Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Zoeza »

Ik wil eigenlijk ook zo lang mogelijk wachten. Maar ja, wanneer is lang genoeg? Volgens de dierenarts konden ze eind van het jaar pas geholpen worden gezien hun leeftijd. Ze zijn ook niet veel buiten, alleen als ik thuis ben en de tuin is afgezet. De enige kat die ik hier gezien heb in 5 jaar is dat ouwe beest van de buren en die is echt te lui om zijn best te doen om in onze tuin te komen. Ik ga ze wel laten helpen hoor maar vind het toch nog wat vroeg nu.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Umimeis »

Met 5 maanden mag je een kater castreren.
Mijn ene kat Flea was ook nog maar net 5 maanden toen hij geholpen werd, het kan al best wel hoor.
Maar met poezen kun je wel beter wachten tot ze 6 maanden zijn, want die heeft een grotere ingreep nodig.
Bij een kater is de ingreep kleiner.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Roos en Minousch »

Zoeza schreef:Ik wil eigenlijk ook zo lang mogelijk wachten. Maar ja, wanneer is lang genoeg? Volgens de dierenarts konden ze eind van het jaar pas geholpen worden gezien hun leeftijd. Ze zijn ook niet veel buiten, alleen als ik thuis ben en de tuin is afgezet. De enige kat die ik hier gezien heb in 5 jaar is dat ouwe beest van de buren en die is echt te lui om zijn best te doen om in onze tuin te komen. Ik ga ze wel laten helpen hoor maar vind het toch nog wat vroeg nu.
Waarom wil je zo lang mogelijk wachten??
Straks ontsnapt er 1, en je zit met dezelfde shit waar jij zo tegen vecht....
Gewoon steriliseren als ze 6 maanden zijn, en niet eerder buitenlaten, tenzij de tuin catproof is.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door loek »

Umimeis,

Wat fijn dat het met Sam ook zo goed gaat! Ik wist niet dat het rustiger worden pas na een aantal weken komt. Ik ben benieuwd. Vind hem eigenlijk gewoon leuk zoals hij is...Hoop niet dat hij heel erg veranderd.

Diesel (kater) heeft helemaal geen hechtingen, twee sneetjes die vanzelf dicht moeten groeien en ookk geen pijnstilling. Muis (poes) dus onderhuids hechtingen, en pijnstilling. De pijnstilling heb ik echter maar 1 dag gegeven. Ze was zo druk, en dat toch na een buikoperatie, vond het maar niks. Dus dan maar proberen zonder en kijken of ze haar rust wel nam. De tweede dag heeft ze wel veel meer geslapen, maar had niet eens het idee dat ze pijn had. Nu dag 3 na operatie is ze weer wat drukker (zonder pijnstilling).

Sannie, Het ligt ook een beetje aan wat je da wil. Of heb je daar al naar gevraagd? Bij mij wilde het dus niet voor de 6 maanden doen. Als dat wel had gemogen dan had ik Diesel eerder laten castreren. Ik ben blij dat we het nu zonder zwangerschap hebben overleeft ;-) Vond hte echt wel spannend af en toe. Zooey en Mouse zijn toch ook jongetje en meisje?

Zoeza, zijn ze van hetzelfde geslacht? Ik denk dat je katten verder niet moet onderschatten, hoe makkelijk ze een kerel ergens opduikelen...of de kerel hen....Ik denk niet dat je dit echt in hand hebt als ze buiten komen. En dat je dan nog eens onaangenaam verrast kan worden. Dan toch 10 keer liever wat jong steriliseren dan verkracht worden in de tuin en 'kleutermoeder' worden.

Mandy, succes alvast met Max!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door rieneke »

maya, op het moment dat je poes krols wordt gaan van heinde en verre ongecastreerde katers daar op afkomen, en die gaan door roeien en ruiten om bij je poes te komen, verkijk je daar niet op.

loek, als mijn da niet mee wil werken met wat ik wil, dan ga ik net zo makkelijk naar een ander.
gewoon rondje bellen totdat je er een vindt die met jou op 1 lijn zit.
Gebruikersavatar
Peachy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009 14:00
Locatie: Nijmegen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Peachy »

Ik las dat je katten vanaf dat ze 6 maanden zijn kunt laten castreren/sterilliseren, daarvoor kunnen ze hopelijk niet al zwanger worden??
Samenwonend met lief Thomas en twee heerlijke kittens Juno en Smokey

viewtopic.php?f=5&t=18864
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

Jawel. Ik geloof dat poezen vanaf 5 maanden al zwanger kunnen raken. ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Leonie89 »

de meeste dierenartsen houden 6 maand aan voor poezen en katers.. maar als ze daarvoor sproeien of krols worden zijn de dierenartsen soepel met die termijn..
onze kater (15 jaar geleden) was nog geen 5 maand toen hij gecastereerd werd.. het was een flinke jongen en sproeide overal waar hij maar wilde.. daar was het baasje niet blij mee, dus is het eerder gebeurd..
onze merlijn is nu 4,5 maand en ik hou hem goed in de gaten..
Gebruikersavatar
Peachy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2009 14:00
Locatie: Nijmegen

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Peachy »

Ha ok, nou dat wordt dus goed in de gaten houden omdat het anders al mis is voor ik t weet, en een nestje is wel het laatste wat ik wil!! Niet omdat ze niet heel erg leuk zijn als ze zo klein zijn, maar anders voedt ik de asielen waarschijnlijk alleen maar..
Samenwonend met lief Thomas en twee heerlijke kittens Juno en Smokey

viewtopic.php?f=5&t=18864
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Leonie89 »

de afspraak is gemaakt!!
we willen het sproeien enz. voor zijn, dus hebben we maar vroeg een afspraak gemaakt.. onze dierenarts castreert vanaf 6 maand, tenzij er eerder 'mannelijkheidsverschijnselen' optreden..
24 november is ons mannetje aan de beurt, 4 dagen voor hij 6 maand wordt.. hij krijgt dan gelijk zijn chip..
als hij weer wakker is wordt hij geënt en gecheckt samen met benthe..
alles in een :-P
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

Ik heb even andere vraagjes. Mijn 2 meiden worden volgende week gesteriliseert in het hoge noorden. (daar heb ik ze gekocht) Nou heb ik dit nog nooit meegemaakt en dus heb ik wat vragen. Willen jullie ze beantwoorden (als je de antwoorden weet)

1. Ik doe ze altijd in 1 reiswieg maar na de operatie is het denk ik beter om ze apart te doen toch zodat ze in de lange rit beter kunnen slapen?
2. de dieren arts zegt dat een kraagje beter is. Kosten 4,60 per kitten. Mijn eigen dierenarts zegt dat dit alleen maar stress met zich mee brengt en dat het in 9 van de 10 gevallen goed gaat. Wat vinden jullie? Ik dacht er zelf aan om de kijken of ik de kraagjes bij mijn eigen dierenarts (gratis) kan krijgen en als het dan niet bevalt of goed gaat ze terug te brengen.
3. de dierenarts in het noorden zegt dat de hechtingen eruit moeten na 10 dagen. Dit wil ik dan bij mijn eigen dierenarts doen. Die zegt echter dat het oplosbare hechtingen moeten zijn die er vanzelf uit gaan. Ik heb ze gebeld en dat schijnt te kloppen maar ze vinden wel dat het eruit gehaald moet worden. Nou maakt de kosten mij niet uit maar is dit echt nodig?
4. moet ik de mand en kattenbak enzo even beneden zetten of kunnen ze de zelfde dag alweer trappen lopen?
5. zijn ze erg suffig na de operatie? Ze worden donderdag geopereerd maar ik moet vrijdag weer werken. Kan dat?

Ik hoop dat jullie me willen helpen!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Leonie89 »

1. apart lijkt me beter. ze zullen elkaars geur misschien niet herkennen om dat ze naar dierenarts ruiken, dus om ze optimaal te laten uitduffen zou ik ze apart in een reismand doen, zeker als je ook nog een endje moet rijden.
2. ik ben geen dierenarts, maar ik zou het zonder doen, als ze alsnog eraan gaan likken kun je ze een babyrompertje aan doen zodat ze er niet meer bij kunnen. als je iets kan regelen bij je eigen dierenarts is dat natuurlijk helemaal ideaal.
3. ik heb geen ervaring met oplosbare hechtingen. je zou na 10 dagen een afspraak kunnen maken met je eigen dierenarts dat die er gewoon naar kijkt of ze er eventueel nog uit moeten.
4. of de kattenbak naar beneden moet weet ik niet. ik zou het denk ik wel doen. al is het alleen maar om gewoon wat lasten te verlichten :icon_shifty: het hangt er ook een beetje vanaf hoe je katten zijn.. als ze gelijk weer gaan banjeren zou ik ze lekker boven laten staan, zij ze nog duffig, zou ik het naar beneden halen.
5. wat ik zo hoor (ons katertje is volgende week aan de beurt en van onze oude kat is het al 15 jaar geleden) zijn ze wel wiebelig. ik denk dat je wel gewoon kan gaan werken hoor.
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door shiva »

Mijn meisje is gisteren gesteriliseerd. zij is onderhuids gehecht en over 10 dagen moet ik terug komen voor controle van de wond.
Ik heb geen kap genomen, omdat ik de dag erna vrij heb genomen en haar zelf in de gaten heb gehouden, maar moet zeggen dat t erg goed met haar ga. Gisteren was ze alleen een beetje suf en wankel, maar ook speels. Goed gegeten, mocht pas na 18.00 i.v.m. misselijkheid en ze heeft veel gedronken, dit kan door de narcose komen.
Ze heeft pijnstiller gekregen van tolfedine.
Ik zou ze wel apart in een reismand doen met een fleecekleedje/handdoek erin en als t kan zou ik een DA dichter in de buurt zoeken.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door puck0906 »

bedankt voor jullie reacties. Ik moest vooral lachen om de romper. Ik zie mijn lievies al lopen met een rompertje aan. Werkt dat dan? Je zou zeggen dat ze het weg kunnen drukken. Dierenarts in de buurt kost mij heel veel geld. Ik heb de kittens namelijk uit het hoge noorden gehaald en daar zat sterilisatie bij en als ik het bij mijn eigen dierenarts doe dan moet ik deze kosten dus 2x betalen. De dierenarts zegt dat het geen kwaad kan aangezien ze nog suffig zijn en we rijden erg rustig en zorgen voor voldoende ruimte en warm dekentje.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Camoth »

1. Ik doe ze altijd in 1 reiswieg maar na de operatie is het denk ik beter om ze apart te doen toch zodat ze in de lange rit beter kunnen slapen?

Als ze gewend zijn bij elkaar te liggen kan je ze denk ik beter bij elkaar laten. Anders zoeken ze elkaar misschien. Zo niet, dan denk ik niet dat het veel uitmaakt. Zorg ook voor een kruikje of snugglesafe, zodat ze warm blijven.

2. de dieren arts zegt dat een kraagje beter is. Kosten 4,60 per kitten. Mijn eigen dierenarts zegt dat dit alleen maar stress met zich mee brengt en dat het in 9 van de 10 gevallen goed gaat. Wat vinden jullie? Ik dacht er zelf aan om de kijken of ik de kraagjes bij mijn eigen dierenarts (gratis) kan krijgen en als het dan niet bevalt of goed gaat ze terug te brengen.

In het Noorden (ik neem aan dat je Scandinavie bedoelt?) steriliseren ze nog op de ouderwetse manier. Als ik jou was zou ik ze gewoon in Nederland laten steriliseren. De oude manier is veel ingrijpender en er kan achteraf veel meer mis gaan (we hebben het over poezen he? katers is ander verhaal). De kraag is inderdaad erg stressvol, helemaal in een kooitje. Ik zou ook een rompertje kiezen als het moet. Ik heb hier nu ook een net gesteriliseerd poesje liggen met een rompertje. Ze kunnen het niet uit krijgen, het sluit namelijk heel nauw aan (is wel iets stretch). Je kan ze hier kopen: https://www.medpets.nl/dierenarts/beste ... t/741/1/1/ knip wel een extra groot gat aan de achterkant, zodat ze op de bak kunnen met het rompertje aan. Jouw dierenarts bedoelt als ze op de moderne manier gesteriliseerd worden, dan hebben ze maar 2 kleine hechtingen en maakt het niet veel uit, bij de ouderwetse manier echter is het wel even anders, daar hebben ze een hele ritssluiting op hun buik namelijk. Dan moeten ze er echt niet aankomen.

3. de dierenarts in het noorden zegt dat de hechtingen eruit moeten na 10 dagen. Dit wil ik dan bij mijn eigen dierenarts doen. Die zegt echter dat het oplosbare hechtingen moeten zijn die er vanzelf uit gaan. Ik heb ze gebeld en dat schijnt te kloppen maar ze vinden wel dat het eruit gehaald moet worden. Nou maakt de kosten mij niet uit maar is dit echt nodig?

Het zijn vaak hechtingen die wel oplosbaar zijn, maar heeeeeel langzaam oplossen. De wond geneest sneller als ze er na 10/14 dagen uitgehaald worden. Dat ga ik met mijn poes ook doen. Daar worden maandag de hechtingen eruit gehaald.

4. moet ik de mand en kattenbak enzo even beneden zetten of kunnen ze de zelfde dag alweer trappen lopen?
Ik zou het beneden zetten. De eerste dag zou ik zorgen dat ze geen trap lopen of op dingen als de bank e.d. springen. Door de narcose zijn ze nog duf en kunnen vallen. Als het buitenkatten zijn moet je ze ook tenminste 24 uur binnen houden na de operatie, want door de narcose kunnen ze verdwalen of aangereden worden.

5. zijn ze erg suffig na de operatie? Ze worden donderdag geopereerd maar ik moet vrijdag weer werken. Kan dat?
De eerste paar uur na de operatie zijn ze inderdaad vaak erg duf en gedesorienteerd. Maar de volgende dag was dat bij mijn poes in elk geval alweer over.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie