# Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Fleurtjeee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2009 10:55

# Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Fleurtjeee »

Ha allemaal,

Ik zou graag een kitten willen. Probleem: het MOET een buitenkat worden. Er is namelijk maar één kamer in huis waar hij binnen zou mogen (i.v.m. allergie).
Ik woon in het centrum en de voorzijde van het huis grenst aan een redelijk drukke weg ('stadsweg' waar men 50 mag rijden, maar ook metingen gedaan zijn die tot 120! gingen..) Daarentegen hebben wij aan de achterzijde een behoorlijk grote tuin, waar links ook de tuinen van de rest van de straat en verder een wat rustigere wijk en een park aan grenzen.
Onze buren hebben ook altijd echte buitenkatten gehad en dat is -naar mijn weten- altijd goed gegaan. Op dit moment hebben ze een wat oudere en felle kat. Ik ben wel bang dat deze een nieuwkomer niet zomaar accepteert.
Aan zorg, aandacht en liefde zal het het katje overigens niet ontbreken, we zijn met zijn vijven en er is altijd wel iemand thuis!
Ik hoop dat jullie als echte kattenkenners mij wat advies kunnen geven. Alvast bedankt!

Groetjes,
Anne Fleur
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies!

Bericht door rieneke »

als je door allergie het beestje geen normale thuissituatie kan bieden, zou ik er niet aan beginnen.
zeker in de winter willen veel katten lekker voor de verwarming liggen, of op schoot.
ook die drukke weg baart me zorgen, voor je het weet kan je je katje van de weg afschrapen.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies!

Bericht door Miranda »

rieneke schreef:ook die drukke weg baart me zorgen, voor je het weet kan je je katje van de weg afschrapen.
Ja, dat risico zit erin. Dat moet je ook goed in je achterhoofd houden. Als je een kitten neemt, weet je nooit hoe zijn of haar karakter is en of het een kat wordt die redelijk uitkijkt of zo onder een auto komt.
Wij wonen ook aan een 50km-weg en onze poes steekt deze dagelijks over sinds kort, maar dit gaat gelukkig steeds goed. Onze kater blijft altijd in en om de tuin en komt nooit op de weg voor. Ons kitten mag alleen nog maar binnen.

Als een kitten maar in één kamer mag, loop je ook het risico dat hij of zij zich gaat vervelen. Een kitten kan immers nog niet naar buiten toe, omdat het nog te speels is. En diezelfde ruimte hebben ze vlug gezien, katten willen meer en verder... vooral als ze weten dat er achter een bepaalde deur meer is en zij daar niet mogen komen...
Ik was heel laat met onze katten naar buiten, maar pas rond hun zesde à achtste maand, na hun castratie, mochten zij los als wij erbij waren (daarvoor met een tuigje).

Weet je het zeker dat je een kitten wilt bij een allergisch persoon? Elke keer als mijn vriendin hier is, krijgt ze een loopneus en rode ogen als ze lenzen draagt (bij dragen van een bril gaat het iets beter).
Voor even vind zij dit prima, maar zij nemen om deze reden geen kat... want dat zou toch niks worden.

Ik zou alle voors en tegens echt ontzettend goed overwegen!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies!

Bericht door Camoth »

Niet doen. Als je allergische mensen in huis hebt gewoon niet eens aan beginnen. Ook als de kat maar in 1 kamer mag komen zal die er namelijk last van krijgen doordat de huidschilfers en haren door andere bewoners worden meegedragen naar andere kamers (stofzuigers zijn ook bijzonder goeie verspreiders vaak, al zou je dat niet zeggen).

Hoeveel katten er wel niet op marktplaats en asiels worden gedumpt vanwege allergie van de baasjes :enaughty: Jij weet nu al dat er een allergie probleem is, dus waarom dan een kat? En alleen maar buiten leven is voor een kat ook niks. Zeker een kitten niet, die niet eens naar buiten MAG de eerste weken.

Ik zou het echt sterk afraden. Neem een fretje? ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies!

Bericht door daantje »

Een eerlijk advies.... Ik zou er in jouw situatie echt niet aan beginnen ;-) . Je geeft jezelf en een eventueel kitten eigenlijk geen kans met al deze (niet echt gunstige) omstandigheden ;-) . Allergie staat in de top 10 van redenen om een katje te herplaatsen, en dat zou zo jammer zijn :???: . Voor het katje, maar ook voor jezelf. De asiels zitten al veel te vol ;-) .
Wel fijn dat je hier om advies komt vragen, ook al zijn de antwoorden waarschijnlijk niet echt wat je had willen lezen..... Ik vind het ook jammer voor je, hoor!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies!

Bericht door Sannie_xx »

Inderdaad geen leuke antwoorden voor je, maar niet doen. Ik begrijp een beetje uit je verhaal dat je in een studentenhuis/woongroep oid woont?
Het is inderdaad zo dat zelfs als een kitten op 1 kamer blijft, een persoon met een allergie daar last van kan krijgen. En een kat moet je echt niet voor 6 maanden (en liefst pas nog later) naar buiten doen - veels te roekeloos, dat gaat geheid fout bij een drukke weg. Alhoewel ik sowieso nooit mijn katten naar buiten zou laten zolang ik maar in de buurt woon van een drukke weg..... dat risico is gewoon te groot.

Al met al loop je het meeste kans op de volgende twee situaties:
- je kat wordt aangereden
- je kat moet weg vanwege de allergie van je huisgenoot

Beter wachten tot je je eigen stekkie hebt waar ze meer ruimte hebben om bijv binnenkatten te blijven en waar allergie geen parten speelt.
Fleurtjeee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2009 10:55

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Fleurtjeee »

Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de allergie: mijn vader en ik hebben astma. En mijn vader krijgt daar extra last van met katten in de buurt. Ikzelf heb dat nog nooit ervaren. (Ik woon dus nog thuis ;-)) En ik ben afgelopen week veel in contact geweest met een kat. We waren op vakantie in Frankrijk en daar vonden we een jong poesje in de tuin van ons vakantiehuisje. Ze bleef maar in de tuin en we hebben haar die week toen ook te eten gegeven en mee geknuffeld en gespeeld. We raakten zo gek op dat beestje dat we haar het liefst mee naar huis namen, maarja, dat ging natuurlijk niet. Daarom wouden we graag in Nederland voor zo'n klein diertje kijken! Vandaar deze topic.

En de drukke weg is zeker een risicopunt. Maar die weg is wel afgeschermd door een enorme muur van huizen. En de meeste huizen hebben geen poort en als dat wel het geval is, is de poort erg hoog (zeker 3 m.)

Maar toch, hoe jammer ik het ook vind, jullie hebben wel gelijk. Het is waarschijnlijk inderdaad niet zo verstandig. Katten hebben blijkbaar toch behoefte aan een plaats binnen. Begrijp me niet verkeerd, maar dit had ik mij nooit zo gerealiseerd, omdat de meeste baasjes die ik ken hun katten voornamelijk buiten rond laten lopen en ik verder geen ervaring heb met huisdieren.

Groetjes,
Anne Fleur
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Camoth »

Ik ben eigenlijk uberhaupt tegen het los buiten laten lopen van katten. Buiten het gevaar voor overreden worden zijn er nog zoveel meer gevaren. Ziekten, mishandeling door kattenhaters, per ongeluk opgesloten worden in een schuur/kamer etc, vechten met andere katten, overlast bij buren door graven in tuinen etc etc...

Wellicht als je niet meer thuis woont opnieuw overwegen een kat te nemen?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Fleurtjeee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2009 10:55

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Fleurtjeee »

Wat ik me afvraag. Worden katten niet juist heel onrustig van binnenzitten? Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n beest niet dolgraag naar buiten wil, lijkt me zo onnatuurlijk..
Kan me ook wel weer voorstellen dat als je eenmaal zo'n beestje hebt, je doodsbang bent dat het wat overkomt!

En dat zal ik zeker doen, het nogmaals overwegen, over een jaar of twee =) Als ik me er wat meer in verdiept heb. Wat meer over lezen (ik heb vandaag een enorm dik boek gekocht!) en misschien een tentoonstelling bezoeken.

Groetjes,
Anne Fleur
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Camoth »

Als de kat nooit buiten is geweest dan weet ie niet beter ;-) Mijn katten durven niet eens naar buiten. Heb een week lang geprobeert mijn kat aan een tuigje naar buiten te laten, nou dat lukte voor geen meter, bij elk geluidje dook ze ineen, ze was als de dood. Het was gewoon zielig, dus dat doe ik niet meer ;-)

Inderdaad, wellicht over een tijdje. En als je een tuin of balkon hebt, kan je die beveiligen dat de kat wel naar buiten kan, maar niet uit de tuin of van het balkon.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Anaheim »

Nou als katten niet anders gewend zijn weten ze ook niet wat ze missen. ;-)
Heb zelf 3 poezen maar zijn ook nog nooit buiten geweest.

Ik weet hoe het voelt als je zelf graag een kat (of ander huisdier) wilt en het kan/mag niet.
Wilde ook al jaren een kat maar mocht het onder geen beding van mijn ouders die houden niet van katten :enaughty: ....behalve als ze bij mij zijn want dan is Pinky niet bij ze weg te slaan en vinden ze dat helemaal geweldig...ouders *zucht*
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Sannie_xx »

Het is wel extra bijzonder als het dan wel eindelijk kan. Ik wilde het zo lang, en nou zijn ze er. Héérlijk! En het zijn nou ook echt MIJN katten. Andere mogen ze knuffelen, aaien, opzoeken zoveel ze willen.... maar het zijn mijn hele eigen katjes :) En dat is ook wel heel erg leuk! Het is zover voor je het weet.
En tot die tijd mss eens kijken of je bijv eens bij iemand kan logeren die katten heeft die met name binnen zitten. Want je hebt wel meer stof, ook van de kattenbak enzo, en haren. Het kan best hoor, een vriendinnetje van mij heeft astma EN kattenallergie (dat laatste kwam ze pas achter toen ze haar katten al een aantal jaren had - dus daarom was ze altijd verkouden en extra benauwd) maar nimmer dat die beestjes uit haar huis verdwijnen. Dus stofzuigt ze elke dag en staan de bovenramen altijd open, ook in de winter. Maar dat soort dingen moet je ervoor over hebben als blijkt dat je er toch niet zo goed tegen kunt en er benauwd van zou worden. Dat kun je beter uitproberen voor je een kat neemt ;) want als ze er eenmaal zijn wil je ze echt niet meer kwijt!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door daantje »

Fleurtjeee schreef:Wat ik me afvraag. Worden katten niet juist heel onrustig van binnenzitten?
Wij hebben vier binnen katjes ;-) . Drie van hen hebben eigenlijk nooit gezocht naar hoekjes en gaatjes om te kunnen ontsnappen, maar onze Barrel... Zij heeft het gewoon in zich om naar buiten te gaan. Ik ben het dan ook niet helemaal eens met de stelling dat een binnenkat gewoon niet beter weet; dat wist onze Barrel ook niet, maar toch had zij altijd de drang om op onderzoek te gaan. Helaas voor haar gaat dit stomweg niet, in elk geval niet verder dan de achtertuin. Zij is 2x daadwerkelijk ontsnapt, geloof me, dat is een hel! Gelukkig wel allebei de keren weer heelhuids (en mager) weer thuis gekomen. Nu afgelopen zomer had de freule ontdekt dat de schutting naar de buurvrouw echt een makkie was dus glipte ze daar continu overheen. Buuf niet blij, wij ook niet ;-) . Sinds een week of zes hebben wij de tuin dus ook cat-proof gemaakt en kan ze er met geen mogelijkheid meer uit. Echt heerlijk want de meiden zijn nu alle vier steeds buiten, alleen niet verder dan ons tuintje.

Nah, misschien even leuk voor je om te weten en eventueel een ideetje om later mee te nemen wanneer je niet meer bij je ouders woont ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Fleurtjeee
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 sep 2009 10:55

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Fleurtjeee »

UPDATE! =)

Hi allemaal.

Omdat we het idee van een katje toch écht niet los konden laten, hebben mijn vader en ik een allergietest gedaan. Vandaag kregen we de uitslag, en wat bleek: we zijn beiden NIET allergisch! :pdtura1: Dat had ik nou nooit verwacht. En mijn vader altijd maar zeuren over zijn verschrikkelijke kattenallergie xD maar goed nieuws dus, want dat betekent dat er een poesje komt! =D Binnenkort overleg met een bevriende dierenarts.

Groetjes,
Fleur
Zoeza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:53
Locatie: Brabant

Re: Eventuele aanschaf van een 1e kitten, graag advies

Bericht door Zoeza »

Wat een goed nieuws! Ga je ook een kijkje nemen bij een kittenopvang of in het asiel of zoek je een raskat?
Gesloten