Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Leonie89 »

kortharige katten hoef je in principe niet te borstelen.. maar als ze het fijn vinden is het natuurlijk wel handig, want minder haar op de vloer!!
langharige katten borstel je zo vaak als je nodig vindt.. wij hebben er geen vaste dag voor gewoon, wanneer we een klit opmerken of wanneer we zin hebben (of zij :lol: )
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Muizenis »

Je hoeft inderdaad een korthaar niet te kammen maar door het wel te doen zorg je ervoor dat de kat minder haren in de maag krijgt. Bovendien is het een zeer goede manier om te kijken of er al dan niet vlooien aanwezig zijn. Ik ben dus voorstander van kammen. Kort en langharig ;-) Maar... ze laten meewerken is een ander verhaal :eshifty:

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Erik en Wendy
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2009 19:56
Locatie: IJmuiden

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Erik en Wendy »

Mitsie houd niet zo van kammen. Als ik gewoon het kammetje pak en naar haar toe loop dan kan ik hooguit een paar keer kammen voor ze wegloopt. Als ik echter zorg dat ik een kammetje bij de hand heb als ze in een kroelbui is, dan gaat het van een leien dakje. Lekker met haar op de grond zitten en om de beurt met mij hand en dan weer met de kam over d'r ruggetje heen. Ze gaat er dan ook echt helemaal voor liggen :D

Het heeft een tijdje geduurd voor ik het had uitgedokterd, maar het resultaat mag er zijn.

Sinds gister hebben we ook een kitten erbij. Saartje, ben benieuwd hoe zij erop reageert!
Strakjes meteen maar eens uitproberen...

-Wendy
Gebruikersavatar
LONGdress
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 aug 2009 10:59
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door LONGdress »

Aesopus vindt het superfijn, m'n moeder heeft het al een paar keer gedaan. Het zou eigenlijk niet nodig zijn, het is kortharige kat
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Leonie89 »

nou niet nodig, maar wel goed.. zo stel je uit/voorkom je haalballen en een hoop haar op de grond..
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door yvontje »

Vraagje moet je bij een MC gewoon met de haargroei mee borstelen of er tegen in. ivm die pluizige ondervacht.

Grs
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Leonie89 »

onze noor borstelen we met de vacht mee.. bij een klit een beetje alle kanten op.. en als laatst weer met de haren mee.. tegen de haren in wordt minder snel gewaardeerd dan met de haren mee..
Gebruikersavatar
marjolijn87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 aug 2009 11:24
Locatie: Zuidland

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door marjolijn87 »

ik heb een handschoen waarmee ik mijn katten borstel.
Ik heb mijn kittens er aan laten wennen door het gewoon te doen en vol te houden. Heb veel nagels in mn armen gekregen, maar nu gaat alles prima.
Saar vind het heerlijk en gaat er ook uitgebreid voor liggen. Finn vind het niet zo, die is dan ook veel drukker en bewegerlijker. Gelukkig heeft hij het minder nodig. Bij Saar houdt het niet op. Het zijn beide kortharige katten, maar de haren blijven komen.
Ik doe het nu wel buiten, zodat de haren meteen weg kunnen, helaas dat je dan zelf helemaal onder de haren zit, gaat bijna niet meer uit mijn kleren...
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door JLC »

Ik borstel Jaap en Lizzie en tegelijkertijd aai ik ze. Dat vinden ze wel prettig.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Smaba »

Hoi,
Al een halfjaar heb ik 2 vaste "long-stay"oppaskatten die ook inderdáát niks van het kammen wilden weten in het begin dat ze bij me waren.
Door die katten er bij te laten komen als ik mijn eigen katten ging kammen (Heb ondertussen een liedje verzonnen dat "Kammetje kammetje" heet),en een andere speelgoedkam in de vaste slaapplek te leggen heb ik hun aangeleert dat het kammen helemaal niet eng hoeft te zijn...Alleen de eerste keer dat ik oppaskat Ratje ging kammen,plaste hij mijn broek nat (nou ja....zeiknat dan)!Ga dus niet met net schone kleding je kat kammen :lol: .
Nu zijn ze er aan gewent ( nou ja...ze tollereren het als ik ze kam),en kan ik ze gewoon kammen zonder dat ik bang hoef te zijn voor een bijt of een haal (hi hi...of een natte broek!).
Nadat ik ze gekamt heb krijgen alle katten hun avondmaaltijd.Deze gewoonte hebben ze aardig onder de knie want als ik de (vlooien)kam wegleg,dan snellen alle katten naar de keuken toe,naar de voerbak en zetten het (Smartie dan) op een miauwen.Met andere woorden:"Nu is het etenstijd voor ons,baasje"..
Best grappig om te zien vind ikzelf.
Kan je wat met dit schijven?Ik hoop van wel!.
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
marijke49
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2009 17:00

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door marijke49 »

hoi,
We hebben sinds 2 maanden een 2 jarige main coon in huis, die totaal niet van kammen houdt.
Nu kam ik d'r als ze even voor me ligt,
oftewel op m'n toetsenbord, ff snel de kam er door heen, zodat ze er langzaam aan kan wennen. Vorige maand is ze 'gekapt' bij de trimster die alle vervilte klitten er uit gehaald heeft, en dat onder narcose, maar dat vind ik geen oplossing.
Nu heb ik gehoord dat er ook rubber handschoenen zijn om katten mee te kammen, zodat ze niet de nagels in je hand of arm kunnen zetten, want de 'pootjes' van deze coon komen nog al aan. Iemand ervaring hiermee ?

gr. Moi
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Camoth »

Ik heb er geen ervaring mee, maar voor een Coon lijkt het me ook niet nuttig. Je hebt voor halflangharen echt een borstel nodig die ook de ondervacht bereikt, een rubber handschoen haalt alleen de losse haartjes eruit, maar ontklit niet.

Misschien proberen als ze slaapt? Mijn kat vond het eerst ook niet leuk, maar vandaag kon ik haar notabene met een vlooienkam (die dus vrij hard aan de haartjes trekt) kammen. Het enige protest was de staart die tekeer ging. Als die heel erg ging zwiepen hield ik op en ging haar even knuffelen. Maar heb vandaag de Furminator besteld, omdat ze zo vreselijk verhaard. Dus hopelijk lost dat het probleem op. De fabrikant zegt trouwens dat zelfs katten die niet van borstelen houden de Furminator accepteren, dus die zou je kunnen proberen. Al is die wel vrij prijzig.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door KoosjeCato »

De furminator is hier ook in bestelling. Mijn moeder was er lyrisch over voor de hond die een vreselijk dikke vacht heeft, dus ze mocht gelijk een kleintje voor mij meebestellen :) Zal wel moeten, ik denk echt dat mijn twee monstertjes niet meer kortharig worden. :lol:
Voor nu probeer ik ze af en toe te kammen met een kam met wijde tanden en aan de andere kant minder wijd. Koosje kroel gaat er lekker voor liggen en kauwt op de kam (van staal! :shock: ) maar Cato is er niet kapot van.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5482
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door nellebel »

ik heb het flippie en sjefke geleerd door steeds na het borstelen een snoepje te geven. nu komt flippie al meteen aangerend als ik met de borstel zwaai. snoepje is niet meer nodig, nu is het borstelen de lol
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door KoosjeCato »

Wow! Dat is wel een hele ideale kamkat!
Plaats reactie