Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door wdb »

Ik zit met een probleem,

ik ben regelmatig weg een dag of 3 per week, nu laat ik de kat buiten, ze is dat gewend ook bij de vorige mensen, ze slaapt ook vaak buiten, maar als het nu winter wordt kan dat dan nog? Stel dat haar water bevriest?
Ik zet bakjes brokjes en water neer zodat ze wel kan eten en drinken, de dagen dat ik wel thuis ben kan ze wel gewoon naar binnen maar dat wil ze ook niet echt, het is een soort zwerfkat. Ze heeft denk ik een wintervacht. Ze slaapt wel beschut in een mandje met een dekentje en een afdakje zodat ze niet nat wordt en in de wind ligt.
Ik heb niemand in de buurt waar ik mee om ga om haar op te vangen of eten en drinken te geven, denken jullie dat is wat ik nu doe kan of is het niet goed?
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door JLC »

Ben je drie dagen per week weg, maar kom je aan het einde van de dag weer thuis? Dit lijkt mij namelijk geen onoverkomelijk probleem. Of blijf je ook meerdere nachten weg?
Een kat kun je nog wel een nachtje alleen laten, maar meer nachten zou ik niet doen. Ook een kat die veel buiten leeft, kan toch behoefte hebben aan contact met z'n baasje. Als je een schuurtje hebt, dan zou je daar een mandje en voer kunnen neerzetten. Je hebt dan wel een kattenluikje nodig. Zo kan de kat toch naar binnen, bij slecht weer.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Umimeis »

Ik zou ook inderdaad een luikje in de voordeur of schuurdeur plaatsen zodat hij inderdaad kan schuilen bij slecht en koud weer.

Katten kunnen best de hele dag alleen zijn, of ze nu binnenkatten of buitenkatten zijn.
Je kunt ze daaraan laten wennen.

Ik was 2 weken geleden 8 dagen met vakantie geweest en af en toe kwam mijn moeder of vriendin even kijken en om hun eten te geven en dat is allemaal goed gegaan. Ik heb een kattenluikje in de voordeur laten plaatsen zodat ze alle vrijheid hebben om te gaan en staan waar ze willen....... zeker straks als het koud is. Ik moet er niet aan denken dat mijn katten overdag en vooral 's nachts in de kou buiten moeten rondlopen.
Gebruikersavatar
wdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 sep 2009 23:39

Re: hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door wdb »

een katten luik is een probleem als ik mijn huis uit ga moet ik wel zorgen dat de deur weer in oorsrponkelijke staat is, en ik ben niet handig om een luik te maken ook, en hoe zit het dan met andere katten dan heb ik straks zeker veel katten van andere mensen ook in mijn huis.. hoe los ik het nu op?
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Kattenbella »

Ben je van plan op korte termijn te gaan verhuizen? Anders zet je er een tijdelijke deur met luik in en bewaar je de deur die erin hoort.
Ben je 'nachts wel thuis?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door beestenbende »

Wij hebben ook 1 buitenkat die alleen binnen komt als het heel erg vriest, wij gaan deze winter een soort van hondenhok voor haar aanschaffen met een dekentje, voer en water erin zodat ze in ieder geval de mogelijkheid heeft om te schuilen. Over 3 weken komt onze nieuwe pup en ik weet bijna zeker dat ze dan helemaal niet meer naar binnen wil, dus hebben we dit als oplossing, ook met de andere 5 katten wil zij juist niets te maken hebben. Ze is iedere dag in onze tuin en daar krijgt ze ook haar voer. Het is niet leuk, maar je kan niet veel meer dan dat je nu doet. Overigens ben ik overdag altijd thuis, want ik werk van uit huis.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Umimeis »

wdb schreef:een katten luik is een probleem als ik mijn huis uit ga moet ik wel zorgen dat de deur weer in oorsrponkelijke staat is, en ik ben niet handig om een luik te maken ook, en hoe zit het dan met andere katten dan heb ik straks zeker veel katten van andere mensen ook in mijn huis.. hoe los ik het nu op?
Ja, dat heb ik ook, ik woon in een huurhuis dus ik moet ook een nieuwe deur betalen als ik hier weg ga.
Maar voorlopig blijf ik hier wonen en kan ik ondertussen sparen voor een nieuwe deur.

Je kunt ook een luikje met een magneetje erin zetten. Je kat draagd dan een magneetje waarop het luikje reageert, zo komen er geen andere katten in huis/schuur.

Ik heb 1 zonder, maar heb weinig last van vreemde katten in huis, sinds ik mijn kitten Sam in huis heb. De oudere katten hier vinden Sam (nog) niet zo leuk en blijven hierdoor weg. Alleen de katten van een vriendin die bij mij in de straat wonen kwamen wel eens hier,maar dat vond ik niet zo erg en mijn katten ook niet.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Roos en Minousch »

Vind het wel zielig dat de kat zolang buiten moet zitten omdat je zo vaak wegbent..
Wat is er dan nog leuk aan om een kat te hebben...
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Mireille
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 jan 2009 14:28

Re: Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Mireille »

Als je andere katten buiten wilt houden kun je ook een kattenluik aanschaffen die reageert op de chip van de kat, alleen jou kat(ten) kunnen dan gebruik maken van het kattenluikje en buurtkatten komen er niet in.
Kost wel wat maar dan heb je ook wat ;)
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Hoe lang kan een kat alleen blijven en waar?

Bericht door Zoeza »

Ik vind dat je een kat niet zomaar 3 dagen aan zijn lot over kan laten zonder dat er iemand naar omkijkt. Een kat heeft toch meer nodig dan een bak water en een bak brokjes?
Plaats reactie