De bewering luidt alom dat katten die versvoer krijgen maagsappen/zuur produceren die zuurder is dan katten die brok krijgen. Daar wordt vervolgens aan vast geredeneerd dat hierdoor parasieten niet kunnen overleven en ontwormen dus niet nodig is. Dit schijnt bewezen te zijn.
Ik heb me rot gezocht, maar het "bewijs" kan ik niet vinden. Ja, een hele hoop fora met mensen die herhalen wat hierboven staat, of zogenaamde deskundigen, maar een wetenschappelijke studie kan ik niet vinden. En dat lijkt mij hier toch het enige echte bewijs, daar je niet de Ph van maagsappen kan "raden" of "beredeneren".
Ik ben eens wat wetenschappelijke tijdschriften en publicaties via de VU gaan naspeuren, maar nergens staat er ook maar iets over dat maagzuur in mensen, dan wel dieren, dan wel specifiek katten kan varieren in Ph waarde. Hydrochloric acid (oftewel maagzuur) heeft volgens de studies die ik heb gezien een Ph van tussen de 1 en 2 bij katten.
De maagsappen varieren wel in waarde, maar dan alleen bij het toedienen van chemische middelen (peptiden waren vooral veel onderzocht). Ik kan helemaal 0,0 vinden over onderzoeken die Ph waardes aangeven van versvoer tov brok. Dus als je die voor mij hebt, dan graag. Maar ik heb me er nu dus in verdiept en mijn H0 hypothese is nog niet verworpen!

Overigens graag alleen wetenschappelijke studies. Meningen van dierenartsen, ervaringsdeskundigen of vrijetijds-filosofen daar doe ik in dit geval niet aan

Mocht je twijfelen: een wetenschappelijk studie is gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift (dus niet in Dier en Zo of weet ik wat). De methoden van onderzoek zijn beschreven en de resultaten van de testen zijn ook weergegeven. Een artikeltje ergens van een website of tijdschrift waarin alleen de bewering staat: "we hebben het onderzocht, en het is zo, punt." is dus niet wetenschappelijk.
Ik ben benieuwd, ik ga morgen ook nog wel wat even verder speuren in de electronische journals van picarta.