Ja, bij de dierenarts gaat het altijd voorbeeldig: kat neerzetten, kop naar achter, bek open en hup, pil erin. Dat lijkt gemakkelijk, totdat je thuis bent en het zelf moet doen
Wij hebben/veroorzaken de minste stress als we pillen tot poeder vermalen en dat mengen met een bijv. 1 a 2 cc vanillevla. Stop dat aan de achterkant met je vinger in een injectiespuitje (eentje tot 2 cc en ZONDER naald). Ik ga dan meestal eerst de kat zachtjes aaien en over zijn kop kriebelen. Trek dan rustig en niet te hard een mondhoek open (niet zijn kaken, maar zijn lippen, voor zover een kat lippen heeft

) en zet het puntje van de spuit tussen de openingen in de zijkant van zijn gebit. Hou wel zijn kop een beetje vast/tegen aan de andere kant want anders spuit je terwijl hij zijn kop net wegtrekt. Spuit het dan snel in zijn bek en liefst achter op de tong.
Bij een van onze andere katten doe ik bijna hetzelfde, maar ik ga met hem op de grond zitten in kleermakerszit. Ik zet hem dan tussen mijn benen op de grond zodat ie op zijn kont zit. Dan trek ik zijn kop naar boven/achter en doe hetzelfde met het spuitje als hierboven.
Ik heb gemerkt dat een kat het hardste gaat tegenstribbelen en stressen als je hem te hard dwingt of vastpakt. Het is een een beetje moeilijk uit te leggen, maar als je een kat in zijn bewegingen beperkt, doe dat dan niet door hem met beide handen stevig vast te houden, maar bijv. door hem aan de linkerkant met je hand tegen te houden en aan de rechterkant te aaien. Dan wil hij meestal ontsnappen aan de kant waar je aait. Wissel het dan om en houdt hem rechts tegen en aai links.
Kortom, hoe minder stress, hoe sneller de pil erin zit.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."