Nieuwe kittens, doe ik 't goed?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Clauww
Kitten

Nieuwe kittens, doe ik 't goed?

Bericht door Clauww »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds gisteren 2 hele lieve kittens van 8 en een halve week. We hebben ze opgehaald bij een heel lief en zorgzaam vrouwtje, die ze veel oppakt en liefde geeft. Toen we gingen kijken waren ze ontzettend speels en actief.
Nu zijn ze sinds gisteren hier en kruipen ze alleen onder de bank en onder de kast.
Ze eten en drinken niets, ook niet als wij de kamer uitzijn.
Nu weet ik dat ze een tijdje moeten wennen, en dat ze wegkruipen snap ik ook, maar ik maak me wel zorgen dat ze niets eten en drinken.
Ik praat tegen ze, gebruik hun namen, maar probeer ze verder zoveel mogelijk hun eigen gang te laten gaan. Toen we gisteren met ze hierkwamen heb ik t reismandje gewoon in de woonkamer gezet en gewacht tot ze er zelf uitkwamen, toen heb ik ze op de kattenbak gezet.
Verder heb ik niet geprobeerd ze te pakken omdat ze nog niet uit zichzelf naar me toekomen.
Misschien maak ik me zorgen om niets, maar ik ben toch bang dat ik iets niet goed doe, zeker omdat ze niets eten.
Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voor kittens gewend zijn aan hun nieuwe huis en waarom ze niet eten?

Alvast heel erg bedankt!

Claudia
Kattenbella
Tijger
Tijger

Re: Nieuwe kittens, doe ik t goed?

Bericht door Kattenbella »

Geef je ze hetzelfde voer als ze gewend waren? Ik denk dat ze inderdaad echt gewoon moeten wennen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Clauww
Kitten

Bericht door Clauww »

Nee, ik weet niet welk voer ze daar hadden.. Ik heb wel speciaal junior voer..
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Ik hoop in elk geval dat het geen Whiskas oid is ;)

Ik zou je adviseren hun etensbakjes, drinkbakjes en kattenbak in de buurt van de bank te zetten en ze verder totaal te negeren.
Wat ook wil helpen is even alle geluiden uit (tv, etc) en op de bank gaan liggen en doen alsof je slaapt. Slapende mensen zijn voor katten namelijk niet zo bedreigend en dan gaan ze vaak op onderzoek uit. Wel wat geduld hebben natuurlijk, kan zo een uurtje duren.

Als ze morgen nog niks hebben gegeten zou ik meteen s'ochtends even ander voer halen. Het liefst blikvoer, dat vinden katten vaak veel lekkerder omdat er meer geur/smaak aan zit. Hebben ze dan s'avonds alsnog niet gegeten bel dan even de dierenarts, want als katten te lang niet eten kunnen ze leververvetting krijgen en doodgaan (dit kan al binnen 72 uur gebeuren).

Laat je ons weten hoe het gaat?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Clauww
Kitten

Bericht door Clauww »

Ja, het is whiskas junior, zo'n maaltijdzakje voor kittens, heb kittenbrokjes van royal canin.. Laten ze beide staan.. Wat is er mis met Whiskas dat je niet hoopt dat t dat is?
Als ik op de grond ga liggen en mn hand onder de bank doe komen ze er wel naartoe, dat is al vooruitgang want eerst doken ze ervoor weg..
Camoth
Tijger
Tijger

Re: Nieuwe kittens, doe ik 't goed?

Bericht door Camoth »

Als je zowel RC als Whiskas geeft is het niet zo heel erg (liever helemaal geen Whiskas natuurlijk ;-) ). Whiskas bevat veel chemische stoffen, suiker en granen. Dat is niet zo goed voor katten. Je kunt beter natvoer halen wat deze dingen niet bevat. Bij de Aldi, Lidl, Kruidvat en bij de Albert Heijn de Euroshopper (gele variant) kan je prima natvoeren voor een degelijke prijs vinden. Maar let dus op die granen, suiker en andere stoffen behalve mineralen en dierlijke bijproducten (die laatste twee zijn goed).

Ik zou ze echt negeren en niet onder de bank gaan duiken en loeren naar ze. Gewoon helemaal geen aandacht aan schenken (is moeilijk, je wil ze zo graag knuffen natuurlijk!). Laat ze maar uit zichzelf naar jou toe komen om te ontdekken dat dat mens-beest best leuk is ;).
who knows where it's at.

sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Volgens mij bevatten alle voeders die zooi hoor? :geenidee:
Ik heb zelfs een keer een mail gestuurd met de vraag over gourmet en felix waarom er granen en suikers zitten in het natvoer. En andere merken dito.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

In geen enkel van mijn natvoeren zitten granen, suikers, conserveermiddelen, kleurstoffen, en dergelijken ;) Dus het kan wel Sandy. :grin:

edit: In sommige varianten van Gourmet zitten ze trouwens ook niet, kijk maar, dit is Gourmet Gold Patë:

Gevogelte: Vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% gevogelte), mineraalstoffen, plantaardige bijproducten
Kalkoen: Vlees en dierlijke bijproducten, vis en bijproducten van vis (min. 4% tonijn), mineraalstoffen, plantaardige bijproducten
Rund: Vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% rund), mineraalstoffen, plantaardige bijproducten
Tonijn: Vlees en dierlijke bijproducten, kip en bijproducten van vis (min. 4% tonijn), mineraalstoffen, plantaardige bijproducten
Zalm: Vlees en dierlijke bijproducten, vis en bijproducten van vis (min. 4% zalm), mineraalstoffen, plantaardige bijproducten

Alleen jammer van de plantaardige bijproducten. Maar in ieder geval geen suikers e.d.
who knows where it's at.

Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Nope, inderdaad niet al het voer bevat deze troep. Vandaag Aldi natvoer gekocht. 17 cent per bakje....

Ingredienten van de variant met zalm en forel: Vlees en dierlijke bijproducten, vis en vis bijproducten (waarvan zalm min.4%, forel min. 4%), mineralen, plantaardige bijproducten (inuline min. 4%)
Verdere toevoegingen: Vitamine E, Vitamine D3, biotine en taurine

Ontopic heb ik niet veel toe te voegen, met rust laten en misschien kijken of je nog contact op kan nemen met dat vrouwtje welk voer ze eerder kregen? Het is altijd verstandig om het voer wat ze kregen langzaam af te bouwen, want anders heb je inderdaad kans dat ze het niet willen eten omdat ze het niet kennen. Daarnaast loop je meer kans op diarree.

Verder veel plezier met je twee kleintjes, het komt vast wel in orde :)
Clauww
Kitten

Bericht door Clauww »

Dankjulliewel voor alle reacties!
Het is inderdaad heeeel moeilijk om ze te negeren, als ze miauwen reageer ik er wel op door terug te praten, maar zal verder eens proberen om niet meer stiekem onder de bank te kijken.. Misschien dat dat werkt..
Bezoek hou ik nu eventjes af, iedereen wil komen kijken maar dat doen we maar vanaf volgende week, laat ze eerst wel eventjes aan ons zelf wennen..
Ben net terug van t werk, ze hebben de whiskas weer niet opgegeten, maar heb wel ander goed nieuws!
Toen ik vanmorgen beneden kwam lagen er 2 drolletjes in de kattenbak! Dat betekent dat ze gegeten hebben anders kan dat niet, dus waarschijnlijk hebben ze wel iets op van de brokjes..
Heb t vrouwtje gebeld, ze kregen eerst voer van de aldi, dus dan zal ik daar dalijk gelijk eventjes wat inslaan, misschien dat ze dat wel eten..

Ik hou jullie op de hoogte, en dankjewel tot nu toe!

Nog 1 vraagje, hoelang duurde t voordat ze bij jullie een beetje gewend waren en naar je toekwamen?
Trouwens, speeltjes liggen nog op dezelfde plek als toen ik vanmorgen wegging, dus ik weet niet of ze in de gaten hebben dat dat voor hen is..
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Het kan erg verschillen. Bij mij was mijn kitten direct al gewend, maarja, dat is dus ook een kitten van 13 weken geweest ;).

Blijf dat eten toch goed in de gaten houden hoor. Dat ze gepoept hebben zegt daar nog niks over. Daarom kan je het beste het voer even wegen, terug in het bakje doen en vanavond even kijken. Als er niks uit is, zou ik echt naar de dierenarts bellen. Je moet daar met jonge kittens geen risico's mee nemen.
who knows where it's at.

Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Mijn ene kat Flea, van nu 1 jaar was ruim 4 maanden toen ik hem kreeg. Hij was wel 2 nachten aan het miauwen geweest en ook heeft hij 3 dagen veel onder de bank gelegen.
Mijn andere kat Sam, van nu 6 maanden was 8 weken oud toen ik hem kreeg en was nog veel sneller gewend hier in huis.

Maar hou inderdaad even goed in de gaten of ze voldoende eten.
Clauww
Kitten

Bericht door Clauww »

Ik heb ze toenstraks geprobeerd te lokken, met kattensnoepjes, 1 van de 2 reageerde en heeft uiteindelijk een bakje (kwart blik aldi kattenvoer, wat ze bij de vorige eigenares ook kregen) op, de andere heeft nog steeds niet gegeten.. Ook snoepjes weigert ze aan te nemen. Heb een beetje water in dr mondje gespoten door gewoon dr bekkie open te houden en t met n waterpistooltje naar dr toe te spuiten, ze likte alles op dus heeft ze in ieder geval iets gedronken, nu maar hopen dat ze snel gaat eten..
Camoth
Tijger
Tijger

Bericht door Camoth »

Smeer anders wat natvoer op het bekje van de kitten die nog niet eet. Dan likken ze het er vaak vanaf namelijk, zo krijgt ze toch iets binnen en misschien krijgt ze dan de smaak te pakken en gaat meer eten.
who knows where it's at.

Peachy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Peachy »

Die vraag zit ik nou ook mee! Ik heb mijn kittens nu bijna een week, ze eten en drinken goed, vinden het leuk om te spelen maar echt knuffelig zijn ze niet. Vinden ze me gewoon niet leuk? Of ligt dat eraan dat ze jong zijn en alleen geinteresseerd zijn in spelen? Af en toe willen ze wel geaaid worden of opgetild, en als ik lig te slapen liggen ze vaak tegen me aan of als ik onder een fleece deken lig dan liggen ze bovenop me, maar echt knuffelig/aanhalig zijn ze nog niet..

Oh, en ik heb al allemaal proefverpakkingen van a-merken geprobeerd, maar ze willen alleen tompoes.. Is dat erg? Zelfs het speciale voer van de dierenarts willen ze niet!
Samenwonend met lief Thomas en twee heerlijke kittens Juno en Smokey

viewtopic.php?f=5&t=18864
Plaats reactie