Onze kat Loekie wordt gestolen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Loekie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2009 17:22

Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Loekie »

Beste allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker op dit mooie forum en heb jullie hulp nodig!

Wij zijn de trotse bezitters van twee katers, genaamd Joris (zwart/wit) en Loekie (rood/wit). Het zijn twee geweldige dieren die ons de afgelopen jaren al veel plezier hebben gegeven. Joris is een lekkere oude lobbes geworden (nu al 16 jaar oud) die het heerlijk vindt om heerlijk te slapen en af en toe de melkbeker bijna uit onze handen te slaan. Loekie is met zijn 14 jaar oud nog heel levendig en lijkt nog echt een jonge kat. Toen ze ongeveer 1 jaar oud waren, hebben we ze uit het asiel gehaald en ze hebben bij ons een mooi leven!

We wonen nu 4 jaar in een huis met een tuin en sinds 3 jaar mogen ze ook naar buiten en ze vinden het heerlijk. Joris kun je 's zomers uittekenen onder een dennenboom in de voortuin en Loekie struint de boel af. Tenminste, dat dachten wij. Op een gegeven moment kwam Loekie niet meer terug of stond hij midden in de nacht in de tuin te janken (nadat wij de hele avond buiten naar hem stonden te roepen). Uiteindelijk bleek onze buurvrouw de kat binnen te halen en hem eten te geven. Nu zitten wij met een neurotische kat die constant naar buiten wil en meteen naar de buurvrouw rent. Daar krijgt hij lekker eten en hier krijgt hij voer dat goed voor hem is. Dat blijkt ook wel omdat hij bij de buurvrouw gaat eten en bij ons het hele huis onderkotst.

We hebben de buurvrouw lief gevraagd, boos gevraagd...kortom op alle manieren gevraagd om dit niet meer te doen. In ons gezicht zegt ze "ja en amen" en achter onze rug om gaat ze gewoon door. Een andere buurvrouw heeft op deze manier haar kat al aan deze buurvrouw verloren.

We hebben de politie hierover gebeld, maar die wil hier niets aan doen. We moeten de kat dan maar binnenhouden, maar dit is niet meer mogelijk.....en het conflict is zich nu aan het verdiepen tot een hele akelige burenruzie met alle gevolgen van dien.

Nu is mijn vraag wie hiermee ervaring heeft en of ik de buurvrouw kan aangeven voor het stelen van de kat of voor dierenmishandeling (zij geeft immers het verkeerde voer en ik zit met de gebakken peren)...

Ik/wij willen Loekie niet missen, maar langzamerhand gebeurt dit toch en ik ben echt ten einde raad. Wie kan mij helpen?
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Seemy »

Geen ervaring mee dus ook geen tips op dit gebied. Lijkt me moeilijk om hier een zaak van te maken...

Maar is het je dat waard?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je je tuin niet afzet met gaas of zoiets?
Zo kunnen ze wel lekker naar buiten, maar komen ze niet verder als je eigen tuin. En hoef jij je geen zorgen te maken om je buurvrouw of andere zogenaamde 'kattenliefhebbers' ;-)
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door JLC »

Lastig probleem. Je kat binnenhouden lijkt bijna wel noodzakelijk. Je tuin afsluiten is dan ook een optie. Hierop het forum zijn daar ook wel topics over met foto's.
Ik denk dat je het (nog) niet onder diefstal kan scharen. Dat kan pas als zij de kat bij haar binnenhoudt en niet meer laat gaan.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Sannie_xx »

Tsja dit is een lastig probleem.... mijn ouders hebben dit een keer met hun Siamees meegemaakt; die kreeg ook steeds elders lekkere hapjes en was met geen stel of sprong meer thuis te houden. Binnenhouden ging niet, aan een looplijn buiten ging niet, paaien met ook lekkere hapjes hielp niet.... na heel veel proberen en overhalen van de buurvrouw en veel kattengejank bij pogingen het beestje binnen te houden heeft mijn moeder de papieren van de kat opgepakt en aan de buurvrouw gegeven. Mijn zussen hebben er weken om gehuild (ik was zelf nog te klein, ik weet dat niet meer, dit weet ik allemaal van henzelf en mijn ouders), maar het was eigenlijk de enige oplossing op dat moment.

Ik vind het wel superasociaal dat ze gewoon je kat blijft voeren terwijl ze weet dat je hem terug wilt. Ik zou het zelf ook verschrikkelijk vinden.
Ik zou inderdaad het afzetten van je tuin afzetten eens proberen. Maar ik vrees dat dit toch een evenhard 'ik wil eruit' gekrijs zou kunnen worden als hij eenmaal gewend is dat dit kan.
Dan vraag ik me af of er verder nog veel aan te doen is... :S Katten kunnen hier zo eigenwijs in zijn. En als de mensen die erbij betrokken zijn niet de sociale omgang hebben om het de kat niet meer zo aantrekkelijk te maken bij hen thuis zodat hij lekker bij zijn eigen baasje blijft...dan zit je inderdaad snel met de gebakken peren :S

Ik weet niet of het echt stelen is. Officieel is het natuurlijk de kat zelf die er steeds heen gaat en is het bij wet niet verboden om een kat voer aan te bieden als die bij je aan de deur staat - dan ligt nog steeds eerder de verantwoordelijkheid bij jou om hem bij je te houden. Maar dat is wat ik denk.... misschien is er hier iemand die een paar rechtboeken heeft liggen en dit voor je na kan gaan?

Succes ermee, het lijkt me geen leuke situatie :(
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Umimeis »

Ik weet niet of het echt stelen is. Officieel is het natuurlijk de kat zelf die er steeds heen gaat en is het bij wet niet verboden om een kat voer aan te bieden als die bij je aan de deur staat - dan ligt nog steeds eerder de verantwoordelijkheid bij jou om hem bij je te houden. Maar dat is wat ik denk....
Precies! En tja, verder denk ik ook dat je je tuin beter af kunt scheiden zodat je kat niet meer naar de buurvrouw gaat als je hem perse naar buiten wilt laten gaan...... of je moet hem voortaan maar binnenhouden.
Ik zie geen andere opties.
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door daantje_xxx »

Ik heb geen rechtenboeken maar wel een aspirant politieman aan wie ik het voor je na heb gevraagd.

En je kunt niets doen, omdat jij je kat maar binnen moet houden en je buurvrouw de kat niet vasthoudt.

Ik zou zeker je tuin af gaan zetten, zodat jouw kat ook bij jou blijft. Tenzij je wilt dat hij bij haar blijft langsgaan.

Succes!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Cari »

Schelden is niet netjes maar wat ik die buurvrouw toewens.... :evil: :twisted:

Een hele vervelende zaak Loekie en ik vrees dat je er niets tegen kan doen, afgezien van de kat in je eigen tuin proberen te houden.
De papieren overdragen aan dat mens, zoals Sannie d'r moeder ooit heeft gedaan, zou ik dus NOOIT doen, dan liever naar een asiel in Timboektoe!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Sannie_xx »

Ik snap wat je bedoelt, Cari.
Dat hangt er een beetje vanaf hoe de vrouw is. In dit geval zou ik het ook nooit doen, als de kat rotzooi krijgt waar hij van gaat kotsen (maar hij alleen maar lekker vind).
In dat geval was de vrouw wel echt goed voor het beestje maar was zo aan hem gehecht geraakt dat ze hem niet weg kon jagen. (was net ge-emigreerd naar NL, kende hier nog niemand, was erg alleen... dus denk dat mijn moeder ook wel een beetje met haar te doen heeft gehad dat ze er geen grotere heisa van heeft gemaakt) Mijn ouders waren er niet blij mee maar ik geloof niet dat er uiteindelijk echte ruzie over is ontstaan. Mijn moeder wist wel waar ze de kat liet, zeg maar. Er is ook nog jaren echt heel goed voor gezorgd en de vrouw heeft contact met ons opgenomen toen hij op oudere leeftijd is overleden.
Allemaal nog steeds niet netjes, vind ik, maar de situatie was misschien iets anders.

In dit geval zou ik de kat er inderdaad niet zomaar achterlaten.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Cari »

Helemaal duidelijk Sannie. Inderdaad een heel ander verhaal....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Boomer »

De enige mannier is je tuin kat proof te maken of je kat binnen houden. Verder zou ik na gaan waarom je kat liever bij de buurvrouw eet dan thuis. Een kat doet dit niet zomaar. Misschien brokjes die daar lekkerder zijn , stress door allerlei factoren?
Een oude buurvrouw is ook op zoń mannier de kat kwijt geraakt. Die wilde helemaal niet meer thuiskomen. Dit kwam doordat een dochtertje had gekregen.
Je kan hier helaas niets aan doen. Dit is niet strafbaar.
Xeon at vroeger ook bij de buurvrouw totdat ik haar vertelde dat hij ziek was en speciaal voer nodig had ivm allergie. Hij heeft ook een tijdje speciale brokken gegeten. Zij vond dat te duur en is toen met voeren gestopt. En probleem was opgelost.
Misschien kan je hiermee iets "verzinnen" . Maar ben bang dat dit al te laat is doordat dit al uit de hand gelopen is.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Sannie_xx »

Ja, misschien is dat inderdaad een plan... het even op de 'noodzaak' gooien van het voer dat hij krijgt, omdat hij steeds over moet geven van ander voer.

En het zal inderdaad aan lekkerder brokjes liggen begrijp ik uit het verhaal, Boomer... Lekker voor de kat maar ongezond :S
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Umimeis »

Ze zeggen wel eens 'een kat kiest z'n eigen huis'.......
Misschien is er inderdaad wel een oorzaak waarom hij liever bij de buurvrouw is.

Ik heb hier soms ook 2 kittens vd buren in huis.....en ik weet ook wel waarom......daar krijgen ze geen rust omdat ze daar ook 2 puppy's (amerikaanse Stafford en mopshondje) hebben rondlopen. En ik heb het vermoeden dat ze te weinig eten krijgen. De kittens zijn nu 4,5 maanden en ze zien er nog steeds uit alsof ze wel 3 maanden zijn.
Maar echt erg ondervoed of verwaarloosd zien ze er ook niet uit. Dus de DB bellen is geen optie.
Ik heb hun er al op aangesproken. De buurvrouw zelf vind het niet erg want het zijn de kittens van haar vriend.
Ze vindt het wel rustig zo :icon_shifty: , maar haar vriend vind het minder leuk :lol: wat ik me ook goed kan voorstellen

Ik zet ze (als ik thuis ben) altijd wel weer naar buiten, maar als ik overdag weg ben.... tja...
Ze gaan trouwens ook wel weer uitzichzelf ook wel weer naar buiten en dus naar hun eigen huis.

En ik heb een kattenluikje, maar die kan ik niet opslot doen omdat mijn eigen katten dan niet naar buiten of binnen kunnen.Dus het luikje op slot doen heeft geen nut.
En mijn katten vinden het ook niet erg, Sam vind het leuk en speelt graag met ze en Flea boeit het ook niet. Die gaat z'n eigen gang.

Maar binnenkort gaan ze verhuizen, zeiden ze. Dan is dit probleem ook weer opgelost.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Onze kat Loekie wordt gestolen

Bericht door Kattenbella »

Misschien kan je de buurvrouw wat brokken geven en uitleggen waarom hij dit nodig heeft.

Tsja en die Bolle voer ik ook. Ik moet wel zeggen dat hij echt opgeknapt is. Hij mag niet naar binnen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie