# Twee kittens bij 13-jarige kater, hoe zal dat gaan?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
BonnieKiki
Kitten

# Twee kittens bij 13-jarige kater, hoe zal dat gaan?

Bericht door BonnieKiki »

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en voel mij al onmiddelijk thuis tussen alle poezenliefhebbers. Ik heb mij op dit forum onder andere ingeschreven omdat ik wilde weten welke ervaringen andere mensen hebben met het plaatsen van twee kittens bij een oude kater. Ik heb dit bericht elders geplaatst als reactie op een bericht maar kreeg daar maar een enkele reactie op, vandaar dat ik het onderwerp nog eens voorleg aan jullie maar dan als nieuw onderwerp. Ik hoop op deze manier wat meer reacties te krijgen. Kriti heb ik 13 jaar geleden meegenomen uit Kreta als een zielig, zwaar ondervoed katertje. Ik had twee katten, behalve Kriti was daar nog een vrouwtje (Tanka) die afgelopen april is gestorven in de leeftijd van 17 jaar. Sindsdien is Kriti dus alleen en dan bedoel ik ook echt alleen want ik werk full-time. Om wat leven in de brouwerij te brengen heb ik nu twee poezemeisjes aangeschaft van 9 weken in de hoop dat Kriti weer wat meer tot leven komt. Deze kittens zijn van een kattenopvang in België en zijn met het flesje grootgebracht (gevonden langs een drukke weg toen ze een week of 4 á 5 waren). Kriti speelt nog wel maar liefst wel met zo weinig mogelijk beweging en alsjeblieft niet meer door de hele kamer, het stukje tweepersoonsbed is ook al voldoende! Ik hoop dat hij met de poesjes ook een beetje afleiding krijgt; iets waardoor hij niet alleen nog maar ligt te pitten en te eten. Hij gaat naar buiten maar daar zit hij ook gewoon uren op een muurtje. Soms wandel ik een stukje met hem bijvoorbeeld naar de postbus en dan loopt hij netjes mee maar voor de rest is er weinig beweging in te krijgen. De poesjes zijn nu nog bij mijn vriend omdat we bezig zijn met een nieuwe keuken en ik de kittens al die rotzooi en lawaai wil besparen. Maar volgende week zal dan toch echt de confrontatie worden aangegaan. Wat kan ik verwachten? Zal Kriti het kleine grut accepteren? Ik heb extra voor twee meisjes gekozen zodat er straks geen concurentiestrijd gaat komen. Kriti blijft dus de baas, zo was het ook toen Tanka (ook een vrouwtje) nog leefde. Ik heb hier op het forum wel ervaringen gelezen over katertjes bij poezen en/of één kitten bij een oudere poes maar niets over een situatie die te vergelijken is met wat ik hierboven heb beschreven. Dus twee poezevrouwtjes van straks 10 weken bij een oude kater van 13 jaar. Ik ben benieuwd naar de reacties. Ook zou ik wel graag willen weten wat Inez uiteindelijk heeft besloten.
Groetjes, Marieke
rieneke
Tijger
Tijger

Re: Twee kittens bij 13-jarige kater, hoe zal dat gaan?

Bericht door rieneke »

een klein jaar terug heb ik twee kittens in huis gehaald.
ze spelen lekker met elkaar, en laten m'n oude miep van 17 met rust.
ik betwijfel of je oudere kat speelser zal gaan worden, maar omdat je poesjes met z'n tweeen zijn, zal hij er weinig last van ondervinden.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Om te beginnen: ik vind 13 nog niet zo heel oud hoor ;-) . Mijn oudste wordt volgende maand ook 13, maar die wil best nog spelen!
Twee poezekittens is een hele goede keus geweest. Ook als Kriti niet wil spelen, geeft het hem toch afleiding en plezier. Als die 2 met elkaar aan 't spelen zijn, is 't voor Kriti een soort tv-kijken :grin: ! Hij zal bij jullie afwezigheid dan toch niet alleen in huis zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

ik heb in augustus 2 zusjes bij 1 dove poes van 11 geplaatst en 1 kater van 9. De kater blaasde de 1e paar dagen en nu nog af en toe als de kleintjes te snel naar hem toe komen of als ze ook op bed willen en hij heerlijk bij mij ligt. Hij laat duidelijk zien dat hij de baas is en zolang er geen gewonden vallen dan is dat prima. Voor onze dove poes was ik erg bang vandaar dat ik 2 zusjes heb genomen zodat de kater mijn oudere poes meer met rust laat. Gelukkig is het goed gekomen. De 1e paar weken moest ze er niets van hebben en blaasde ze alleen maar naar ze maar nu kijkt ze zo heerlijk gelukzaligend (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) naar ze. Wel op een afstandje want als ze te snel naar haar toe komen dan schrikt ze en dan blaast ze wel. Het is ook mooi om te zien want je ziet dat de kleintjes de dove poes heel anders benaderen dan de kater. Ze weten bij de poes dat ze haar met rust moeten laten. Zo leuk om te zien hoe slim die beestjes zijn. Ik kan je eigenlijk maar 1 advies geven en dat is laat de beestjes rustig aan elkaar wennen en bemoei je niet bij ruzies ofzo. De oudere kat moet laten merken dat hij de baas is en dat merken de kleintjes snel zat. Veel plezier!
BonnieKiki
Kitten

Bericht door BonnieKiki »

Hallo,
Tja, ze zijn gearriveerd: de twee kleine meisjes van 9 weken :cathappy: :cathappy: : Coco (een schildpadje) en een zwartje: Luna. Ze weten de tent aardig af te breken: overal op, in, achter, er over heen, er onder door! Geen gaatje is te klein of ze komen er in. Hun leventje bestaat uit: eten, eten, spelen, knuffelen, slapen en weer eten en weer spelen en dan poepen, poepen en nog eens poepen.
Kriti, de 13-jarige kater is er niet echt blij mee op het moment. Hij mijdt ze als de pest maar ja, confrontaties zijn onvermijdelijk in een huishouden en dan is het geblaas niet van de lucht. De eerste petsen zijn helaas ook al uitgedeeld. Coco, de dapperste van het tweetal heeft nl. nogal eens de neiging om de kater achterna te lopen. Waarom? Pure nieuwsgierigheid denk ik. Net heeft ze alweer een pets gekregen waarna Kriti geïrriteerd wegliep. Coco kromp in elkaar maar onmiddelijk daarna was ze alweer aan het kijken waar Kriti was gebleven.
Kriti is dus niet gelukkig met de situatie; dat laat hij mij ook merken: het lijkt soms wel of hij boos op me is :pdtmad3: . Snel geïrriteerd en spinnen doet ie op het moment ook niet. Ook niet als hij lekker bij mij op bed ligt (uiteraard zonder de twee kleintjes). Wel kreeg hij gisteren ineens een gigantische uitbarsting van speelsheid. Hij rende door de kamer, vloog in de dozen waar de kleintjes mee spelen, gaf tikken tegen een balletje en was even net zo gek als de kleine katjes. En ondanks dat hij ze mijdt als de pest zit ie inderdaad, zoals Cari zegt, van een afstand de boel te bekijken.
Het blijft dus afwachten hoe de drie hun draai met elkaar gaan vinden. Ik ben benieuwd...... :?:
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Leuk hoor! Het feit dat de kittens Kriti lastig vallen en niet andersom, is een goed teken. Die gekke bui van Kriti ook. Ik denk dat ome Kriti zijn neefje en nichtje best zal gaan waarderen :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
puck0906
Poema
Poema

Bericht door puck0906 »

ik herken dit ook. Mijn 9 jaar oude kater blaasde in het begin ook en sloeg ook maar hij heeft ze nooit echt pijn gedaan. Nu blaast hij alleen nog maar als ze te snel naar hem toe komen maar is heel raar niet altijd. Zo mogen de kleintjes soms zomaar op bed en soms blaast hij maar als hij dan blaast dan gaan ze netjes wat verder van hem af liggen en dan houdt hij op. Mooi om te zien hoe die kleintjes het blijven proberen en het steeds beter gaat. Wij hebben ze sinds augustus. Alle 3 even veel aandacht geven werkt ook erg goed denk ik.
Gesloten