Buiten behoefte doen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Marie123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2009 16:09

Buiten behoefte doen

Bericht door Marie123 »

Hallo,

Ik heb 3 katten: een van 6 jaar (komt uit een asiel) en twee van 1/2 jaar.
De eerste maanden hield ik ze binnen en gingen ze zonder problemen op de kattenbak.

Tegenwoordig mogen ze overdag regelmatig buiten, en ik wil dat ze leren dat wanneer ze buiten zijn, ze buiten hun behoefte doen. Nu komen ze altijd terug naar binnen naar hun kattenbak. Dat wil ik liever niet, omdat de kattenbak zorgt voor een onaangenaam geurtje in huis.

Hoe pak ik dit aan?

Bedankt!
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: buiten behoefte doen

Bericht door sandy »

En waar buiten zouden ze dat moeten doen? Meestal kiezen ze daar andermans tuin voor die daar echt niet blij mee gaan zijn.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door JLC »

Je katten zijn gewend aan de kattenbak en vinden dat een veilige en fijne plek om hun behoefte te doen. Ik denk dat je dit moet accepteren. Dit hoort bij het houden van een kat. Als je de kattenbak weg gaat halen, dan zou het zo kunnen zijn dat ze andere plekjes in huis gaan zoeken om hun behoefte te doen. En ja, over het algemeen vinden buren het niet fijn als jouw kat hun tuin gebruikt als toilet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door beestenbende »

Sluit me hierbij aan. Daarmaast is er nog een groot voordeel dat je katten er speciaal voor naar binnen gaan, namelijk aan hun ontlasting kan je goed zien of ze gezond zijn of niet. Ach en andere mensen ermee opschepen is ook vast niet de bedoeling.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Boomer »

Tja , de kattenbak hoort nu bij het houden van katten.
Maak je wel de bakken regelmatig schoon ? Dus elke dag de drollen eruit scheppen enz.
Dat katten erg ruiken op de bak kan ook door slechte voeding komen. Het is bekend dat goedkope merken meer ruiken op de bak dan duurdere A merken. Verder poepen ze met A merken ook minder.

Mijn katten lopen ook buiten en doen binnen op de bak alles. Mijn buren hebben ( wat dat betrefd) dus geen last van mijn katten. Ik sta ook niet te springen om in poep te grijpen als ik in de tuin bezig ben.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Marie123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2009 16:09

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Marie123 »

Al mijn buren hebben zelf katten, die constant buiten zijn, en dus ook hun behoeften op alle mogelijk plaatsen doen... Dat is dus geen probleem...
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Umimeis »

Mijn katten doen helaas ook hun behoefte buiten, maar toch laat ik de kattenbak wel staan voor eventueel noodgevallen of als ik ze een dagje in huis wil/moet houden.
Het nadeel vind ik wat hier ook al gezegd is, je kunt niet zien of hun ontlasting er wel gezond eruit ziet en het kan overlast veroorzaken bij de buren.
Dus ik zou als ik jouw was gewoon wel de kattenbak in huis laten staan.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door berg »

Hoi,
Ik snap het probleem niet zo; als ze graag binnen hun behoefte doen, laat ze dan. Je moet wel de kattenbak
schoonhouden tja... ik neem toch aan dat dat niet te veel moeite is? ;-)
Ook mijn katten komen binnen om hun behoefte daar te doen. Bovendien heb ik geen kattenluik en zijn ze binnen
als wij niet thuis zijn, en dat is dus door de week de hele dag omdat wij beiden werken.
En: alle katten in de buurt doen het in de tuinen.... Dat vind ik geen reden om jouw katten dat dan ook maar te laten doen.
Ik ben een kattenliefhebber, absoluut, maar ik heb er een hekel aan als andermans katten mijn tuin onderschijten terwijl mijn eigen katten
dat keurig op de kattenbak doen. Dus; mooi de kattenbak laten staan en als je 'm goed schoon houdt stinkt ie ook niet
(één kattenbak voor 3 katten vind ik trouwens te weinig; wellicht een tweede erbij? Ik heb er drie voor drie katten)
Groeten,
Jootje.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Marie123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2009 16:09

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Marie123 »

Ik heb 2 kattenbakken voor 3 katten.

De kattenbak elke dag leegscheppen vind ik geen probleem. Maar... Als ik 's avonds thuis kom en ze alle 3 de hele dag binnen hebben gezeten, stinkt het huis. En als het 's avonds donker en koud is, mogen ze niet meer buiten, en kan ik het huis dus ook niet verluchten...

Dát is het probleem!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door daantje »

Dan doe je toch iets niet goed ;-) . Ik heb hier 4 poezels die het op de bak doen, en die stinken toch echt helemaal niet ;-) (twee bakken op vier poezels) . Wij scheppen de bakken wel elke dag uit en gebruiken klont-vormend grit, dat bevalt prima.

Ik ben overigens heel blij dat ze alleen ons tot last zijn; moet er toch niet aan denken dat ze hun behoefte het liefst in andermans tuintjes doen, ze zijn mijn verantwoording ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Marie123
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 sep 2009 16:09

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Marie123 »

Tja, 't zal misschien aan het eten liggen dan, want ik schep ook elke dag de kattenbak proper.

Maar mijn vraag was dus:
Hoe leer ik mijn katten dat ze hun behoefte buiten moeten doen ipv in de kattenbak???
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door JLC »

Ik denk niet dat je een kat echt kunt leren dat hij buiten zijn behoefte moet doen. Je zou je katten na het eten buiten kunnen zetten. Toch lijkt het mij in jouw geval niet handig als je de kattenbakken wegdoet. Als ik jouw verhaal zo lees, zijn jouw katten gehecht aan hun kattenbak. Ik blijf dus ook bij mijn eerdere reactie. Mijn katten doen overigens buiten wel meer hun behoefte sinds ze naar buiten mogen, maar ik haal mijn kattenbakken niet weg.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Medusa »

Ik heb 4 katten en een afgesloten tuin. 1 kat blijft naar binnen komen om haar behoefte te doen - niks aan te doen.

Je kan wel proberen een tweede bak buiten te zetten om haar zo aan te zetten buiten haar behoeften te doen, of in de zomer als het warm is zet ik de deur open en de kattenbak op het terras maar nu het wat kouder is krijg ik dat niet meer over mijn hart. Maar uiteindelijk valt er weinig aan te doen hoor als ze binnen wil blijven komen.
Gebruikersavatar
berg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2003 11:11
Locatie: H-S

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door berg »

Tja Marie, dat was inderdaad je vraag.
En nogmaals; dat leer je ze dus niet als ze aan hun kattenbak gehecht zijn.
Omdat jij het niet lekker vind ruiken moeten ze hun behoefte dus buiten doen....
Sorry maar dat vind ik geen reden.
Ik laat me niet sturen door wat anderen van me denken
Charlie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 feb 2010 14:05

Re: Buiten behoefte doen

Bericht door Charlie »

In het kader van buiten behoefte doen heb ik een vraag..

Ik heb sinds 2,5 maand een kat uit het asiel van bijna 2 jaar.
Hij deed het altijd braaf in de kattenbak, maar sinds hij de laatste tijd steeds vaker naar buiten mag, doet hij daar zn behoefte en niks meer in de bak!

Gelukkig blijft hij in onze tuin, maar ik vind het toch niet zo fris als ie een drolletje legt naast het terras waar wij zitten te eten/drinken.. hij begraaft het dan wel, maar je snapt mijn punt..

volgens de dierenwinkel was er vrij weinig aan te doen, maar misschien hebben jullie toch nog tips en trucs (desnoods om zijn 'plekje' te verplaatsen naar achter in de tuin) geen idee hoe dit aan te pakken namelijk..

Alvast bedankt!
Plaats reactie