Influenza?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
edith
Huiskat
Huiskat

Influenza?

Bericht door edith »

Hallo allemaal,
Mijn kat Fleur van 15,5 jaar oud is al maanden niet in orde. In augustus begon het met een nat linker oogje. (oog wel helder) De da dacht dat het een virus was en dat het wel overging. Later begon water uit haar linker neusgat te druppelen. Uiteindelijk begon ze een aantal weken geleden met te niezen en soms zat er een druppeltje bloed bij en het pigment begon uit haar neus te verdwijnen en haar neus werd aan de linkerkant dik. Weer naar de da. Gaf me een antibioticakuur voor 10 dagen mee in de hoop dat het zou verminderen. En ja, het verminderde lichtjes. Geen druppel bloed en het pigment kwam weer terug. Wel bleek haar oog nat en het water kwam nog steeds uit haar neus en al niesend. Nu is de andere kant ook begonnen. Af en toe is het zelfs zo dat haar neus gewoon dicht zit. Haar ademhaling gaat dan zwaar en ze snurkt.
De da had het over influenza. Maar ze is nu al maanden bezig en er zit geen verbetering maar eerder een verslechtering. Toch denk ik niet als ik het zo lees dat het niesziekte is. Weet iemand wat het wel is? Moet ik me laten doorsturen naar de Uithof in Utrecht?
Help, ik vind dit zo sneu voor haar. Jaren is ze al ondergesneeuwd geweest door andere katten. Nu heeft ze eindelijk het leven dat voor haar geschikt is en dan nu dit!
Umimeis
Tijger
Tijger

Re: Influenza?

Bericht door Umimeis »

Misschien kun je eens naar een andere dierenarts gaan ipv je eigen da om te laten kijken wat die ervan vind.
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

heb ik ook al aan zitten denken. Ze had trouwens voordat ze antibiotica kreeg ook kleine wondjes/zweertjes in haar bekje. Nu begint ze (5 dagen na haar antibiotica) weer uit haar bekkie te ruiken. Zou houdt ook regelmatig haar koppie scheef alsof ze pijn heeft. Gelukkig eet ze nog wel maar niet zo heel veel, maar ze kon wel wat leien....
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Ambertje73 »

Misschien kan er eens gekeken worden naar de staat van haar gebit en haar nierwerking!
Onze Fritz begon jaren geleden ook te klooien met zoals het leek de niesziekte.
Hij kon op een gegeven moment bijna niet eten, viel af en had drupogen. Heel vreemd:op zijn neus kreeg hij schilfers/ velletjes alsof hij een schimmelaandoening had!
Het werd een beetje grijsachtig en het leek vies.
Ze (DA) gooien iets al snel op de niesziekte.

Uit een bloedonderzoek kwam niets. Alles was goed, maar door een foto van zijn gebit kwamen ze erachter dat hij tandproblemen had.
Zijn tanden braken boven het tandvlees af en de wortels bleven er dus in staan! Daar krijg je natuurlijk problemen mee.
Ook had hij wondjes in zijn mond en keelholte!
Deze wondjes kunnen worden veroorzaakt door het slechte gebit, maar ook door het Calici virus dat de niesziekte veroorzaakt.

Dit is nu al een paar jaar geleden. Alle tanden en kiezen (op zijn bovenste twee hoektanden na) zijn destijds getrokken.
Fritz heeft de aandoening Gingivitis Stomatitis, wat betekent dat, wanneer zijn weerstand laag wordt, hij last krijgt van blaren in de mond (en alles wordt heel rood!).

Je kunt het vergelijken met het herpes virus bij mensen. Een koortslip is héél pijnlijk. Dit voelt een kat ongeveer -tig keer zo erg! :-(
Hierdoor kan hij bijna niet eten. Gelukkig "voelen" we het nu op tijd aankomen. Wanneer hij een beetje vreemd gedrag begint te vertonen, hij steekt zijn tong uit zijn bekkie en kokhalst soms, dan is het tijd voor een kuurtje Doxoral (bestrijdt symptomen niesziekte/ Calici).
Meestal knapt het binnen een paar dagen al op. Het nadeel is, dat hij geregeld zo'n kuurtje nodig is.

We hebben hem al geprobeerd weerstandverhogers te geven (L-Lysine, Echina etc), maar hij wil absoluut niets hebben.
Fritz is een brokkenkat, dus je kunt hem ook niets door het voer mengen. Hij eet trouwens wel brokken zonder tanden, geen probleem! :grin:

Dat bloed in haar neus kan ook komen door het niezen/ druppelen. Afgelopen zomer hadden wij een katertje dat de niesziekte had en de hele dag zat te niezen. Hij had zijn neus zo rauw, dat hij op een gegeven moment bloed zat te niezen.
Mocht Fleur het benauwd hebben omdat haar neus dichtzit, dan kan je een tissue bij haar neerleggen met wat Dampo (eigen merk van het Kruidvat) erop.
Tissue wel even dichtvouwen en op zo'n 15-20 cm van haar af leggen. Onze katten hebben er wel baat bij gehad!

Sterkte ermee!
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Het zou me inderdaad niet verbazen als de grondslag in haar bekkie zat. Ik gaf dat de vorige keer al aan bij de DA. Ze keer toen en was geschokt over de vele rode plekjes dat ze in haar bekkie had, vandaar ook die antibiotica. Ik heb haar net een plakje kipfilet proberen te voeren, maar ik merk dat dat ook niet makkelijk gaat, ze eet wel maar beslist niet gretig zoals anders, ook zat ze even te kokhalsen.
Ze is wel pas 2 jaar geleden helemaal onder handen genomen wat haar bekkie betrof. We hebben dit door de jaren heen wel vaker gedaan, tandsteen, af en toe een trekken enz. Toch kan ik me jaren geleden herinneren dat ze haar hoektand kwijt was en dat de wortel er ook nog in zat. Had ze ook een behoorlijk zeer bekkie. Ik ga morgen maar weer bellen voor een bezoekje aan de da. Ik ga dat van die nieren ook maar eens opperen. Tenslotte is ze 15, maar drinkt niet uitzonderlijk veel (tenminste niet als we thuis zijn).
Heb een kat gehad met suikerziekte en heb 2 jaar gespoten. Hoe dat gaat weet ik dus wel, maar dat kan het in ieder geval NIET zijn.
We hebben altijd 5 katten gehad. Door natuurlijke afvloeiing heb ik er nu nog 2; Fleur en haar zoon Pim van 14.
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Je verhaal klinkt me bekend in de oren! Zelfs een plakje kipfilet is nog te pijnlijk om op te eten.
Groot kans dus dat het probleem daar zit.
Laat ze voordat ze haar weer onder narcose brengen voor eventuele extractie EERST een bloedtestje doen.
Ik wil je niet ongerust maken, maar het probleem zou ook kunnen komen door een verminderde nierwerking.

Onze Wednesday kon ook moeilijk eten. Lag volgens de DA ook aan de tanden. Ze hebben van te voren géén bloedtestje gedaan, want hadden ze dat gedaan, dan hadden ze gezien dat haar nieren niet meer goed werkten. Die operatie aan haar tanden was dus compleet overbodig, aangezien ze een paar maanden later stierf aan nierfalen.

Maar laat je niet ontmoedigen, want één rotte tand kan al zorgen voor een hoop pijn!
Op dit moment hebben we ook een kater met kiespijn. De DA dacht dat het probleem bij de keel lag. Later hebben ze één kies getrokken. De volgende dag viel er zelfs een kies uit! Onze Jeeves wilde niet meer eten. DA zei dat hij misschien bang was om te eten en dat we hem moesten voeren totdat hij weer zelf begon met eten.
Nu, paar maanden later, eet hij alleen een beetje als hij een ketofen tegen de pijn krijgt.
Op dringend verzoek (van ons) wordt hij a.s. dinsdag geopereerd omdat tijdens een consult vorige week toch geconstateerd is, dat er op z'n minst nog 6 kiezen(!!!) getrokken moeten worden. Dat arme beestje moet toch vergaan van de pijn!!!! Kon onze DA wel even :twisted:
Hopelijk gaat het na dinsdag beter.

Succes met Fleur! Mooie naam trouwens :grin:
Misschien een idee: Zo'n drinkfontein stimuleert de katten te gaan drinken. De meeste katten hier drinken alleen uit de fontein! Voor 20 euro heb je al een kleintje!
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Ik ga de DA ook op de nieren wijzen.
Overigens hebben alle katten van ons uit het aquarium gedronken! Of ze nu hier geboren waren of als zwerver kwamen. Allen vonden het aquarium prima. En de vissen? Net zo oud als Pim, dus 14 jaar!! Ze vonden ze prachtig maar hebben er nooit naar gehengeld, toch hebben ze alle gelegenheid gehad! Nu heb ik nog 1 vis. Ook natuurlijke afvloeiing!

Wat triest voor Jeeves. Ook katten moeten een hoop meemaken. Sterkte ermee.
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Net bij de DA geweest. Ik heb gevraagd of het eventueel aan het gebit zou kunnen zitten. Ze dacht van niet van ze heeft de vorige keer in haar bekkie gekeken. Dat klopt inderdaad. Ook heb ik het over haar nieren gehad maar dat sluit ze uit. Wel vindt ze nu dat het geen virus meer kan zijn. Het duurt te lang. Bovendien is ze momenteel ook wel benauwd en het blijft water en geen groene snot! Er waren wel wat lymfeklieren opgezet. Ze opperde dat het misschien een tumor zou kunnen zijn in het koppie. Op mijn vraag of dat met foto's te zien zou zijn antwoordde ze dat dat soms wel en soms niet het geval is, maar dat Fleur dan onder narcose moet en dat zou ze niet meer willen doen, gezien de leeftijd. Bovendien, stel dat dat het geval zou zijn wat dan...
Ze heeft nu prednison gegeven in de hoop dat Fleur hier misschien op gaat reageren. Ontstekingsremmend, pijnstillend en met cortison. Het maakt me niet uit wat ze krijgt zo lang ze zich maar beter gaat voelen.
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Je DA zei dat ze Fleur de vorige keer in haar bekkie heeft gekeken? Dan had ze dat voor de zekerheid nog een keer kunnen doen! Het gaat erom wat ze op DAT moment ziet!
Onze Jeeves was al geholpen aan één kies en op dat moment zag de rest er "goed" uit, maar na een tijdje moesten we (omdat hij niet meer at) weer naar de DA en toen zagen ze dat er nog minimaal 6 kiezen uit moesten! Het kan snel veranderen hoor!

Wat een klote nieuws zeg! Maar de lymfeklieren zetten al op bij een flinke ontsteking, dus het hoeft natuurlijk niet meteen kanker te zijn. Een DA heeft ook niet altijd gelijk! Waarom sluit ze de nieren uit dan? Als ik jouw verhaal lees, dan vind ik persoonlijk dat je DA nogal gokt. :icon_shifty:
Ik bedoel: ze denkt dat het niet aan Fleur haar gebit ligt en de nieren sluit ze uit. Heeft ze een bloedonderzoek gedaan dan?

Het nadeel van Prednison is dat het niet "geneest", maar tijdelijk helpt. Zodra je er mee stopt, komen de meeste symptomen vaak terug (uit eigen ervaring!).
Fleur kan zich er natuurlijk beter door gaan voelen, maar wil je zo'n beestje levenslang (ook al zou dat misschien niet zo lang meer zijn) aan de Prednison houden?
Het middel heeft vaak ook bijwerkingen waar ze zich ook rottig, misselijk door kan gaan voelen.

Ik snap heel goed, dat je anders niet weet wat je moet doen, maar zou een second opinion niet helpen? :???:
De aanpak van DA's is soms zo verschillend, dus wie weet wat er dan uitkomt!

In ieder geval sterkte ermee!!!
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Bedankt voor je reactie. Tja, waarom geen second opinie. Ik denk omdat we een groot vertrouwen in haar hebben. Tot heden heeft ze het altijd nog bij het rechte eind gehad met onze katten. Zowel de suiker, tumor in lever en een tumor in de darmen met de daaruit voortvloeiende symptomen (3 katten hoor) Als het de nieren zouden zijn dan zou ze ook al meer moeten gaan drinken en dat doet ze niet. Toch op een of andere manier denk ik dat er een verandering in de situatie zit. Vanmorgen dacht ik dat eigenlijk al een beetje maar vond het toch te weinig om niet toch te beginnen met de prednison. Het valt ook niet mee omdat te geven want FLeur geef je niet zo maar een pilletje in de bek. Het moet met blikvoeding, maar ze neemt geen happen maar likt. Maar goed ze heeft het op. Vanavond ging we zeer eens naar boven en kroop lekker d'r mandje in. Tegen de verwarming. Ze heeft er n.b de hele zomer tot nu toe niet in gelegen. Nu had ze ook al Metacam voor arthrose maar was er met die antibioticum mee gestopt omdat ik niet alles in haar eten kan stoppen. Nu met 1 prednison ligt ze lekker in elkaar gerold in d'r mandje. D'r zit ntauurlijk ook pijnstiller in! Ze krijgt gewoon een dag of 5 prednison en ga kijken wat er gebeurt als ik het dan om de dag doe en dan naar niets toe. Mocht het echt nodig zijn om haar continue die prednison te geven omdat ze zich daardoor goed voelt, ga ik voor een optimale oude dag ook al zat dat korter zijn dan ..... Zolang het maar dierwaardig is.
Mijn suikerkat is 18,5 geworden (2 jaar gespoten) en de anderen 14.
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Oké, als je het zo bekijkt, dan krijgt ze (DA) bij mij het voordeel van de twijfel!

Ik zou eerst eens kijken (zoals je al zegt) hoe de Prednison valt. Misschien is ze er niet misselijk van. Zoals je al omschrijft, ligt ze nu lekker in haar mandje te pitten. Dat is een goed teken, toch? Je moet gewoon bij de dag leven. Elke extra dag is er één! Je merkt echt wel als ze zich minder gaat voelen.
Knap dat je suikerkat 18,5 is geworden! Worden deze beestjes meestal niet blind en doof? Ik vind 14 ook een hele leeftijd. Ik wou dat ze bij ons allemaal zo oud waren geworden én worden. We hebben al van een heleboel jonge beestjes afscheid moeten nemen. :-(

De oudste bij ons is Sammy, een Britse Korthaar van 15. Hij is van mijn nichtje geweest en woont nu bijna twee jaar bij ons vanwege omstandigheden.
Het beestje heeft een hernia, waar hij Chinese kruiden voor krijgt, en dat gaat prima! Zijn gebit ziet er beter uit dan de meeste anderen hier!
Tja, ouderdom komt met gebreken en daar doe je niets aan!

Je zei dat je DA verschillende dingen bij je (verschillende) katten had geconstateerd. Hoe wist ze dat één van je katten een tumor in zijn/haar darmen had dan?
Ik heb ook een kat met de eeuwige diarree en krampen. Geen bloed in de diarree of zo en hij ziet er verder wel goed uit. Hij verliest niet echt veel gewicht. Wat zijn evt. symptomen voor zoiets?

Onze Jeeves is vanavond weer thuisgekomen van de DA. Ze hebben nu al zijn kiezen getrokken, maar zijn tanden staan nog! Het nam aardig wat tijd in beslag. Er was nog iets met zijn stembanden, maar blijkbaar was dat aangeboren!?
Ze hadden de rekening nog niet klaar, maar we zaten nu al (nog niet alles!) op meer dan 500 euro! :shock:
Had gerekend op een euro of 300 max. Tjonge, we hebben dit jaar al zoveel DA kosten gehad.... Het is bijna niet meer op te brengen! En dan heb ik er nog een paar kneuzen tussenlopen plus twee vrouwtjes die nog geholpen moeten worden.... Het houdt nooit op hè.

Je hebt groot gelijk, liever een korter (waardiger) leven dan een langer pijnvol leven. Ik hoop ECHT dat je nog een tijd van Fleur kan genieten.

STERKTE!
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Die tumor in de darmen ging niet gepaard met diarree of zo. Ze werd alleen broodmager. Het was een rasechte pers die bij onze buren was weggelopen met haar 10 jaar en had bepaald dat ze de rest van haar leven bij ons wilde doorbrengen. De ruggegraat kon je op een gegeven moment erg goed voelen. Gezien haar vacht was het niet te zien, maar wel te voelen dus. De DA heeft overal gevoeld en voelde een knobbeltje in haar darmen. Ze heeft het mij ook laten voelen. Ze zei dat er niets aan te doen was maar dat ik het moment goed in de gaten moest houden. Op het moment dat ze ontlasting ging spugen zou het einde verhaal zijn. Ze bleef erg goed eten en de ontlasting was ook goed, tot het moment....... ze spuugde, zeg maar, diarree en stinken...... Haar darmen zaten dan volledig verstopt. Voor ons was dit het moment. De volgende dag hebben we haar in laten slapen.

Bij die tumor in de lever was het weer anders. Deze kat was bij ons aan komen lopen. Na hem een half jaar genegeerd te hebben heb ik hem op een nacht in november, toen het echt koud was, maar naar binnen laten komen. Hij was zo vreselijk lief. 6 Weken later wist ik waar die thuishoorde maar die mensen stelden geen prijs meer op hem. Alleen een diarree dat dat beest had. Het was een ongecastreerde kater en wist niet wat een kattenbak was. Hij liet dus overal zijn ontlasting lopen. Na de 2e dag zaten we al bij de DA en hebben ongelooflijk veel soorten voeding uitgeprobeerd, maar de diarree bleef, maar dan gelukkig wel op de bak. Op een bepaald moment vond ik dat hij zo'n dikke, harde buik kreeg en niet veel van z'n plaats af kwam. Na onderzoek dacht de DA dat het een tumor in de lever was en ze (een andere) kon dat voelen. Hij kwam altijd nog wel buiten en als ik floot kwam hij altijd aan rennen, maar op een dag kwam hij niet en ik werd vreselijk ongerust en ben buiten gaan lopen en roepen. Op een gegeven moment zag ik hem en hij kwam wel naar me toe, maar zooooo langzaam. Dat was voor ons het moment dat we in moesten grijpen vond ik. Hij was ziek. En ik, misschien egoistisch, wilde niet Stumpy (genoemd naar stumperd, omdat hij al zo'n tijd in onze tuin bivakkeerde) niet meer kunnen vinden omdat hij ergens een plekje had gezocht om te sterven. Dat wilde ik al helemaal niet.

Die diarree kan dus ook best een aangeboren afwijken of zo zijn en misschien ook niet op te lossen, maar wel erg lastig.

Geef je kat maar een voorzichtige knuffel, wat moet hij zich zielig voelen nu.

Ik moet trouwens zeggen dat Fleur zich redelijk goed hersteld nu. Ik hoor haar niet snurken en ze niest ook niet zo veel meer. Ik ga in ieder geval 7 dagen prednison geven en dan ga ik het opnieuw bekijken. Wel snel hoor na 2 pilletjes.

Ja een al een dier wat gaat mankeren ben je gauw een smak geld kwijt. Pff.
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Wat geweldig nieuws dat het beter gaat met Fleur! :grin:
Hopelijk blijft ze nog een hele tijd bij jullie!

Bedankt voor de uitleg op de verschrikkelijke onderwerpen (tumoren). Zal Ollie eens gaan "bevoelen". Hopelijk voel ik niets.
Gelukkig dat die katten bij jullie terecht zijn gekomen. Nu hebben ze tenminste niet in ellende in de natuur hoeven te sterven.
Dan is een beslissing ook snel gemaakt. Je laat een beestje niet lijden. :-(

Jeeves ligt nu te slapen. Het arme beestje had last van vergroeiingen? Snap niet helemaal hoe ze dat bedoelen, maar goed.
Het was een hele klus! De DA heeft alle kiezen getrokken, de tanden staan nog. Door de vergroeiing moest er ook een stuk kaakbeen "bijgeschaafd" worden. :shock:
Zielig....Hij heeft zelfs een lading hechtingen in zijn snuit.

Hij eet/ slurpt alleen een beetje warme pap of melk (gesteriliseerde koffieroom). Elke dag krijgt hij nu een Ketofen (pijnstiller) tegen de pijn.
Hopelijk knapt hij snel weer op en kan hij weer eten. De rekening was nog niet klaar, maar we zaten nu al op 500 euro! :shock:
Weer een rolberoerte!
Heb zelf ook last van een vulling, maar dat wordt voorlopig niet. EERST de beestjes natuurlijk!

Ben echt blij dat Fleur goed reageert op de pilletjes. :edance:
edith
Huiskat
Huiskat

Bericht door edith »

Ik zou toch maar eens aan die DA van jou vragen wat het nu voor vergroeiingen waren. Kan me er ook niets bij voorstellen......

Hoe is het vandaag met hem?
Ambertje73
Poema
Poema
Contacteer:

Jeeves ligt het grootste gedeelte van de dag nog steeds voor pampus!
Elke dag krijgt hij in ieder geval een ketofen tegen de pijn.
Hij eet nog steeds niet zelf, maar drinkt wel lauwwarme kattenmelk.
Mijn moeder voert hem nog steeds met de spuit en als zij de spuit in zijn bekje stopt, dan kan ik kijken hoe het er uit ziet.
Het is nog behoorlijk rood en hij heeft flink wat hechtingen in zijn bekkie :???:

Geen wonder dat hij nog niet wil eten. Hij kwijlt en slikkert niet meer zo raar, dus ik denk toch wel dat hij aan het opknappen is!
A.s. dinsdag moeten we weer met hem naar de DA, want ze wil kijken hoe het er dan uit ziet.
We hebben na de operatie niet echt contact gehad, dus dan zullen we wel meer komen te weten met het oog op de vergroeiingen.
O ja, dan krijgen we de rekening ook meteen onder ogen. Ben benieuwd wat er nog over de staande 500 euro heen komt. :roll:

Hoe gaat het nu met Fleur?
Hopelijk blijft het de goede kant op gaan!
Plaats reactie