# Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Dank je wel :)

Nu ik eraan denk; Dat van Frontline heb ik inderdaad al eens van mijn zus gehoord. Ze had een vlooienplaag in huis omdat de frontline niet meer werkte en haar 2 katten en hond onder de vlooien zaten :eshifty: brrr.

Ik las trouwens dat de ondervacht van blauwe russen kan beschadigen wanneer je "te vaak" kamt?! Geen idee wat ze verstaan onder 'te vaak'.



@Cari. De katten die ik altijd gehad heb liepen van jongs af aan aan een tuigje rond. Ze leken er niet erg veel last van te hebben (behalve dat je altijd paraat moest staan om het lijntje achter plantjes vandaan te halen wanneer ze weereens vastgedraaid zaten). Zou het er niet aan liggen of ze het altijd gewend geweest zijn? van kitten af aan dus.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

De vacht beschadig je met kammen niet zo snel, dat is eerder als je een Furminator (of andere dergelijke borstel) gebruikt. Die verwijderen de ondervacht wat helpt als je kat erg aan het verharen is. Daar moet je wel mee oppassen. Maar een zacht (varkenshaar) borsteltje daar doe je geen kwaad mee hoor.

Wat betreft het tuigje weet ik dat jong geleert oud gedaan is, maar wat Cari zegt klopt wel. De kat gaat als je een keer geen zin hebt om te wandelen vaak wel demonstratief bij de deur krijzen als ze naar buiten willen. Ik heb overigens mijn oude asielpoes geprobeert "uit te laten". Dat tuigje vond ze geen probleem, het wandelen wel :lol: Is haar hele leven binnen geweest en vind buiten maar eng ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Ohw oke, met het gebruik van de furminator heb ik geen ervaring, (wat een woord zeg...) Ik moest het zelfs even googlen :-P .

Maar ik heb er nooit van gehoord dat raskatten gewoon naar buiten gelaten worden, los dus zonder tuigje of bescherming van een kennel of afgezette tuin. Het is voor mij het één of het ander (tuigje of niet naar buiten). De tuin afzetten is helaas geen optie.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Mijn siameesje gaat wel altijd zelf op stap.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Infinite schreef: Maar ik heb er nooit van gehoord dat raskatten gewoon naar buiten gelaten worden, los dus zonder tuigje of bescherming van een kennel of afgezette tuin. Het is voor mij het één of het ander (tuigje of niet naar buiten). De tuin afzetten is helaas geen optie.
De meeste raskatten krijgen ook een contract mee waarin staat dat ze niet los naar buiten mogen (de mijne heeft dat ook in het contract staan). Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar je woont. Ik ga hier in Amsterdam geen Birmaan los laten lopen, die wordt geheid gejat. Overigens laat ik mijn HTK ook niet naar buiten omdat ik langs een drukke weg woon ;).

edit: Ik weet niet hoe je tuin eruitziet, maar als afzetten geen optie is zou je misschien een ren kunnen overwegen?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Ik woon in een woonwijkje met een doodlopende straat. achter die straat ligt wel een hele drukke weg.
De tuin is 7,5m bij 5 meter en momenteel helemaal open gegooid. We gaan volgend jaar zomer de tuin aanpakken. op zich zou er best een ren in passen maar ik zie het zelf niet zo zitten om een metalen constructie in de tuin te hebben.

Wanneer het in een contract kan staan dat de katten niet naar buiten morgen is het ook nog maar even afwachten.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Cari »

Je ren hoeft natuurlijk geen lelijke metalen constructie te zijn. Je kan hout met gaas gebruiken en als je de ren leuk aankleedt, kan het heel mooi worden. Veel met boomstronken en groen doen. Leuke slaapplekjes en uitkijkposten maken. Gebruik je fantasie!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

In contracten staat vaak dat ze niet los naar buiten mogen, een tuigje mag dus wel ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Mhh We'll see. Wanneer er problemen ontstaan (poezenbeest heeft een onbedwingbare drang om naar buiten te gaan) dan moeten die tegen die tijd opgelost worden.
Ik wil me nu nog geen grote zorgen maken over zaken die niet gaande zijn.

Net wat mooie krabpaaltjes bekeken :) ook leuk om te doen.
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Niks leuker dan kattenprularia shoppen :grin: Vind het leuker dan kleren shoppen voor mezelf, en dat zegt heel wat :lol:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Vandaag contact gehad met een cattery eigenaars, we kunnen in januari een keertje langskomen om de katten te bekijken :) . Er zal dan waarschijnlijk ook een netjes kittens te zien zijn. :) Een mooie datum vind ik zelf. Dan hebben we nog eventjes te de tijd om vanalles en nogwat uit te zoeken etc. enz. etc. :catani:
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Goed teken dat je langs mag komen om te kijken. Juist als er geen nestjes zijn en fokkers je langs laten komen betekend het dat ze goed bezig zijn.

Let trouwens goed op de volgende puntjes:
- Het moet er schoon zijn
- Poezen moeten los lopen en niet in een kooi zitten
- Katten moeten levendig zijn, geen prut uit hun neusjes o.i.d.
- De kittens mogen pas weg met minimaal 13 weken en 1kg lichaamsgewicht, ingeent (en vaak ook al gechipt).
- Check bij welke vereniging de fokker lid is en google de naam van de cattery/fokker eens (om te zien of er klachten zijn)

Bij de verkoop let op:
- Lees het contract door voordat je uberhaupt de aanbetaling doet
- Ga er niet mee akkoord als de fokker je de stamboom pas mee wil geven na castratie/sterilisatie, dit is verboden
- Ga er niet mee akkoord als de fokker zichzelf op de chip wil laten houden als eigenaar/ de benodigde gegevens bewaard om info op de chip aan te passen
- Optioneel kan je op pawpeds.com checken hoeveel inteelt er in de lijnen zit, maar dit hoeft niet perse en als je het niet kent kan Pawpeds wat ingewikkeld zijn, maar daar wil ik je tzt wel bij helpen ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Bedankt voor de tips!

Letten op vuil etc. had ik wel aan gedacht maar ik heb absoluut geen ervaring met de contracten enzo. Wat hoort daar ongeveer in te staan?!
Spelfouten onder voorbehoud.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Camoth »

Vaak staat erin dat er niet met de kat gefokt mag worden, dat het voor 10 maanden gecastreerd moet zijn, dat je hiervan bewijs naar de fokker moet sturen. Elke keer dat je verhuist, je het nieuwe adres aan de fokker doorgeeft. Dat de kat niet los naar buiten mag. Dat de kat nooit naar het asiel gebracht mag worden. Het aantal maanden garantie wat de fokker geeft, dat de kitten 13 weken is als het weg mag etc etc. Beetje dat soort zaken.

Maar stamboom achterhouden mag niet. Zorg als je betaald trouwens ook dat je een eigendomsbewijs krijgt wat de fokker en jij beiden ondertekenen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Infinite
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 nov 2009 22:51
Locatie: Spijkenisse

Re: Binnenkort misschien 2 katjes in huis

Bericht door Infinite »

Oke, dat is goede informatie om te weten :!:

Ik zal het lijstje eens opmaken en meenemen tegen die tijd (of uit mijn hoofd leren) dan kan ik er het één en ander over vragen.

Best spannend nu allemaal. het komst stukje bij beetje dichterbij :)



p.s. ik wil zoooo graag deze krabbelpaal hebben :verliefd:

Afbeelding
Spelfouten onder voorbehoud.
Gesloten