Kattenpil of direct laten helpen?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

binnenhouden en niks geven is zeker geen optie, maar vragen om baarmoederontsteking en een totaal uitgeputte poes.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Wie heeft er gezegd niksdoen?
Ik in ieder geval niet, alleen ga ik er wel voor dat mensen weten waar ze voor kiezen.

Op basis van alle verschillende dingen die je weet, kun je voor jou de voor- en de nadelen tegen elkaar afwegen.
Zeggen dat het niet erg is, terwijl er feitelijk te weinig kennis van is, vind ik geen eerlijke informatie verstrekking.
Dan biedt je mensen dus geen eerlijke keuze. Dat is een verkapte manier van je mening opdringen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

nyncke ik reageerde op de post voor die van mij, van camoth.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

oke! ;-)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Nyncke schreef:
Op basis van alle verschillende dingen die je weet, kun je voor jou de voor- en de nadelen tegen elkaar afwegen.
Zeggen dat het niet erg is, terwijl er feitelijk te weinig kennis van is, vind ik geen eerlijke informatie verstrekking.
Dan biedt je mensen dus geen eerlijke keuze. Dat is een verkapte manier van je mening opdringen.
Jij doet precies hetzelfde maar dan over de poezenpil. Dus wat dat betreft is dit een staaltje van de pot verwijt...

@Rieneke: is dat niet een beetje overdreven? In cattery's krijgen de poezen ook geen pil en die hebben echt niet binnen een half jaar allemaal baarmoederontsteking of zijn totaal uitgeput.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Bij Catteries krijgen ze vaak wel even de pil, en daar komen zelfs best wel wat baarmoederontstekingen voor hoor, met en zonder pil.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

camoth, waarom zou je het risico nemen?
zelfs 1x de pil geven vergroot het risico op kanker al sterk.
en ja, als je niets doet; het is uitputtend voor de poes, ze loopt steeds weer risico op baarmoederontsteking, ook hier door de hormoonschommelingen een verhoogd risico op kanker op latere leeftijd, de poes wil niets dan ontsnnappen, en zelf wordt je er ook nog eens horendol van.
als je verantwoordelijk bent, castreer je de poes met 6 mnd.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door JLC »

Op advies van mijn DA is Lizzie gesteriliseerd op de leeftijd van 8 maanden. Voor mijzelf vind ik dat ik een goede keuze heb gemaakt. Met Lizzie gaat het goed en ik heb het idee dat zij gezond is.
Ik heb haar daarvoor nog even aan de poezenpil gehad (ongeveer een maand). Bij de DA gaven ze al aan dat je deze pil niet voor de lange termijn moet toedienen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Ambertje73 »

Wij laten onze poezen (meestal) na de eerste krolsheid steriliseren.
Wist je trouwens dat een Sphynx kat (zo'n kale kat) al heel vroeg, de mannetjes dan, gecastreerd worden. Dit gebeurt meestal nog voordat de kittens bij hun nieuwe baas terecht komen. Dat is met een week of 11/ 12.
Een keer hebben wij een poes gehad die via haar oude baas jarenlang aan de pil werd gehouden. Toen wij haar kregen (ze was toen een jaar of 8) hebben we haar meteen laten steriliseren. Ze is er bijna in gebleven omdat ze door die pil last kreeg van baarmoederverweking waardoor de operatie bijna mislukte.
Als je toch geen nestjes wilt, kun je maar beter je poes zo snel mogelijk laten helpen (maand of 8 tot een jaar). Zoals al eerder werd genoemd, neemt de kans op baarmoederhalskanker etc. toe als je een poes op latere leeftijd laat helpen.
Wij hebben al 11 jaar katten. We hebben er nu 34 , maar we voeren ook nog zo'n 10 stuks op ons erf/ terrein. Familie van ons hebben ook katten, dus we hebben (helaas) toch wel een ervaring met een boel minder leuke dingen. Gelukkig weegt dat niet op tegen alle mooie dingen die de beestjes met zich meebrengen, toch?

Ik weet niet of dat overal zo is, maar hier in het Noorden hebben we rond maart meestal een actie (iets met Karel de kater of zo???) van verschillende dierenartsen.
Je kunt dan je poes/ kater met korting laten helpen! Normaal betalen wij hier zo'n 50 euro voor een castratie en 115 voor een sterilisatie.
Met de korting heb ik van het voorjaar een poesje laten helpen voor 39 euro!!! Dat kan eigenlijk niet uit, maar de DA's hebben het er voor over dat ze zoveel mogelijk beestjes helpen, zodat er niet elk jaar weer zoveel kittens de werled in getrapt worden. Er zijn tenslotte al genoeg katten op deze aardbol.
Hopelijk is er bij jullie dan ook een actie. Ik zou eens informeren bij je DA of kijk op Internet.

Succes ermee!
Gr., Amber & co
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Camoth schreef:
Jij doet precies hetzelfde maar dan over de poezenpil. Dus wat dat betreft is dit een staaltje van de pot verwijt...
Op basis van wat ik heb gehoord van mijn DA heb ik dat inderdaad gezegd, dat was alleen om de poes voor 1 -3 weken de pil te geven.
Ik heb echter nergens gezegd, geef je poes een jaar de pil.

Naar aanleiding daarvan hoorde ik van dat implantaat.

Nou geloof ik nog steeds niet dat de poezenpil, voor 1-3 weken veel kwaad kan, maar als er iets op de markt is zonder bijwerkingen, waarom zou je dat dan niet nemen?

Daarna heb je mij nooit meer iets horen zeggen ( tot nu toe ) over de kattenpil.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Camoth »

Ja, maar de TS wil de poezenpil niet voor een paar weken geven, maar voor langere tijd. Dus kan je niet zeggen: castreren is misschien schadelijk, dus kies voor de pil... Dat is wat jij zei, aldus, zo begreep ik het. Voor een implantaat geldt hetzelfde: we weten ook daarvan de mogelijke schadelijke gevolgen niet.

Dus sinds dit alles zo schadelijk is; zou ik zeggen, doe het op de natuurlijke manier (nouja, zo ongeveer dan) en geef dan niks. Als Bindi nu krols zou worden (5 maanden) krijgt ze ook niks en blijft ze binnen. Van de 1 a 2 maanden krijgt ze echt niet meteen baarmoeder ontsteking.

Overigens weet ik dat de cattery van Bindi de poezen geen poezenpil geeft, ook niet voor een paar weken. En die poezen zien er prima gezond en levendig uit (behalve die met kittens, maar dat is nogal logisch).
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Roos en Minousch »

Dat implantaat is ook niet volledig betrouwbaar, ik ken genoeg verhalen dat het ondanks dat ding toch fout ging.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Nyncke schreef:Toch, vroeg castratie, daar zijn de meningen erg verschillend over.
Eigenlijk is het iets wat nog niet zolang wordt gedaan en waar ze niet van weten wat dat op termijn van jaren betekend.
Dus het is moeilijk om de voor en de nadelen van alle keuzes dan tegen elkaar af te wegen.

Ik persoonlijk vind het jammer dat er zo gemakkelijk over wordt gedaan.
Waar staat dat ze een jaar lang de pil moet geven?
Ik zeg alleen maar in het kort, hoe ik tegenover dat vroeg-castreren sta.
Hoe ik tegenover onvolledige informatie sta.
Dat ik het jammer vind dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt.

Thats it ;-)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door Nyncke »

Bij medicatie zit een bijsluiter, daar staat alles op wat je moet weten, die info is erg volledig. Soms zou je denken dat ze het middel niet willen verkopen.
Bij sterilisatie/castratie zit geen bijsluiter.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattenpil of direct laten helpen??

Bericht door rieneke »

camoth, een poes krols laten zijn en niet laten dekken kan je bepaald geen natuurlijke manier noemen.
(ik vraag me trouwens af of je wel eens een krolse poes in huis hebt gehad?)
wat je wel eventueel kan doen als je niet wil castreren en ook de pil niet wil geven is het volgende.
stimuleer de vulva van de poes meerdere malen met een wattenstaafje.
penetreren hoeft niet, stimulatie is voldoende.
dit wekt een eisprong op, en geeft de poes het gevoel dat ze gedekt is.
de krolsheid zal hierdoor snel afnemen.
raar praatje misschien, maar wel effectief en katvriendelijk.
voor je begint wel even de gordijnen sluiten :lol:
Plaats reactie