Eten ze niet teveel?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Yunapoes
Kitten

Eten ze niet teveel?

Bericht door Yunapoes »

Ik heb 5 katten, mamapoes met 4 kittens.
De oudste, een katertje, lijkt nooit genoeg te hebben..
's Ochtends en rond 17:00 krijgen ze allemaal een bakje vlees (Whiskas)..
De hele dag zijn er ook brokjes beschikbaar.
Maar om 12:00 wordt er al geschreeuwd om iets lekkers..
En soms krijgen ze dan een klein stukje worst, of wat slagroom.

's Avonds krijgen ze ook nog wel eens iets extra...stukje kaas of slagroom...
Ik vraag me af of het niet teveel is, ik wil absoluut mn katten niet dik maken!
Maar door hu gejank lijkt het soms alsof ze echt honger hebben...
Of houden ze gewoon hun baasjes voor de gek???

Groetjes
Umimeis
Tijger
Tijger

Re: Eten ze niet teveel?

Bericht door Umimeis »

Misschien kun je ze beter wat extra vlees of brokken geven ipv kaas en slagroom, want die zijn absoluut niet goed voor de kat. Daar zit namelijk lactose in. Je kunt ze dan beter wat kattenmelk geven, daarvan is de lactose gehalte vrij laag.

Dus om 12.00 uur extra brokken of natvoer en 's avonds tegen 21.00 uur ofzo nog een klein beetje natvoer.

Bij mij hebben ze ook de hele dag brokken tot hun beschikking, ik heb namelijk zo;n brokkenautomaat. In principe hebben ze er hier genoeg aan. Ze krijgen 's ochtends natvoer en 's avonds. tenminste Sam de (6 maanden) krijgt 's avonds wel natvoer, Flea (1 jaar) heeft meestal wel genoeg aan 1 bakje per dag. Hij laat vaak ook wat staan.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 11 okt 2009 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ktje
Poema
Poema

Bericht door ktje »

Ik mij nu even afvraag hoe oud je kittens zijn??

Ten eerste stop inderdaad met slagroom en kaas, je poezen krijgen daar diaree van en kunnen zelfs ziek worden daarvan.

Verder zal ik gewoon de hele dag door kittenbrokjes neerzetten, genoeg vers water en 1x per dag vlees.

Ik zou dus gaan stoppen met die tussendoortjes. Denk dat je katten geen honger hebben hoor. Als ze de hele dag door brokjes hebben staan kunnen ze die toch eten i.p.v. die tussendoortjes.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Klopt, ik denk dat het lekkere trek is. Ze hebben immers brokjes staan en ik neem aan dat ze weten dat er brokjes staan. Mag ik vragen of hun brokjes ook van Whiskas zijn? Want heb wel eens geluiden gehoord dat katten daar vaker hongerig van blijven doordat granen het hoofdbestanddeel zijn? (katten hebben daar niet zoveel aan, geen voedingswaarde)
Maar even ervanuitgaande dat ze die brokjes dus ook niet eten maar in plaats daarvan zeuren om lekkers - dan is het GEEN honger. Dat is net als een kind dat zijn spinazie niet wil eten en zeurt om een snoepje. Die geef je hem dan ook niet :)

Reken erop dat het zeuren nog wel iets erger zal worden als je ermee stopt - slagroom en kaas is natuurlijk véél lekkerder dan brokjes en als ze maar hard genoeg mauwen kregen ze dat dus. Die link is snel gelegd, dus ze zullen nog wel even zaniken. In dat geval zou ik gewoon een paar keer de kat bij zijn brokjes zetten. En verder dus niks geven.

En als je écht perse iets lekkers erbij wil geven, doe dan gewoon een kattensnoepje met kaassmaak ofzo. En dan gewoon eentje, niet meer. Dan heb je ook niet zo snel dikke katten :)
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ja, je kunt beter kittenbrokjes geven van premium merken want die vullen de maag beter waardoor ze inderdaad 1 of 2x natvoer hoeven te krijgen. Mijn Sam is nu 6 maanden en die krijgt naast kittenbrokjes ook maar 1 of 2x natvoer, dat ligt er ook aan of hij alles meteen opeet. Als hij alles opeet dan krijgt hij 's avonds nog 1x natvoer.
En ik geloof ook dat ze die de hele dag door brokjes /mogenkunnen eten want je kittens zijn nog in de groei.
In kittenbrokjes zitten extra voedingsstoffen in die het kittentje namelijk nodig heeft om te groeien.
Pas als de kittens gecastreerd zijn, en ze hebben er aanleg voor om dikker te worden, dan kun je evetueel overgaan op 2x per dag brokken.
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Als het goed is heeft het beestje ook de hele dag brokjes tot zijn beschikking, dus in principe ga ik er vanuit dat dit beestje mauwt om eten TERWIJL zijn eigen brokjes er gewoon de hele dag staan?

Als het aan Mouse lag zou hij ook het hele bakje snoepjes ineens opeten als het aan hem lag..... maar ja, dat kan gewoon niet. Ik denk echt dat het gewoon zeuren is in de hoop/wetenschap dat er dan wel wat lekkers volgt. Gewoon consequent niet meer doen dus.
En als je inderdaad nog niet aan premium kittenbrokjes zit (RC, Hills, Prins, Applaws o.i.d.) dan daar beter op overstappen zodat ze zeker weten genoeg gevuld zijn van de brokjes.
Nyncke
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Nyncke »

Kittens geef ik 4-5 keer op een dag, zoveel brokjes als ze kunnen eten. Dan hebben ze ruim voldoende. Bij mij wordt er alleen maar gemauwd wanneer het etenstijd is, anders niet. Hier zijn nooit tussendoortjes.

Tja, hier ook een kater die rupsje-nooit-genoeg is maar als ik die zou laten eten, hebben de rest van de katten honger omdat hij ze wegmept en hij zou moddervet zijn.
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Als je nog niet bent overgestapt op premium voer en je zou dit wel willen gaan doen (verstandige keuze), dan zou ik elke dag geleidelijk aan meer van het nieuwe voer geven en dan in afnemende hoeveelheid het oude voer (het voer mengen dus). In een keer overstappen werkt ook niet; daar kunnen de katten ook spijsverteringsproblemen van krijgen. Die van mij kregen aanvankelijk ook Whiskas, maar ik ben naar tevredenheid overgestapt op Hills.
En als je toch iets van tussendoortjes wilt geven, dan zou je de kattensnoepjes van Whiskas wel kunnen gebruiken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Lana
Poema
Poema

Bericht door Lana »

Slagroom en Kaas??? ZOOOO die worden verwent!!:shock:
Dat is echt slecht voor je kat!
Zou ze inderdaad kattenmelk aanbieden als je denkt dat ze trek hebben!
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie