Natuurlijk ontwormen

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Dit kwam ik tegen op het voer natuurlijk forum. Weet alleen niet of je het voor katten kunt gebruiken....wel het twede beschreven middeltje. Maar dat ga ik in ieder geval nog even uitzoeken.

Natuurlijk ontwormen__________________________________

Allereerst maar eens een fabeltje uit de wereld helpen. Als u uw hond ontwormt kan hij na 3 weken gewoon weer wormen krijgen. Een ontwormingsmiddel helpt natuurlijk alleen als er wormen aanwezig zijn. Een ontwormingsmiddel werkt NIET preventief en kan een hond dus geen paar weken beschermen tegen wormen. Indien uw hond dus geen wormen heeft, valt er niks te doden. Weggegooid geld voor u dus, en niet te vergeten zonde van al die chemische 'rommel' die uw hond heeft binnengekregen.
Honden die regelmatig rauwe voeding te eten krijgen hebben doorgaans weinig last van wormen. Dit komt door het feit dat ze een zeer sterk maagzuur ontwikkelen waarbij wormen vrijwel geen kans op overleven hebben.

Maar er is natuurlijk geen 100% zekerheid dat uw hond geen wormen kan krijgen. Daarom volgt hieronder een ontwormingsrecept op knoflookbasis.

U heeft misschien ergens gelezen dat knoflook gevaarlijk zou zijn voor uw hond, maar wees gerust. Als ontwormingsmiddel kunt u dit gewoon gebruiken. Zoals bij alles geldt, overdaad schaadt. Gebruik dus niet te veel want een teveel aan knoflook kan bloedarmoede veroorzaken.

Dit ontwormingsrecept is ontwikkeld door Dr. Eric Vanden Eynde. Een holistische (Belgische) dierenarts. Dr. Eric Vanden Eynde is zelf een voorstander van rauwe vleesvoeding.

Ingredienten en bereidingswijze:
- 5dl olijfolie
- 5 tenen knoflook erin persen

24 uur laten trekken en gedurende 3 à 4 dagen 2 koffielepels per dag

Let wel op dat je dit natuurlijk niet 'rauw' geeft, dat wil zeggen dat je dit middeltje het beste kunt mengen in wat versvlees (of gehakt bijvoorbeeld). Knoflook is namelijk erg scherp!!!

Tegen Lintwormen
Met dank aan Fadadomar

Dr. Pitcairn heeft in zijn "Natural Health for Dogs & Cats"een stukje over pompoenpitten geschreven. Hij zegt dat pompoenpitten een prima en veilig middel is tegen "tapeworms" (=Lintwormen). Hiertoe moet je hele ("complete") rauwe pitten nemen (ik weet nu niet of hij dat bedoelt mét buitenste -harde- schil en al) en ze in een goed afgesloten pot op kamertemperatuur bewaren. Ze moeten tot fijn meel vermalen worden en direct daarna aan het dier worden gegeven. Als je de pitten van tevoren moet malen, moet je ze in een afgesloten bakje in de diepvriezer bewaren. Een portie moet er snel uitgehaald worden, waarna direct het bakje weer afgesloten moet worden voordat er vocht bij komt. Het beste is het echter om de pitten direct voor gebruik te malen. Hoeveelheid: 1/4 - 1 theelepel (afhankelijk van de grootte van je huisdier) toevoegen aan elke maaltijd.

Andere natuurlijke wormafdrijvende middelen zijn: tarwekiemolie (ook tegen lintworm) 1/4 - 1 theelepel toevoegen aan iedere maaltijd; plantaardige enzymen, vooral die van vijg en papaya (deze vernietigen de "huid" van de wormen. Gedroogde vijgen fijnhakken of malen en aan het voedsel toevoegen (wordt beter door honden dan door katten geaccepteerd); wederom 1/4 - 1 theelepel) Papaya: hierover schrijft hij niet uitgebreid. Hij heeft het over een enzymsupplement waar papain (het papaya-enzym) in zit, en andere enzymen. Volg de instructies op de bijsluiter.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

als je katten ontwormd met knoflook, kunnen ze daar bloedarmoede van krijgen, genaamd heinz body anemie.
ik zou het risico niet willen nemen.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Maar ook met een hele kleine hoeveelheid knoflook?
Want het is natuurlijk al opgelost ed. En dan geef je daarvan ook een heel klein beetje.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

ik weet niet welk werkzaam onderdeel van knoflook de anemie veroorzaakt, en ik weet ook niet of er sprake is van stapeling.
bij stapeling hoopt de stof zich op in het lichaam, tot een kritieke fase is bereikt.
ik zou het risico gewoon niet nemen, zeker gezien er veilige middelen te krijgen zijn.
ooit ben ik een kat verloren aan bloedarmoede, en dat was erg akelig.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Ik vind het op zich wel een intressant vraagstuk, ik zal dat eens meenemen in mijn vraagstelling of dat het een opstapeling is.

Want doordat mijn katten versvlees krijgen is de kans op wormen al vele malen kleiner, dus als je dan helemaal geen chemische troep hoeft te gebruiken dat zou alleen maar mooi zijn.
Maar als het middel erger is als de kwaal...dan is dat geen goede optie.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

ik ontworm eigenlijk nooit.
mijn katten komen alleen op het balkon, en vangen dus geen muisjes.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Uumie »

Ik betwijfel eigenlijk of dat werkt... bovendien dacht ik ook te weten dat knoflook niet goed is voor katten, inderdaad met bloedarmoede.
Charlie, ons kitten, is netjes op tijd ontwormd. De 'grote' katten worden niet ontwormd, aangezien ze nooit buiten komen en geen levende prooi eten. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Hier wordt alleen ontwormd als er wormen zijn, dus zodra er 1 van de beesten wormen heeft, wordt er mestonderzoek gedaan.

Maar goed, ontwormingsspul is chemisch-rotspul, dus als er een natuurlijk middel zou zijn ... maar als het eens in de zoveel jaar, toch gaat stapelen, dan is het middel erger dan de kwaal.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Wat kan is
1/3 teentje knoflook per 2-3 dagen kan geen kwaad. Dan hoef je niet bang te zijn voor bloedarmoede.

In mijn geval betekend dat, dat ik dat doe als er wormen zijn, niet preventief.
En dan ga ik dat plm 1-2 maand geven.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

nyncke, hoe kom je erbij dat dit een veilige hoeveelheid zou zijn?
wat is je bron?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Camoth »

Nyncke schreef:
Want doordat mijn katten versvlees krijgen is de kans op wormen al vele malen kleiner, dus als je dan helemaal geen chemische troep hoeft te gebruiken dat zou alleen maar mooi zijn.
Uhm... met vers is de kans juist groter op parasieten dan met brok. Althans zo heb ik uit een boek van Vicky Halls gelezen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door rieneke »

welnee, ik geef vlees wat voor menselijke consumptie geschikt is.
nou ben ik vega, maar vleeseters hoeven echt niet periodiek ontwormd hoor.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Boomer »

Doordat een kat rauw vlees eet wordt de ph waarde in de maag zuurder (ph4) dan bij een kat op brokke. (ph7). Hierdoor kunnen de meeste parasieten in de maag niet overleven.
De kans op wormen door brok is dus groter dan bij een kat op rauw vlees.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Ambertje73 »

Ik wil me nergens mee bemoeien hoor, maar een kat krijgt o.a. wormen van vlooien!
Dus ook als je kat alleen op het balkon komt, kan ze wel last van wormen krijgen.
Jij kunt vlooien meenemen en je kat besmetten.
En het makkelijkste bij ontwormen is Profender spot on. Dit is er zelfs voor kittens (aangepaste dosering).
Het is net zoals een vlooienmiddel, een pipet die je in de nek aanbrengt en is verkrijgbaar bij de DA.
Oké, het is duurder dan een ontwormingstablet (Profender =7,50 euro), maar het is géén stress voor de kat!
Onze ervaring hiermee is goed! Eén kat kreeg hier een beetje een kale plek in de nek, maar dat was eenmalig.
Profender spot on helpt zelfs bij lintwormen!!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Natuurlijk ontwormen

Bericht door Nyncke »

Ja, ze krijgen wormen door vlooien maar doordat mijn katten versvoer krijgen en dus oa botjes moeten verteren, zijn de maagsappen veel zuurder. Veel parasieten en in ieder geval wormen, die overleven het niet in zo'n zuur maagsap.

Bij twijfel, laat ik dan mestonderzoek doen.
Plaats reactie