Niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Ambertje73 »

L-lysine is natuurlijk goed voor een heleboel dingen. Op dit moment zijn een aantal van mijn katten gewoon "verkouden", d.w.z. drupoogjes en incidenteel een keer niezen. Sommige snotteren wel iets, maar dat rekenen wij hier niet echt tot de niesziekte. Wij hebben nu meer dan 11 jaar katten en we hebben hier heel wat varianten meegemaakt! :???:
Bij de Etos kon ik geen lysine vinden. Ben daarna naar "De Tuinen" geweest en daar had ik wel keus. Heb een pot met 120 tabletten van 1000 mg voor 24,99 euro gekocht. Jammer genoeg zijn de tabletten niet zo makkelijk kapot te krijgen (vijzel), dus als je het mij vraagt, kun je beter (wel duurder!) iets kopen op Internet bij een apotheek of winkel.
Gelukkig hebben ze er hier geen problemen mee als ik het poeder in het natvoer gooi, maar eigenlijk moet het op nuchtere maag (heb ik gelezen). Oplossen in een beetje water en toedienen met een spuitje ging bij een aantal ook wel :smile:
Misschien helpt Lysine ook wel bij twee van onze katten die gingivitis stomatitis hebben. Dit is een ernstige tandvleesontsteking die zelfs na het trekken van alle tanden/ kiezen blijft terug komen. Een van onze katten heeft alleen zijn twee bovenhoektanden nog, maar wanneer we snotterende katten hebben, dan kan je er ook van op aan dat hij (Fritz) de boel weer ontstoken heeft. Op dit moment zit hij ook weer een tijdje aan de medicijnen en doet het er prima op. Dus dit kan zowel veroorzaakt worden door het calici als herpesvirus. De andere kat moet a.s. dinsdag naar de DA. Dan wordt er een foto van zijn gebit gemaakt en kijken ze of het getrokken moet worden of niet. Dus het is zaak dat we deze virussen hier zoveel mogelijk beperken en hopelijk helpt de Lysine daarbij! We maken trouwens ook wel gebruik van de echinacea/ cat's claw/ plantago druppels van de huisdierendokter. Alle beetjes helpen, toch?

O ja, Rav12: Mag ik vragen wat voor neusdruppeltjes je hebt gekregen van de DA? Was even benieuwd!

Gr.,
Amber en co.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Niesziekte

Bericht door Kattenbella »

Dat laatste is een prima middel om de weerstand op te krikken! De Lysine zegt mij helemaal niets.

Mijn Siepie zit aan de echina en dat lijkt goed aan te slaan. Verder hadden heel veel katten tand en tandsteen/vleesproblemen. Ik ben daarom overgestapt op versvoeding.

Jullie verzorgen 34 katten en 10 zwervers, mijn complimenten. Ik doe het niet meer, ik zit "nog" maar op 29 met 1 buitenkat.
Denk om jullie zelf, mensen gebruiken ons. Uiteindelijk schieten onze katten erbij in :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

@ Amber: sorry voor de late reactie. De neusdruppels heten rhinigenta. Hoop dat je er wat aan hebt.

Ik hoor Chelsea een soort van hoesten. Het klinkt als hele harde wind die ze laat, maar je ruikt nix. Bovendien zitten ze alledrie nu niet aan die druppels, maar zijn ze wel aan de diarree. Vandaag bij het scheppen uit de bak geen een harde ontlasting gevonden, alleen maar zacht samengeklonterd spul. Ik weet vrijwel zeker dat Ienie nu geen diarree heeft want bij haar blijft het altijd aan haar vacht hangen.

Ik weet nu niet of ik ze die druppels moet geven. Wat nu? Moet ik weer met ze naar de DA? Met een? of met alledrie? Ze zijn allemaal relatief rustig sinds ze terug zijn van het pension en ook aanhankelijker, maar op het moment niet snotterig.

Had ik ze maar nooit naar het pension gebracht... :(
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Ambertje73 »

Kun je die druppels zo ophalen bij de DA?

Tja, 34 katten is wel veel, maar het is een beetje een uit de hand gelopen hobby!
Wij kunnen gewoon geen NEE zeggen tegen een stakker.
Er zitten trouwens een paar raskatten tussen, maar de meesten hier zijn beestjes die uit een zwaar verwaarloosde situatie komen.
Op dit moment lopen de DA kosten ook wel de spuigaten uit, maar hopelijk komt er weer een rustige periode.

De L-Lysine willen ze hier niet elke dag door het eten hebben, dus daar baal ik wel een beetje van!
Dan maar druppels proberen (weerstand of die Rhinigenta druppels).
Hier hebben ze ook last van verkoudheid: drupoogjes, beetje snotteren en hoesten, maar een enkeling ook koorts en opgezette kliertjes.
Het blijft lang hangen, maar ze moeten het zelf toch onder controle zien te krijgen.
Dunne poep hebben ze hier ook wel, maar als ze verder goed eten, dan zetten we ze regelmatig op de weegschaal om te zien of ze niet afvallen!

Stress kan een boel doen hoor! En een pension is natuurlijk (net zoals hier met die lading beestjes) een "broedplaats" voor bacterien, hoe goed ze de boel ook schoonhouden. En of ze nu ingeënt zijn of niet maakt niet zo heel veel uit. Als ze er vatbaar voor zijn, dan worden ze toch verkouden (net zoals de mens).
Misschien kun je de katten Bach druppels geven om ze weer te laten "wennen" thuis? Sommige beestjes vinden een pension behoorlijk stressvol (ook al lijken ze rustig).

Succes ermee.

Gr.,
Amber en co.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

@ amber, ja die druppels kregen wij omdat de katte diarree kregen van de pillen die ze kregen. Hoe gaat het nu bij jou dan met de katten? Beetje beter alweer?

Chelsea kon van de week niet normaal miauwen, ze klonk nogal schor ofzo. Maar ze zijn om en om een beetje ziekjes of snotterig. Hoelang kan de niesziekte actief blijven? Chelsea is nog steeds aan de diarree.
De katten (in ieder geval Chelsea en Baby) zijn inmiddels allebei een halve kilo afgevallen sinds juli. Dat is wel veel he? Ze zijn nu 3 weken thuis.
Doen we er verstandig aan om ze alledrie een prik te geven die 2 weken werkt tegen de niesziekte? Zoiets had de DA het over. Het kost wel ongeveer 50 EUR per kat... :S. Weet niet of ze elkaar nu blijven aansteken.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

bedoel je convenia, een ab dat 2 weken werkzaam is?
ik betaal hier 25 euro voor zo een prik.
is natuurlijk alleen zinvol als er een bacteriele infectie bij is gekomen.
dat snot, is dat helder (geen ab nodig) of geel/groen (wel ab nodig)?
ik zou ze wel flinke hoeveelheden probiotica geven, tegen de diarree en voor een goede weerstand.
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

@ rieneke, ik weet niet hoe het heet, die prik, maar het zou best kunnen. Ik geloof dat de prik zelf ook hier zoveel kost, maar komen dan nog consultkosten bij...
Het snot is bij Ienie groenig (geweest) en bij Chelsea doorzichtig. Gekke is dat Ienie juist degene is die er het beste mee lijkt om te gaan qua diarree. Hoelang duurt het normaal gesproken voor ze van de niesziekte af zijn? Een paar weken of korter of langer?
Ik ga die probiotica gelijk halen. welke gebruik jij? en welke vorm is het het handigst? Vloeibaar, poeder, brokjes?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

ik gebruik pro soluble van protexin, een poedertje voor over het natvoer.
ik haal het bij de da.
hoe lang het duurt hangt er vanaf of er bacteriele infecties bijkomen, en de heftigheid van het virus kan ook verschillen.
vorig jaar heeft de hele zwik hier de nies gehad, zonder bacteriele infecties (helder snot en geen ontstoken ogen of bekkies).
was met een dag of 10 weer overgewaaid.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Niesziekte

Bericht door Ambertje73 »

Beetje late reactie, maar met onze katten gaat het weer vrij redelijk.
Onze kleinste, Rosietje van 6 maanden, is alleen schor en je hoort haar af en toe ademen alsof ze een beetje bronchitus heeft of zo.
Ze heeft haar spuiten (o.a. tegen de niesziekte) gehad, maar is toch wat snotterig. Verder heeft ze nergens last van: geen drupoogjes of hoesten en ze heeft de eetlust van een tijger, dus daar is niets mis mee. Gaan van de week waarschijnlijk toch even met haar naar de DA, maar ik ben er niet weg van om zo'n jong ding al vol te pompen met antibiotica!
Onze grootste kat kan ook weer fatsoenlijk eten. Doordat ze hier snotteren, kreeg hij ook weer last van zijn ginigivitis stomatitis (ernstige tandvleesontsteking). Hij heeft alleen nog twee hoektanden bovenin, maar daar redt hij zich prima mee (ook brokken). Hij heeft een kuurtje Clavubactin en Dexoral gehad en hopelijk gaat het weer een tijd goed!
Een paar katten hier kunnen we nog de L-lysine door het eten mengen, maar de meesten trappen er niet meer in.
En eerlijk gezegd denk ik dat we die neusdruppels van de DA (mochten we die aanschaffen) er ook niet in krijgen.
Kan ik meteen een afspraak maken bij de EHBO post :lol: want dat wordt oorlog hier.
Ach, we houden de boel goed in de gaten, want het waait wel weer over (gesnotter). Het ligt gewoon aan de tijd van het jaar (overgang seizoen) en dan kan iedereen, mens-en-dier een beetje problemen krijgen met de weerstand, toch?
En ik houd al zo van de winter, blah :???: NIET dus.

Groetjes Amber en co.

Sorry, ik bedoelde dus: gingivitis stomatitis.
Schrijffoutje! :eshifty:
rav12
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jan 2009 22:50

Re: Niesziekte

Bericht door rav12 »

@ amber: Ben blij dat het bij jou alweer beter gaat. Hier vandaag met de 3 katten naar de DA geweest en hij zegt dat ze niet echt last meer hebben vd niesziekte. Diarree kan komen door de medicijnen die ze hadden gekregen dus gaan ze nu aan sensitive stomach voer om weer een beetje stevige ontlasting te krijgen.

@ rieneke: Van dat probiotica-poeder was de DA niet zo'n superfan, want het is niet bewezen volgens hem dat het werkt. Hij zegt dat het natuurlijk wel kan werken bij de individuele kat, maar is niet bewezen dat het iedere kat of hond zal helpen. Aangezien mijn katten brokken lekkerder vinden en beter eten heeft dat ook niet veel zin hier.

Omdat de katten nu toch weer een stuk gezonder zijn (hopelijk) zal ik iets minder actief zijn op dit onderwerp :). Bedankt voor de tips!
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Toen Rosa net bij ons was is de niesziekte teruggekomen die ze in het asiel ook heeft gehad vlak voordat ze bij ons kwam. Het was niet echt ernstig, wel heel veel niezen maar ze had verder geen last van vieze oogjes of een verstopte neus. Toch heeft ze hiervoor een kuur voor meegekregen (doxoral 75mg, 3/4 per dag twee weken lang), maar die kuur is inmiddels afgelopen en ze niest nog steeds. Nu lees ik overal dat een kat de niesziekte eigenlijk zelf moet overwinnen, dus moet ik het nu eerst afwachten hoe het verder gaat (aangezien het niet heel ernstig is) of moet ze toch weer langer aan de doxoral?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Niesziekte

Bericht door rieneke »

als het alleen om niezen gaat, zou ik het rustig aankijken.
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Het ging inderdaad alleen om niezen, en dat doet ze nu nog steeds. Het word ook niet echt erger, op af en toe een klein beetje rotzooi bij haar ogen na. Ze blijft ook gewoon goed eten en drinken. Maar ik vind het wel lang duren voordat ze helemaal stopt met niezen. Ze is nu al ruim 5 weken bij ons en ze niest al vanaf het begin. :???:
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Niesziekte

Bericht door Cari »

5 Weken is wel erg lang voor een gewone niesziekte. Ik zou toch nog even contact opnemen met je da. Als je het nl te lang laat voortslepen, kan het ook chronisch worden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Roosje
Lynx
Lynx
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2009 11:43

Re: Niesziekte

Bericht door Roosje »

Ik zal dan toch eens contact met de dierenarts opnemen inderdaad, maar het lijkt zo onschuldig omdat ze niet echt heel erg ziek is en het ook niet erger lijkt te worden. Gelukkig wonen we tegenover een dierenarts dus dan hoeft dat arme beest niet weer in de auto. Maar ik begrijp dat niesziekte dus chronisch kan worden als ze er te lang mee rondloopt? (zal zo zelf nog even op de rest van het forum kijken, volgensmij is er wel een topic over.)

EDIT: Ik ben wat aan het lezen geweest op internet en hier op het forum, maar ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen de normale nies en chronische nies. Want als ik het goed begrijp blijft bijna elke kat die ooit de nies heeft gehad drager van het virus waardoor het terug kan komen. Maar ik lees ook dat chronische nies juist is dat een kat drager is van het virus (en dus niet per definitie altijd ziek is), dus heeft dan niet bijna elke kat die ooit niesziekte heeft gehad automatische chronische niesziekte?
Sinds 28-10-2009 trotse eigenaar van Rosa en sinds 20-02-2010 trotse eigenaar van Baret, twee hele lieve zwervertje uit het asiel!
Plaats reactie