Babycat 34 aanlengen met water. Afbouwen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Tinusje
Kitten

Babycat 34 aanlengen met water. Afbouwen?

Bericht door Tinusje »

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje mee aan het lezen op het forum, maar heb een vraag die ik niet terug kon vinden. Misschien kunnen jullie me helpen.
Ik heb een kitten van 8 weken. Hij is hier nu een weekje en doet het wat betreft knuffelen en ontdekken erg goed. Wat betreft zijn voeding heb ik wat vragen. In het gezin waar hij opgroeide kreeg hij al babyat 34. dat werd dan aangelengd met water. Dit doen wij nu ook, maar vanaf wanneer zou het goed zijn om hem gewoon brokjes en water apart te gaan geven? En kan dat dan van de ene op de ander keer of moeten we het geleidelijk afbouwen? Ik zie hem namelijk niet van zijn waterbakje drinken.

En nog een vraag: Als wij er bij zijn eet hij erg goed, (we hebben eigenlijk altijd eten voor hem staan) maar als we even weg zijn geweest merken we dat hij niet meer gegeten heeft. Ik maak me hier wel zorgen over voor als we eens een keer wat langer weg moeten. Zal dat nog goed komen?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, Alvast bedankt!

Tinusje
In gezelschap van mooie Beau
Sannie_xx
Panter
Panter

Re: Babycat 34 aanlengen met water. afbouwen?

Bericht door Sannie_xx »

Dit kun je nu best wel gaan afbouwen, hoor. Op acht weken aten de kittens hier ook al wel gewoon droge brokjes. Zeker die brokjes van Babycat zijn zo klein, dat kunnen ze nu makkelijk eten.
Gewoon eventjes laten wennen door er dagelijks wat minder water erbij te doen, je hebt kans dat het beestje zijn neusje ervoor ophaalt als het direct zonder water gaat. Maar je kunt het eens proberen natuurlijk. Als hij het meteen zo wil, is dat mooi meegenomen.

Ik weet niet precies hoe dat zit met wat hij eet als je weg bent. Weet je dat zeker? Je zou het eens kunnen testen door het eten dat in het bakje zit te wegen als jullie weg gaan en het dan opnieuw te wegen als je terug komt. Dan kun je zien of hij er wat van heeft gegeten.
Ik denk zelf dat als hij goed eet als jullie er zijn, hij op een gegeven moment vast wel wat zal eten als jullie langer weg zijn en honger krijgt. Maar als hij nu de hele dag eten heeft staan, en jullie niet veel weg zijn, dan zal hij ook niet echt veel honger krijgen. Gewoon even goed in de gaten houden en niet teveel zorgen over maken :)

Wat betreft het water; je kunt hem wat natvoer geven als hij niet zoveel drinkt. Dit bestaat voor een groot percentage uit vocht, en zo krijgen ze daar genoeg van binnen. Katten drinken meestal niet zoveel omdat ze hun vocht van oorsprong altijd uit hun prooi haalden.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Je staat ervan versteld wat kittens van 8 weken met die tandjes allemaal al kunnen eten.
Op die leeftijd barfen ze hier al gewoon mee, dan verschalken ze ook al botjes en prooidiertjes. Een enkele keer moet je het dan wat kleiner maken omdat het formaat ongelukkig is.

*Dus ik zou de brokjes die je nu hebt gaan mengen met de kittenbrokjes die je wilt gaan voeren.
*Verder kijk ik zelf of ze groeien, of weeg ze 1x per week, dan weet je zeker of ze wel of niet groeien. Maar mijn eigen ervaring is dat je ze ziet groeien en dat je je dus niet zoveel zorgen hoeft te maken.

Zeker bij katertjes is het erg belangrijk dat ze genoeg drinken en dat je goed voer geeft ( ik heb zelf de beste ervaringen met Prins voer ). Ze kunnen erg gevoelig voor blaasgruis zijn. Als ze te weinig drinken is die kans nog wat groter. Je kunt dit wat vergroten door waterspelletjes met de kraan met ze te doen.
Als hij echt te weinig blijft eten zou je kunnen overwegen om over te stappen op versvoer, daar doet zelfs mijn blaasgruis-kater het geweldig op. Er is hiet een heel topic over versvoeren en barfen, er zijn ook meerdere mensen die het geven, dus die je met raad en daad bij kunnen staan.
Tinusje
Kitten

Bericht door Tinusje »

Ok. bedankt voor de reacties. Ik zal het water bij de brokjes af gaan bouwen. Ik Zie hem trouwens wel groeien maar als ik hem op de weegschaal zet dan lijkt hij nauwelijks aangekomen in 1 week tijd. Hij weegt nog steeds ongeveer 600 gram. Maar ik moet eigenlijk een nauwkeuriger weegschaal kopen want die ik nu heb is niet echt praktisch.

Wat betreft het natvoer heb ik een paar dagen wat whiskas junior gegeven, maar daar kreeg hij diarree van , dus daar ben ik weer mee gestopt. Ik ben eigenlijk op zoek naar een adres in de buurt waar ze het RC babycat natvoer verkopen, maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.

Groeten Tinusje
In gezelschap van mooie Beau
Plaats reactie