Kat overgenomen. Hoe lang moet ik hem binnenhouden?
-
- Kitten
Kat overgenomen. Hoe lang moet ik hem binnenhouden?
Hallo,
Ik heb een kater overgenomen van iemand. Deze mensen kwamen uit een bosrijk gebied.
Tijgetje is gewend om lekker buiten te zijn. Hij is nu bijna 2 maanden binnen en wil er wel weer eens op uit. Hoe lang moet ik hem ongeveer binnen houden?
Groet,
Tom
Ik heb een kater overgenomen van iemand. Deze mensen kwamen uit een bosrijk gebied.
Tijgetje is gewend om lekker buiten te zijn. Hij is nu bijna 2 maanden binnen en wil er wel weer eens op uit. Hoe lang moet ik hem ongeveer binnen houden?
Groet,
Tom
Laatst gewijzigd door Admin op 03 okt 2009 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
-
- Panter
Re: Kat overname
Als de kat er geen problemen mee heeft dat hij binnen zit, zal ik hem lekker binnenhouden, maar als hij tegen de muren opspringt, zou je hem nu wel naar buiten kunnen laten gaan, je zou ook je tuin kunnen afzetten, dan kan hij niet weglopen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Lieve Roos* rust zacht
Re: Kat overgenomen. Hoe lang moet ik hem binnenhouden?
Ik zou hem lekker naar buiten laten gaan. Ik heb er ook 1 die vervelend gaat worden als hij te lang binnen zit.
Misschien kun je eventueel een luikje in je deur laten plaatsen, zodat hij ook weer zelf naar binnen kan gaan.
(ps. ik woon in een huurhuis en mocht vd woningbouw wel een kattenluikje plaatsen, mocht je in een huurhuis wonen. Ik moet dan wel een nieuwe deur erin zetten als ik hier weg ga, maar dat heb ik er wel voor over. Zo lang mijn katten maar gelukkig zijn.)
Misschien kun je eventueel een luikje in je deur laten plaatsen, zodat hij ook weer zelf naar binnen kan gaan.
(ps. ik woon in een huurhuis en mocht vd woningbouw wel een kattenluikje plaatsen, mocht je in een huurhuis wonen. Ik moet dan wel een nieuwe deur erin zetten als ik hier weg ga, maar dat heb ik er wel voor over. Zo lang mijn katten maar gelukkig zijn.)
Heb vroeger een kat gehad toen ik in de bossen bij Utrecht woonde. Hij heeft erg veel moeite gehad om te aarden toen ik weer in een voorstad van Utrecht ging wonen.
Ik zou hem met een tuigje en dan bv aan de waslijn naar buiten laten gaan....anders heb je kans dat hij gaat zwerven tot hij weer thuis is. Met alle risico's van dien.
Dus half jaar ofzo en veel binnen aanbieden van spelletjes en eventueel hersenactiviteit voor katten ( zag ik laatst ergens een boek over) om te voorkomen dat hij zich verveelt. Dus zorgen dat het binnen minstens net zo leuk is als buiten.
Ik zou hem met een tuigje en dan bv aan de waslijn naar buiten laten gaan....anders heb je kans dat hij gaat zwerven tot hij weer thuis is. Met alle risico's van dien.
Dus half jaar ofzo en veel binnen aanbieden van spelletjes en eventueel hersenactiviteit voor katten ( zag ik laatst ergens een boek over) om te voorkomen dat hij zich verveelt. Dus zorgen dat het binnen minstens net zo leuk is als buiten.
Als het een buitenkat is geweest, dan kan het lastig zijn om hem binnen te houden. Ik sluit me aan bij het advies van Nyncke. Het risico op weglopen, terug naar zijn oude omgeving, blijft volgens mij bestaan als je hem nu al helemaal vrij buiten laat.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Ik zou hem buitenlaten als mijn tuin afgezet was en hij niet weg kan lopen. Niet alleen omdat hij terug probeert te gaan naar zijn oude baasje maar ook omdat mijn buurt geen overlast van mijn katten hoeft te hebben, omdat er nogal wat gevaren in het verkeer zijn en niet te vergeten de "kattenhaters" die de meest gemene streken uithalen omdat ze last hebben van onze katten.
De kattenhaters is ook maar net waar je woont.
Ik woon nu 10 jaar hier en er hebben bijelkaar al 8 katten hier gewoond.
Er is nog nooit iets gebeurd.
Er zijn veel katten in de buurt maar ik heb er ook nog nooit iets over gehoord.
Ik denk dat je daarnaast gewoon de communicatie met je buren open moet houden, weet je snel genoeg hoe de meningen zijn...maar mensen kunnen ook naar je toekomen als ze last van je katten hebben.
Dan kun je ook mee voor oplossingen zorgen. Altijd zo gedaan en dat is prima gegaan, zolang je de verantwoordelijkheid voor je beestjes maar neemt.
Wel natuurlijk controleren of er geen kattenhater bij je in de buurt woont...want dan heb je wel een probleem.
....maar in jouw geval, het eerstkomende halve jaar nog niet aan beginnen...zie mijn eerdere post.
Wel denk ik, iedereen die dieren buiten laat/loslaat neemt een zeker risico dat het misgaat.
Overreden worden of aangevallen worden door een ander beest enzovoorts, enzovoorts...
Ik zou dus bv nooit mijn vogelkooi onbewaakt buiten laten staan of konijnen te zwak beschermd laten.
Er lopen zoveel beesten rond, in het wild, tam maar veel buiten...dat risico zou ik te groot vinden.
Ik woon nu 10 jaar hier en er hebben bijelkaar al 8 katten hier gewoond.
Er is nog nooit iets gebeurd.
Er zijn veel katten in de buurt maar ik heb er ook nog nooit iets over gehoord.
Ik denk dat je daarnaast gewoon de communicatie met je buren open moet houden, weet je snel genoeg hoe de meningen zijn...maar mensen kunnen ook naar je toekomen als ze last van je katten hebben.
Dan kun je ook mee voor oplossingen zorgen. Altijd zo gedaan en dat is prima gegaan, zolang je de verantwoordelijkheid voor je beestjes maar neemt.
Wel natuurlijk controleren of er geen kattenhater bij je in de buurt woont...want dan heb je wel een probleem.
....maar in jouw geval, het eerstkomende halve jaar nog niet aan beginnen...zie mijn eerdere post.
Wel denk ik, iedereen die dieren buiten laat/loslaat neemt een zeker risico dat het misgaat.
Overreden worden of aangevallen worden door een ander beest enzovoorts, enzovoorts...
Ik zou dus bv nooit mijn vogelkooi onbewaakt buiten laten staan of konijnen te zwak beschermd laten.
Er lopen zoveel beesten rond, in het wild, tam maar veel buiten...dat risico zou ik te groot vinden.
Ik vind dat de verkeerde volgorde. Zoals ik geen katten van een ander in mijn tuin wil, wil ik ook niet dat mijn katten ergens anders in de tuin komen.Ik denk dat je daarnaast gewoon de communicatie met je buren open moet houden, weet je snel genoeg hoe de meningen zijn...maar mensen kunnen ook naar je toekomen als ze last van je katten hebben.
-
- Kitten
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie berichtjes.
Mijn tuin is niet afgezet, dus dat wordt hem niet.
Een dier aan een lijntje doen...neee, dat is ook niet waar ik een huisdier voor heb.
Eigenlijk is meer mijn vraag hoe lang het gemiddeld zou duren voordat een kat niet meer op zoek gaat naar zijn oude leefomgeving.
Wat is een veilige marge?
Groet,
Tom
Bedankt voor jullie berichtjes.
Mijn tuin is niet afgezet, dus dat wordt hem niet.
Een dier aan een lijntje doen...neee, dat is ook niet waar ik een huisdier voor heb.
Eigenlijk is meer mijn vraag hoe lang het gemiddeld zou duren voordat een kat niet meer op zoek gaat naar zijn oude leefomgeving.
Wat is een veilige marge?
Groet,
Tom
Je zou je tuin af kunnen zetten. Dat is niet moeilijk en hoeft ook niet veel geld te kosten. (ik kan je wel foto's sturen hoe wij dat gedaan hebben). Dan weet je zeker dat je kat niet wegloopt, overreden wordt, geen overlast bezorgd en niet in verkeerde handen komt.
je kan niet zeggen; dat duurt 6 weken, of 8 weken.
het hangt van de kat af.
een kat die nog wat nerveus is van de verhuizing hou je beter nog binnen.
een kat die helemaal gewend is en het huis ontspannen als het zijne beschouwt, kan je naar buiten laten.
doe dat in eerste instantie als hij hongerig is, dan kan je hem na een uurtje weer naar binnen lokken met eten.
het hangt van de kat af.
een kat die nog wat nerveus is van de verhuizing hou je beter nog binnen.
een kat die helemaal gewend is en het huis ontspannen als het zijne beschouwt, kan je naar buiten laten.
doe dat in eerste instantie als hij hongerig is, dan kan je hem na een uurtje weer naar binnen lokken met eten.
Tja, ik heb ook last van een hoop kinderen...die komen ook gewoon buiten...als het te erg is ga ik naar de ouders toe.Zoeza schreef:Ik vind dat de verkeerde volgorde. Zoals ik geen katten van een ander in mijn tuin wil, wil ik ook niet dat mijn katten ergens anders in de tuin komen.
Sorry maar een beetje tolerant zijn en openstaan, dat hoort er voor mij bij.
Mijn dieren zijn mijn kinderen.
Mijn kat die ik mee had genomen van bos naar voorstad van Utrecht liep na een half jaar nog terug.tijgetje1966 schreef:Eigenlijk is meer mijn vraag hoe lang het gemiddeld zou duren voordat een kat niet meer op zoek gaat naar zijn oude leefomgeving. Wat is een veilige marge?
Kinderen kun je dingen uitleggen tegen de tijd dat ze alleen de straat op gaan. Zij leren oversteken, niet met vreemde mensen praten, geen snoepjes aannemen van vreemde mensen en niet in de tuin van andere mensen poepen!
Dat kun je je kat allemaal niet uitleggen. Ik ben heel tolerant maar ik weet niet hoe tolerant iemand anders in de buurt is en dat wil ook eerlijk gezegd niet afwachten. Tegenwoordig zijn mensen niet meer zo tolerant geloof ik. Juist omdat mijn dieren ook mijn kinderen zijn, hou ik ze binnen.
Dat kun je je kat allemaal niet uitleggen. Ik ben heel tolerant maar ik weet niet hoe tolerant iemand anders in de buurt is en dat wil ook eerlijk gezegd niet afwachten. Tegenwoordig zijn mensen niet meer zo tolerant geloof ik. Juist omdat mijn dieren ook mijn kinderen zijn, hou ik ze binnen.
-
- Kitten
HOi (Rineke),
Bedankt voor je berichtje.
Ik ga je advies opvolgen.
ThX
Tom
Bedankt voor je berichtje.
Ik ga je advies opvolgen.
ThX
Tom
@Zoeza
Nou ja, moet je verder zelf weten, ben het niet met je eens.
Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit, iedereen moet doen waar z/hij zich het beste bij voelt.
Zo geef ik de raad die bij mij past en zal een ander weer andere raad geven.
Degene die dit topic startte is erg duidelijk in de keuzes die ze wil maken, mooi toch!
Nou ja, moet je verder zelf weten, ben het niet met je eens.
Maar dat maakt verder ook niet zoveel uit, iedereen moet doen waar z/hij zich het beste bij voelt.
Zo geef ik de raad die bij mij past en zal een ander weer andere raad geven.
Degene die dit topic startte is erg duidelijk in de keuzes die ze wil maken, mooi toch!