Suikerziekte bij katten

Voor alle vragen over suikerziekte/diabetes bij de kat.
Plaats reactie
krinkel
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2009 21:47

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door krinkel »

Hallo allemaal,
Nou het is dus zoals we dachten, mijn Krinkeltje heeft suikerziekte! Zijn bss was 21.5 mmol/l. Dat is schrikken natuurlijk. Nu moet hij dus 2 x per dag gespoten worden. Het zet heel je gezin op z'n kop! Omdat ik wisselende diensten werk moet er nog iemand leren spuiten. Mijn dochter dus. Vanmorgen haar om 6 uur uit bed getrommeld, want ik heb late dienst vanavond, en moet ze Krinkel spuiten om 18.00 uur. Ze vond het kei eng, maar het is goed gelukt. Als ik vroege dienst heb moet ik om 7.00 beginnen, dus wordt Krinkel om 6 uur gespoten, ook in het weekend en op vrije dagen. Uitslapen is er niet meer bij! Hij heeft Caninsuline. Ik hoop dat het goed gaat. Gelukkig is het een rustige kat wat het spuiten alleen maar makkelijker maakt. Volgende week moet hij weer op controle komen. Zoals ik lees kunnen ze er oud mee worden, en dit heb ik wel over voor mijn Krinkeltje! Ik ga me nu aanmelden bij het suikerkattenforum, nog bedankt Laura!
Groetjes Gerrie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door lievelijn »

jeej wat naar voor die kleine krinkel en jullie! maar elukkig is het "maar"suikerziekte.. zoas je zelf al aageeft kunnen ze dan nog gezond oud worden. succes met het spuiten! ook vor je dochter!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Gerrie, heel veel succes met het spuiten. Het went echt zo snel! Katten hebben een losse vacht die je gemakkelijk kan optillen en je kan spuiten.
Wat je al zegt is werk soms echt lastig. Met Columbus had ik dit redelijk geregeld, maar straks moet ik vervanging zoeken voor Lucky voor de zomermaanden of de spuiten naar voren brengen zodat het voor mijn werk kan.
Uitslapen kan inderdaad even niet meer, maar de handeling is zo klein dat je daarna zo je bedje weer in kan duiken.

heel veel sterke!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Loekie271
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2009 18:38

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Loekie271 »

Hallo allemaal, mijn kat Kelly is 12 en heeft sinds vorig jaar diabetes. Ze was redelijk snel op pijl, met slechts 1,5 eenheid (spuit 2x per dag) is ze voldoende gezakt. Helaas kreeg ik vandaag heel slecht nieuws ze heeft een kwaadaardige tumor opgelopen door het spuiten. Ze kan geopereerd worden, maar dit is een zware ingreep (deel schouderspieren moeten weggesneden worden) en het herstel zal moeilijk zijn. Omdat het door het spuiten komt is de kans groot dat het op kort termijn weer terug komt ook al kunnen ze alles verwijderen. Het is eigenlijk slechts een kwestie van tijd. Zit al de de hele dag in zak en as nu. Ik wilde vragen of er iemand is die ervaring heeft met een dergelijke tumor en operatie en hoe het verlopen is. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door rieneke »

geen ervaring, maar ik wil je veel sterkte wensen.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door tacuma »

Hè bah, wat een nare complicatie, terwijl je juist zo goed je best doet voor Kelly.
Wist je trouwens dat er een speciaal forum is voor katten met suikerziekte?
Als je even googled op suikerkatten staat het meteen bovenaan. Daar zitten
heel veel ervaringsdeskundigen, en hopelijk kan iemand je daar meer vertellen.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte toe!
Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Loekie271
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2009 18:38

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Loekie271 »

Hai, ik ben bij suikerkatten geweest, maar kon hier niet zo veel over dit soort tumoren vinden. Er is sowieso eigenlijk weinig info over. Het arme beestje heeft het al zo zwaar gehad, sinds ik haar heb geadopteerd uit het asiel zo'n 6 jaar geleden: ze heeft ook nog Astma en heeft dus door de Prednison die ze hiervoor kreeg suiker gekregen. Maar ik zal nog eens op suikerkatten kijken. Misschien heb ik iets gemist.
Bedankt!
poesiemauw
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2009 12:24
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door poesiemauw »

Wat vreselijk! Ik moet je zeggen, mijn kat heeft 7 jaar suikerziekte en heeft altijd 2x per dag een injectie gehad en ik ben ook al 7 jaar actief in het begeleiden van katten met diabetes, maar ik heb nog nooit gehoord dat een kat een tumor opliep door de injecties, ik ken wel iemand waarvan de kat een tumor gekregen heeft als entreactie op een vaccinatie en die is succesvol verwijderd en het herstel ging ook vrij snel, maar dat was dus niet in de nek
Gebruikersavatar
brigitte
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 dec 2005 18:14
Contacteer:

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door brigitte »

Daar staat niks over fibrosarcomen.

Mijn kat heeft het vorig jaar gehad in z'n flank. Hij is geopereerd (tot twee keer toe zelfs, omdat het de eerste keer slechts het weghalen van een vetbult leek te zijn en na onderzoek en de uitslag de boel radicaal is weggesneden). Helaas heb ik hem een jaar later moeten laten inslapen door een plaveiselcelcarcinoom (staat helemaal los van de fibrosarcoom). Tot die tijd is het echter nooit meer een probleem geweest, ook al wordt gezegd dat het terugkomt.

Het is overigens een entingstumor, dat is veel waarschijnlijker dan dat ie het van de insulinespuitjes heeft gekregen.

Ik moet helaas wel zeggen dat tussen de schouderbladen een veel lastiger plek is om te opereren dan in de flank en de kans dat ze het ruim genoeg weg kunnen snijden een heel stuk kleiner is. Je hebt er nu niks meer aan, maar laat een kat nooit meer enten op die plek.

Alles staat of valt in elk geval met de vraag hoe snel je erbij bent. Deze tumor zaait pas heel laat uit. Als het uitzaait, gaat het naar de longen, dus je zou een longfoto kunnen overwegen voor je laat opereren.

Ik ben hier bijna nooit, wil je me bereiken, ga dan even naar de site in mijn profiel.
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Smaba »

Ik heb momenteel 2 oppaskatten (broer en zus) die beide blaasgruisdiëet hebben en Ratje heeft suikerziekte.Die prik ik elke dag.8 uur s'morgens en 8 uur s'avonds.5eenheden per spuit en dat 2maal daags.ALS hij een hypo krijgt heb ik druivensuikerpoeder.Zelf zou ik het (zoals de baas van hun adviseerde) hun in een theelepel geven maar oplossen in een béétje water en dat met een spuitje in het bekkie doen lijkt me beter zoals ik ergens net las.Morgen gelijk naar de apotheek dus voor een2 ml spuitje zonder naald..
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

Katten met een hypo of hypowaarde en dat is grofweg lager dan bloedsuikerwaarde 3 moeten zo snel mogelijk gaan eten. Dat doen ze vaak niet omdat de meeste katten beroerd zijn van een te laag bloedsuikergehalte.

De gemakkelijkste en verreweg snelste manier is een beetje honing op je vinger en dat aan de binnenkant van de wang smeren. Via de klieren in de mondholte gaat de suiker rechtstreeks het systeem in en daarna moet de kat onmiddellijk eten krijgen en gaan eten. Sommige baasjes geven een paar snoepjes; het is belangrijk dat het bloedsuikerniveau zo snel mogelijk omhoog gaat.
En na een half uur/uur moet je opnieuw via oortje prik het bloedsuikerniveau meten en dat moet dan toch rond bss 5 zitten. Krijg je dat na een paar likjes honing niet voor elkaar dan onmiddellijk naar de dierenarts!

Voor bloedsuikerwaardes bij met insuline behandelde katten en 'gezonde' katten zie http://petdiabetes.wikia.com/wiki/Blood_glucose_level
en als je een geweldig overzichtelijke en betrouwbare informatiebron wilt raadplegen over ongeveer alles wat met diabetes bij huisdieren/katten te maken heeft, zie datzelfde Wikipedia-artikel
http://petdiabetes.wikia.com/wiki/Main_Page

Ja, het is in het engels maar vind ik erg duidelijk en overzichtelijk geschreven en wetenschappelijk ondersteund door breed onderzoek door Amerikaanse veterinair internisten.

Eén aandachtspunt: Amerikanen behandelen suikerkatten met een langzaamwerkende insuline-soort uit de humane geneeskunde en zijn voor een groot deel afgestapt van het voor honden ontwikkelde caninsuline. Dierenartsen in Nederland zijn gebonden om met caninsuline te behandelen, tenzij het dier er slecht op reageert of niet in te stellen is. Dan moet je zelf aan de slag maar het is in Nederland goed te doen via de apotheek of zelfs sommige dierenartsen om die andere soort te bestellen. Via internetforums kun je worden begeleid bij het instellen op beide insulinesoorten en niet zelden krijg je je suikerkat na verloop van tijd weer insuline-loos. Erg belangrijk is dat gedurende de hele behandeling koolhydraatarm natvoer wordt gegeven en dat is voer zonder granen en/of toegevoegde suikers. Er bestaan geen koolhydraatvrije droge brokjes.

En hoe krijgen katten diabetes? Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat een weinig actief leven, ernstig overwicht en wellicht ook gevoeligheid in de genen kan leiden tot diabetes en het neemt toe is de algemene indruk.
En het is een ernstige bijwerking bij dieren die er gevoelig voor zijn van prednisolon en dan met name de injecties.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Lucky had afgelopen donderdag een flinke hypo. Gelukkig overleefde hij dit. Hij lag plat en kreeg stuiptrekkingen, ik heb hem een bak voer gegeven en die at hij helemaal op. Sinds die tijd test ik hem en heeft hij geen insuline gehad. De hoogste waarde die hij had was 10.2 en de laagste 5.2. Vandaag zat hij op een nette 6.6. Heel af en toe kan het dat een kat zelf weer insuline aanmaakt (honeymoon) Bij Lucky heb ik een beetje hoop :grin: Nu dagelijks even testen ipv spuiten.

Lucky is niet mijn eigen kat, maar de kat van een oudere dame die ik spuit. We waren al bezig hem te testen, maar het was lastig om hem zelf niet helemaal te volgen.
Hij is ook uitgebreid getest bij de dierenarts toen hij de hypo had. Ik hou daar ook contakt mee.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

Bella: oei!
katten met bloedsuikergehalte < 3,5 willen vaak niet eten.
het enige dat je dan onmiddellijk moet doen is wat honing aan de binnenkant wangzak smeren, dat pept ze op en daarna bak met lievelingsvoer.
en uitzoeken waar de lage waarde vandaan komt.

alles tussen 10,2 en 5,2 bss is prachtig en niks aan doen! boven bss 12 zit je boven de zogeheten niergrens en zul je wel moeten corrigeren.
dat kan heel goed met diabetics brokjes van Royal Canin, daar zit arginine in en dat ondersteunt de alvleesklier dusdanig goed dat je de bss daarmee vaak rustig houdt.
vraag een gratis proefzakje bij je da en niet meer dan 4 stuks per etmaal!

boven de 16/18 bss zul je waarsch moeten gaan spuiten.... maar dat hoef ik jou, ook ingewerkt in deze tak van sport, niet te vertellen ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Kattenbella »

Hij heeft waarschijnlijk de hypo gehad, omdat hij toch weer zelf insuline is gaan aanmaken. Ook had hij fikse diarree, waardoor zijn voedingsstoffen niet goed opgenomen werden.
Je hebt gelijk met die honing, weet nu ook waar het staat.

Hij had vanmiddag 4.2. vrij laag, maar wat ik op het suikerkattenforum heb gelezen kan dit door de warmte komen. Ik heb hem wel weer zien eten. Hij krijgt MD van Hills, zowel de brokken als de blikjes. Ik wil wel even vragen of de dierenarts RC hebben voor diabeetkatten. Zit die arginine ook in de MD?

Hij is helemaal getest en is verder kerngezond!Ik hoop dat zijn goede waardes blijven. Ik test hem nu dagelijks en als het een beetje stabiel blijft om de dag.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Suikerziekte bij katten

Bericht door Adriana »

ja zowel in Hills m/d als Royal Konijn 'diabetics' zit arginine, de hoeveelheden verschillen en ook de moleculaire vorm. RC diabetics werkt vele malen beter dan Hills m/d en het graangehalte van eigenlijk beide voersoorten is vrij hoog.
wat wij hier deden (in mijn insuline-spuittijd) was een kwalitatief goed voer kh-arm natvoer geven en wat diabetics brokjes als snoepje erbij.
toen zijn bss rustig en stabiel bleef en ik niet meer hoefde spuiten, ben ik daar eerst wat Orijen bij gaan geven, brokjes uitgeteld, eerst 20 per etmaal verspreid tot 60 stuks per etmaal verspreid. en dagelijks +3 meten en later ben ik overgegaan op Almo grainfree en wat Sanabelle. met eventueel wat diabetics brokjes.

bij het Suikerkattenforum zeggen ze nog altijd dat het niet werkt maar ik en met mij inmiddels nog al wat suikerpersoneeltjes weten wel beter.
zo erg dat ik afgelopen weekeinde met renal van RC zowel bij Mies als bij Mo bss 2,9 op het schermpje zag staan!!
het blijkt dat er ook diezelfde arginine in nierbroks van RC zit, alleen wat minder (geen 2,6 maar 1,6). nou, we hebben het geweten en nee hoor, het werkt echt niet.....
nu wacht ik op een telefoontje van de dierenarts van RC voor refund.
en ik heb nogal wat katten qua bss-gehalte zien opknappen toen ze stopten met het eten van Hills m/d dus kijk asjeblieft uit als je overstapt want dat kan een reuzeklap geven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie