Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Kitten
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2009 07:12

Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Kitten »

Sinds gisteren heb ik een nieuwe kitten in huis van 8 weekjes. Nu is het zo dat ik al een jaar een kat had, Gizmo. De kleine heb ik eerst goed laten wennen in huis en later Gizmo erbij gezet, maar Gizmo blijft maar blazen en grommen. Ze heeft tot nu toe twee keer uitgehaald naar de kitten, maar ze lijkt ontzettend bang en blijft toch het liefst ver uit de buurt om vanaf een afstand te gaan zitten brommen als een oude dame. De kleine lijkt hier maar heel weinig van aan te trekken. Heeft iemand tips of ervaring??? Vast wel :grin:
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Roos en Minousch »

Ze moeten aan elkaar wennen., dat duurt meestal een paar dagen tot soms wel 2 weken.
Zolang het geen vechte is, maar een alleen blazen en grommen, en af en toe wat uithalen zal ik mij geen zorgen maken, en is normaal gedrag.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Medusa »

Daar zal je echt geduld moeten hebben en vooral aandact geven aan beide katten. Eventueel kan je je oudere kat apart nemen om apart met hem te spelen want een kleine donder eist graag alle aandacht op, vooral bij het spel. Verder zullen er aan elkaar moeten wennen en geloof me dat neemt bij ene meer tijd als bij de andere.

Maar als je oudere kat maar 1 jaar is zie ik daar niet al te veel graten in hoor, komt wel goed maar geeft het wat tijd
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door sandy »

Gewoon laten betijen, ze zijn allebei nog jong dus dat komt vanzelf wel goed ;-)
Maar vooral niet ingrijpen, alleen als het echt vechten zou worden, ook geen troostende woorden oid want dat werkt alleen maar averechts.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
nona_toma
Lynx
Lynx
Berichten: 183
Lid geworden op: 26 okt 2008 16:10

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door nona_toma »

Wat je ook kan doen om de situatie wat ontspannender gaan maken, is veel spelen (met beide).
Van spelen worden ze rustig en zo krijgen ze allebei lekker aandacht.
Ook kan je ze dan belonen met wat eten, zo zien ze het ' samen ' zijn als positief, omdat je ze er voor beloond.

Verder kost het gewoon tijd, rangorde moet bepaald worden en het is nog al wat als je al je fijne eigen plekjes met een nieuw iemand moet delen. Bij mijn katten duurde het een half jaar, dus maak je vooral niet ongerust dat het te lang duurt!
When you frown, the world goes down
But when you smile, the whole world smiles with you
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Nyncke »

Het kan nog wel ff duren maar geen zorgen binnen uiterlijk een paar maanden is het wel gewend.
Zorg alleen dat de oudere kat aan zijn rust toe kan komen, desnoods door 1 van de 2 een lekker plekje elders te geven.
Marion101
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2009 14:41

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Marion101 »

Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ik heb een kat van 5 jaar, ze is ontzettend veel aandacht gewend. Ze is echt alles voor mij en andersom. Omdat ze zich vaak verveelde als het slecht weer was, heb ik er een kitten bij genomen. Die is nu anderhalve week bij ons en ik zie nog weinig verbetering. Mijn oudste kat blijft grommen en blazen en als de kleine in de buurt is, mag ik haar niet aanraken, anders krijg ik ook klappen (wat ze vroeger nog nooit heeft gedaan). Als de kleine niet in de buurt is, doet ze wel heel lief en gewoon normaal. Maar als ze de kleine al hoort piepen door de deur heen, wordt ze al boos.

Ik weet dat het even duurt om ze te laten wennen, maar het probleem is dat mijn kat een echte buitenkat is. Ze zit het liefst de hele dag buiten. Als ik haar nu binnen zet om te laten wennen aan de kleine, is het net alsof ik haar dubbel straf, ze wil dan weer zo graag naar buiten. Maar als ze 's avonds binnen komt, wil ik haar rust gunnen en sluit ik de kleine op. Anders ben ik bang dat ze straks ook niet meer binnen wil komen 's avonds.

Is er een manier waarop ik ze toch sneller aan elkaar kan laten wennen, of moet ik toch maar gewoon doorgaan met ze iedere dag een paar uurtjes bij elkaar te zetten? Ik wil echt heel graag dat ze vriendjes worden, dat is de reden dat ik de kitten in huis heb genomen: om het leuker voor haar te maken, niet minder leuk.
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Nieuwe kitten in huis maar mijn andere kat blijft blazen

Bericht door Medusa »

Probeer met haar te spelen binnen en haar binnen eten te geven, eventueel apart van je kittens want dan gaat ze nog meer frustreren en waarschijnlijk niet meer willen eten. Geef je oudere kat veel aandacht door met haar alleen te spelen en haar alleen eventueel in de tuin te knuffelen en eventueel kan je proberen met hen beiden te spelen

Verder zal je veel geduld moeten uitoefenen, het kan wel een tijdje duren voor katten elkaar verdragen hoor, maar in het algemeen komt het wel goed
Plaats reactie