Ik ben nieuw op het forum, ben een getrouwde vrouw van 23 in regio Flevoland en mijn man en ik spelen al een tijd met het idee een kat te nemen. Ik ben altijd dierengek geweest, maar heb op 1 cavia na vroeger nooit andere dieren gehad. Mijn man is opgegroeid met 2-3 katten (twee perzen, één vuilnisbakken-'felix'-kat) om zich heen dus hij is behoorlijk ervaren op dat gebied: we weten wat ons te wachten staat qua verzorging en wat het houden van katten inhoudt.
Maar dan is er nog wel zo iets als een weloverwogen aanschaf..... Wij wonen niet bijzonder groot (kleine eengezinswoning met tuin, ook niet bijzonder klein) en hebben 16 cavia's. Deze wonen in een half-open caviaflat...
Hoewel veel kattenbezitters zonder kleindieren-ervaring vaak direct roepen dat katten en cavia's zeker niet samen kunnen, weet ik uit de praktijk van kennissen en vriendinnen (en dat zijn er heel wat) dat dat overwegend onzin is. Volwassen cavia's zijn vaak al te groot om direct het jachtinstinct van een kat sterk aan te wakkeren en over het algemeen wennen ze er goed aan. Ik ken, behalve met pasgeboren babycavia's, geen negatieve ervaringen met katten en cavia's.
Nu is dus de vraag, wat voor kat zou er goed samengaan met kleine dieren? Raszuiver hoeft niet per se (ik geef liever wat minder uit aan de aanschaf zodat ik mijn dierenarts- en overige-aanschafpotje hoog genoeg kan houden, minstens zo belangrijk! Maarja, als we echt verliefd worden....) Qua uiterlijk ben ik straalverliefd op Bengaalse katten, prachtig zijn ze, maar passen deze katten wel bij onze woonsituatie? En zijn er nog meer rassen (liefst kortharig) die bekend staan om hun gemakkelijke karakter? Als er een kat komt, wordt dit bij voorkeur wel een binnenkat.
En dan nog de vraag: 1 of 2 katten? (Maar hierover zal ik vast wel meer kunnen vinden op het forum....)
Ik ben dus nog niet direct op zoek naar een kat, ik wil zo'n aanschaf eerst heel uitgebreid overwegen omdat het wel een keuze is waar je de komende hopelijk 20 jaar rekening mee moet houden

Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen in de kattenrassenwereld!