Baasje besproeien

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Baasje besproeien

Bericht door Cari »

Eén van mijn katten, een gecastreerde X-siamees van 12 jaar sproeit af en toe in huis, met name als ik teveel opvangkatten in de kattenkamer heb. Ik heb daar nu een volwassen kater en een moederpoes met 6 kittens die heel druk zijn (bijna 7 weken). Dat in huis gaan sproeien begrijp ik en deert me niet echt, ik maak het gewoon schoon. Meestal doet hij het zelfs als ik het zie, zo van "nou moet je eens ophouden met al die katten, want ik vind het niet leuk meer..."
Nou heeft hij het van de week iets nieuws verzonnen. Ik zit aan de computer, hij springt tussen mij en het scherm en komt al spinnend knuffels geven/vragen. Allemaal doodnormaal en heel lief, maar..... hij draait zich met zijn kont naar me toe en begint doodleuk te sproeien! Ik ben gelukkig niet getroffen omdat ik meteen kon reageren en er daardoor slecht een paar druppels op de tafel belandden.

Een paar weken geleden had de man van een vriendin van mij hetzelfde met één van hun katten. Hij werd wel vol in zijn nek getroffen :lol: !

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt en ook begrepen wat de bedoeling hiervan was?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Baasje besproeien

Bericht door tacuma »

Zou het Siamees-gerelateerd kunnen zijn? Onze donkere (Thai)siamees sproeit ook als een bezetene,
tot nu toe maar één keer tegen een broekspijp aan, terwijl ik die broek aan had . Toen ik een schreeuw
(van schrik) gaf, keek hij me zo aan van: "O sorry, ik had niet gezien dat je er nog in zat!" Hij
sproeit ook vaak tegen de wasmand -waar de vuile was in zit- en ik heb ook de indruk dat dat
eigenlijk ook tegen ons bedoeld is... Hij sproeit nu wel vaker omdat ze een herplaatsertje in
huis hebben, waar hij het absoluut niet mee kan vinden. Misschien heeft jouw kat het idee dat
de boodschap niet overkomt, en er dus naar andere middelen gegrepen moet worden. Misschien
ruik je een beetje naar je opvangkatten, en doet hij het daarom. (Onze Thai is ook gecastreerd,
en mogelijk is hij vanwege dat sproeigedrag weggedaan door zijn vorige eigenaar.)

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Baasje besproeien

Bericht door Medusa »

Thai en Siamees zijn gevoelige katten die veel aandacht opeisen. Nu hebben julile wat meer nieuwelingen en geven jullie waarschijnlijk te veel aandacht (naar de mening van jullie katten toch) aan die andere katten in plaats van een hem. Uit frustratie gaat hij sproeien en aanduiden dat jullie zijn baasjes - zijn territorium zijn.

Geef hem aandacht en neem hem even apart, gebruik eventueel Feliway of Bach bloesems om zijn frustratie wat te doen afnemen, verder kunnen we alleen hopen dat de sproeiers snel kalmeren
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Baasje besproeien

Bericht door Cari »

Ik had inderdaad ook het idee dat hij wat groffer geschut gaat gebruiken omdat de boodschap in zijn ogen inderdaad niet overkomt.
Natuurlijk ruik ik wel naar mijn opvangkatten, maar dat doe ik al jaren. Volgens mij is het puur de hoeveelheid die hem benauwt en met name dat mijn aandacht soms in zijn ogen te lang naar hen gaat. De laatste dagen staat hij ook regelmatig, als ik in de kattenkamer ben, in mijn slaapkamer te blèren om aandacht. Het zal me niet verbazen als mijn bed binnenkort ook de pineut is. Dat heeft hij vorig jaar ook geflikt, toen er naar zijn zin teveel kittens waren. Hij is inderdaad heel gevoelig, geen vechtersbaas, meer een gentleman die andere middelen van communicatie zoekt ;-)
Als de kittens de deur uit zijn, keert de rust vanzelf weer. Het is nu alleen wel zo, dat als hij zijn kont naar me toekeert, ik onmiddelijk zijn staart naar beneden duw :lol: .

Overigens de overal plassende en in het gezicht sproeiende ex-kater van mijn vriendin is een gewone zwart/witte straatkat.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Baasje besproeien

Bericht door Medusa »

Er bestaat een speciale bach bloesem voor katten die uit frustratie plassen namelijk Beech voor katten die plassen uit protest of je kan Rescue Remedy gebruiken telkens als je te veel kittens hebt om hem wat te kalmeren
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Baasje besproeien

Bericht door Kattenbella »

Karel doet het hier ook. Hij moet ook delen met velen en houdt van aandacht. Als hij aandacht krijgt is hij helemaal hoteldebotel en wil hij mij ook nogal eens dopen. Ik zie het meestal wel aankomen. Hij krijgt dan nog wel zijn aandacht, maar ik stuur hem wel zo aan dat hij niet gaat plassen. Hij houdt gewoon veel van mij ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 19 okt 2009 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Baasje besproeien

Bericht door Cari »

Zo zie ik 't ook hoor. Toen Yimper piepjong bij mij kwam had ik 1 oudere poes en 1 hondje. Hij moet nu delen met nog 4 katten (misschien zelfs binnenkort 5) en inmiddels 3 hondjes. En dan al die opvangkatten.... Maar hij blijft "mijn kiddo' :pdtma: , al is hij de oudste. Hij wordt flink vertroeteld en mijn oorlel is alleen voor hem ;-)
Het is ook allemaal niet echt een probleem. Ik vroeg me alleen af of jullie wel eens in het gezicht gesproeid zijn...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Baasje besproeien

Bericht door Nyncke »

Ja, Binkie doet het ook, trouwens een kat -poezemeisje van een client doet het ook tegen mij aan- inderdaad als ik erg veel dieren in huis heb.

Ik zie het toch ook als dat hij lichtelijk pissig en uit zijn hum is. Maar ook angst dat zijn plekje straks weg is.
Plaats reactie