Mijn kat gromt naar mij

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Dony
Kitten

Mijn kat gromt naar mij

Bericht door Dony »

het gaat om mijn poes Mischa van 1,5. toen ze afgelopen juli voor het eerst naar de dierenarts ging (haar eerste inentingen waren in het asiel waar ze vandaan komt) voor haar jaarlijkse inentingen, heeft ze de hele tijd lopen grommen in de wachtkamer. zo erg zelfs dat andere mensen die daar waren zich begonnen af te vragen wat voor beest er nou in die draagmand zat! mijn antwoord was dan ook: "het is echt een kat hoor!"
sinds die dag is ze ineens begonnen met grommen naar mij. Dit gebeurt toch wel minstens 1 keer per dag. soms geheel uit het niets, als ze gewoon lekker ligt en ik alleen maar naar haar kijk. of als ik haar aai gaat het een hele tijd goed en dan opeens begint ze weer te grommen. als ik dan niet snel ophoud met aaien krijg ik nog een tik ook! Ook als het regende en ze wilde naar buiten en ik deed de deur open om te laten zien dat het regent, werd ze boos en begon ze weer met grommen en haalde ze uit naar mijn been. gelukkig heeft ze nu wel geleerd dat het niet mijn schuld is als het regent en is ze daarmee opgehouden.
het begint de laatste tijd wel heel erg uit de hand te lopen. ik mag al bijna nooit meer aan haar zitten voor langer dan 5 minuten en ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken. ik dacht eerst dat ze gewoon in de pubertijd zat :)
ze gaat wel gewoon naar de bak, maar heeft er de afgelopen 3 dagen niet op gepoept (al zit ze best veel buiten overdag en kan het dus heel goed dat ze het daar doet, dat doet ze wel vaker, ze gebruikt de bak alleen 's nachts)
ik heb niet het idee dat ze bij mij ongelukkig is ofzo. het is geen knuffelkat, maar ze zit wel altijd bij me, ze komt ook gewoon heel vrolijk aanlopen als ik haar roep en slaapt 's nachts ook tegen mijn benen aan. maar dan ineens gromt ze weer alsof ik haar wat aan ga doen ofzo. Ik heb geen idee waar dit gedrag ineens vandaan komt. heeft iemand enig idee wat ik zou kunnen doen om haar gerust te stellen of tips over hoe dit aan te pakken?
toen ik haar net had, sliep ze nog lekker in mijn nek als ik achter de computer of op de bank zat. ik mis dat zo!

Alvast bedankt voor elke tip die je me kan geven!
loek
Jaguar
Jaguar

Re: Mijn kat gromt naar mij

Bericht door loek »

Hoi Dony
Als je zo duidelijk kunt terughalen dat het is begonnen de eerste keer dat ze naar de da ging...dan ligt daar dus de oorzaak. Ik denk dat het allemaal behoorlijk indrukwekkend en beangstigend is geweest blijkbaar.
Kan me voorstellen dat je hiervan baalt. Misschien dat het nog wel over gaat. Het is niet heel lang geleden dat je met haar naar de da bent geweest.

Ik zou verder ook eerlijk gezegd niet weten wat je kunt doen jammergenoeg.

Wel zou ik ook opletten of ze inderdaad wel poept. (krijgt ze geen harde buik bijv) want het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ze ergens last van heeft/ pijn heeft. Zijn het bepaalde plaatsen waar je haar aait wanneer ze gaat grommen?

Maar het is dan wel erg toevallig dat het precies begonnen is toen je naar de da bent geweest. Dus ik denk toch eerder daaraan.
Was het lastig om haar in de reismand te krijgen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Dony
Kitten

Bericht door Dony »

bedankt voor je reactie!

nee het is niet op een speciale plaats als ik aai. de ene keer is het als ik haar op haar hoofd aai, de andere keer de zij, het maakt niet uit. soms zelfs als haar niet eens aanraak... heb nog even haar buik/darmgebied gevoeld, maar die is ook niet hard. en ze is ook makkelijk wel in de reismand te krijgen...
ik denk dat ik haar morgen maar even binnenhoudt, om te kijken of ze inderdaad wel poept. zal ze niet leuk vinden. en ik ook niet, want ze maakt me elke ochtend wakker om naar buiten te gaan. moet me maar voorbereiden op veel gemiauw en over me heen geloop :-( . maar als het iets is met haar maag, is dat nieuw, want ze eet normaal wel goed (vandaag alleen niet zo)
misschien toch maar naar de da, nog meer trauma voor dat arme beestje... liever een paar daagjes wachten, of ben ik dan een heel slecht baasje?
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Denk dat het toch gerelateerd is aan het dierenartsbezoek.
Wel vreemd dat het zo lang doorwerkt maar mischien heeft ze al slechte ervaringen gehad in het asiel dat ze zo heftig reageert?
Is er daar iets bekend over haar achtergrond?
Denk dat je eerst daar naar terug moet, dus even informeren waar ze vandaan komt, en dan verder kijken wat je hieraan kan doen.
Zo'n feliway verdamper/spray schijnt nogal goed te werken bij gestresste katten, mischien is dat een optie?
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hoe gedroeg ze zich bij de dierenarts tijdens het consult? Gromde ze toen ook? Probeerde ze weg te komen of te slaan/bijten?
Deed de enting haar misschien zeer?
Ik zou je in ieder geval aanraden niet teveel druk op haar te leggen. Je zegt dat ze na 5 minuten aaien al wil grommen. Voor "een niet knuffelkat" vind ik 5 minuten een hele lange tijd. Veel katten hebben er dan al lang genoeg van. Als ze gromt, moet je ook echt niet doorgaan. Ze geeft het aan en als je daar niet naar luistert is het logisch dat ze vervolgens wil bijten of slaan (wat ze dus nog niet doet)
Als ze medisch niets mankeert, zou ik haar gewoon even zoveel mogelijk met rust laten. Laat haar zelf maar komen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie