo'n laserlampje kunt kopen? We hebben hier geen discus...
Ik kon er eerst ook geen vinden, en bij Zooplus zijn ze altijd uitverkocht. Ik heb ze bij verschillende dierenwinkels gezien en toevallig ook bij de Discus. En anders even vragen.
Ik heb ook bij de Bart Smit een "Spy Gadget" gekocht. Daar zit ook een laserlampje in, maar die is wel 5 keer zo groot, qua lichtdiameter.
En anders gewoon via marktplaats of ebay.
Get a Mac!
Rooie Mac is nu 1 jaar
Op zoek naar een buddy voor Mac!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Binnenkat wil niet spelen

Bericht door Adriana »

onderin staat een leverbare lasermuis, ook nog veel goedkoper
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... _ritselzak

en op dit moment helemaal het einde hier
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... schillende
round about rood/gele kattendraaimolen voor euro 2,79 zit ook in het bonusprogramma,
wordt om gekibbeld, vooral als ik er een paar lekkere harde brokjes in doe
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie