Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
melissaaaa19
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:38

Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door melissaaaa19 »

Hoi Hoi,
Ik zal me even voorstellen, ik ben melissa uit schiedam en ik ben nieuw hier. Sinds kort (mei) ongeveer
heb ik en me vriend voor het eerst een kater (gecastreerd) Uit het asiel gehaald. Kat is echt een schatje wil altijd veel aandacht, miauwt ook erg veel. Afijn aangezien wij vrij veel aan het werk zijn en we op de 5de wonen waardoor de kat alleen onder onze begeleiding het vrij ruime balkon om mag leek het ons misschien wel een idee om een kitten erbij te nemen. Dit hebben we dus ook afgelopen zaterdag gedaan , kitten is 12 weken uit het asiel gehaald. Nou is het probleem dat het nog niet echt vlotten wilt tussen die 2 en ik soms grote vraagtekens zet bij hun gedrag :S . Eerste dag deed onze kat echt heel lelijk naar de kitten blazen grommen achterna zitten in hoekje drijven. Heel af en toe deed de kitten wel poging om wat terug te doen en dat hielp dan ook wel even. Nou we hadden ze de eerste nacht apart gezet en toen we aan het werk gingen ook. Kitten had toen beschikking over vrij ruime gang en badkamer en de kat had de woonkamer. Nou hadden we vannacht en gisternacht alles opengelaten kitten lag tussen ons in en kat bij ons voeteind. Blazen was al wat minder geworden naar de kitten toe alleen s nachts hoorde ik ze af en toe spoken, elkaar achterna rennen. Nou lijk het sinds vanochtend wel dat de kitten bang is opeens voor de kater. De eerste dagen ging ze er lief op af gaf kopjes etc. dan wilde onze kat nog wel eens wegrennen of een tik uitdelen die vervolgens alleen als waarschuwing gelde denk ik want hij raakte de kitten hierbij elke keer niet. Maar nou is het dus zo kitten lag vanochtend in studeerkamer wilde er haast niet uitkomen at ook weinig en toen ze in de buurt van de kat kwam en deze deed weer lelijk begon hij gelijk in elkaar gedoken te liggen en te trillen. Ook ging ie gauw in een hoekje in de boek liggen tegen mij aangekropen helemaal trillen en de kat nauwlettend in de gaten houden :S . Het rare is nou lig de kitten naast me te slapen en de kat op de leuning van de bank zichzelf ontspannend te wassen. Soms ruik ie aan de kitten als deze slaapt en dan gaat het wel goed kitten wordt even wakker en kater loopt weer weg. Maar zodra de kitten rondloopt of wil spelen dan vertoont de kater dus soms wat gemeen gedrag. Op ze achter poten gaan staan dus en met ze poot slaan. Soms heb ik het idee dat de kater dit doet uit angst want als ze nu ieder aan 1 kant van de deur zijn spelen ze wel met elkaars pootjes en als wij erbij zijn liggen ze dus ook van een meter van elkaar te slapen zonder gezeur. Weten jullie wat ik hier mee moet (H) . Soms ben ik echt ten einde raad en vind ik het echt zielig voor de kitten , dan zijn ze weer redelijk samen en denk ik mwah het komt wel goed. Hebben jullie misschien tips? IK heb hiervoor alleen maar honden gehad dus erg veel ervaring met katten heb ik nog niet <RED> . PFFF lang verhaal geworden hopelijk willen jullie hem toch lezen en evt. adviezen geven.

Even kort samengevat:
Kitten lijkt bang voor kat te worden kat doet inderdaad af en toe lelijk moet ik de kitten hier tegen beschermen of juist niet?
Want hij kruipt gauw bij mij of in een hoekje en dan is ie ook niet zo bang voor de kat.

De kat valt het dus af en toe aan op ze achterpoten waarbij die een tik uitdeeld die niet raakt kitten heeft nog geen schade opgelopen.

Als de kat de kitten ziet dan gedraagd die zich net als hij een vogel ziet staart heen en weer en in de aanval look behalve als de kitten ligt te slapen dan geef hij er alleen een klein duwtje tegen.

Lijk wel of de kitten niet meer durft te spelen door de kat .

Oh vind het soms zo zielig voor de kitten, de kat is alweer de oude gedraagde eerste dagen wat anders nu helemaal niet meer mja nu lijk de kitten steeds meer terug te trekken voor de kat terwijl ie bij ons het liefst heel de dag slaapt en wel op ze gemak is.

Hoop dat jullie goeie raad hebben zal het zo zielig vinden om de kitten terug te moeten brengen naar het asiel :-( .


Hartstikke bedankt in iedergeval.
Liefs melissa
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat.

Bericht door Nyncke »

Het is nog kort om er echt veel over te zeggen.

Ik had toen Doortje als kitten kwam ( Binkie was toen een maand of 4-5) een hangding aan de verwarming waar Doortje onder kon zitten en Binkie niet. Zij had zo wat plekjes waar ze zich kon verschuilen. Maar ook vanwaaruit ze Binkie uit kon dagen.
Een doos met een gat erin waar ze zich kan verstoppen.

Verder zou ik de kitten en de volwassen kat zo nu en dan apart zetten, dan heeft de volwassen kat rust...kittens kunnen zo nu en dan erg vermoeiend zijn.

Niet in bescherming nemen, daarmee veroorzaak je jaloezie.
Maak de situatie zo dat ze zich terug kunnen trekken.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat.

Bericht door tacuma »

Hallo Melissa,

Allereerst welkom hier! Geweldig dat jullie gekozen hebben voor een kat en een kitten uit het
asiel!

Jullie eerste kat moet gewoon nog even wat wennen aan het kitten. Dat kan wel zo'n twee weken duren,
dus wanhoop nog niet. Bovendien zijn kittens nog erg flexibel en passen ze zich makkelijk aan: het komt
echt wel goed.

Zorg er wel voor dat ze niet bij elkaar kunnen als jullie er niet zijn, zolang er nog 'vijandelijkheden'
zijn. Daarna hoef je ze niet meer apart te houden. Geef je volwassen kat wat extra aandacht,
zodat hij weet dat hij geen aandacht tekort zal komen. Katten zijn daar gevoelig voor!

Samen laten spelen is ook een goede truc: als je zo'n verenstokje hebt, kan je met beide katten
tegelijk spelen, en zijn ze wat afgeleid. Voor je het weet, slapen ze samen, geloof me!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door Umimeis »

Hallo Melissa,

Welkom op het forum. Het kan inderdaad een tijdje duren voor de kat en de kitten aan elkaar gewend zijn, bij mij duurde dat 3 tot 4 weken, maar ik had op een gegeven moment een feliwaystekker bij de dierenarts gekocht. Daar zitten feromonen in die de kat ook van nature afschied. Hierdoor zullen ze zich misschien wel sneller thuisvoelen. Bij mij heeft die stekker wel geholpen. Mochten ze na 2 weken nog niet echt aan elkaar gewend zijn, dan kun je overwegen om zo'n feliwaystekker aan te schaffen.

En inderdaad, hou die volwassen kater zo nu en dan even appart in een andere ruimte, zodat hij ook even wat rust krijgt.
melissaaaa19
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:38

Re: Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door melissaaaa19 »

hoi hoi,
Allereerst bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
Maar wat ik me afvraag is het niet zielig voor de kitten? Lijk wel of deze haast niet meer durft rond te lopen, hij slaapt bijna heel de dag ook als de kater uit
de buurt is kan ik hem niet porren voor een spelletje. Rare is dat ze s nachts gewoon slapen bij ons in bed zonder elkaar lastig te vallen ze liggen dan juist hevig te knorren.
Wil namelijk niet dat de kitten zich niet kan ontplooien en hier misschien schade door oploopt. Ook als ik wegben om te werken dan gaat ie in ze doos (hij zit dan apart) liggen en blijf daar gewoon
slapen tot ik terug ben terwijl er voldoende vermaak is voor hem speeltjes etc. Denken jullie dat dit door de kater komt of dat het gewoon een vrij rustige kater is ? In het asiel was ie namelijk wel actief.
Kater van ons is trouwens tussen de 4-7 en vrij groot en dik (rode kater) Misschien dat dit ook meespeelt voor het kitten.

Liefs,
Melissa
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door Cari »

Misschien is je kitten ziek? Ik denk dat het tussen het kitten en de kater wel gaat nu. Misschien heeft de kater hem in het begin (toen hij zo bang werd) gekrabt of gebeten. Dit is vaak niet eens te zien, maar er kan dan wel een infectie ontstaan. Kan je temperatuur bij hem opnemen? Ik zou toch even met hem bij de dierenarts langsgaan, want een kitten dat niet wil spelen, maar alleen maar slapen, is niet goed :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
melissaaaa19
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:38

Re: Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door melissaaaa19 »

ja inderdaad. het valt me gewoon op dat ze wel samen bank en bed delen maar zodra kitten rond wil lopen word ie gelijk besprongen (kat lijk te willen spelen) maar is veelste wild. kitten vind dit eng. Ze oogt niet echt ziek eet en drink goed. Knort ook veel en ga veel achter mij aan en kruip dan lekker tegen me aann. mja anders morgen toch ff langs dierenarts. heb ook al zo stekker aangesch3t.
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Kitten lijkt steeds banger te worden voor onze kat

Bericht door Zoeza »

Hoe oud is je kitten? Jonge kittens kunnen soms wel meer dan 20 uur per dag slapen. Het zijn net baby's hè. Ik denk dat het over een paar dagen al een stuk beter gaat. Het is voor je " oude kat" ook niet niks zo'n klein aandachtvragertje erbij. Ik ben benieuwd hoe het over een week of 2 gaat. Succes!
Plaats reactie