Dilemma

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door Leonie89 »

klinkt goed :smile: ga zo door!!
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Dilemma

Bericht door Uumie »

Ik zou ook gewoon doorgaan met de behandeling. Die band komt heus wel weer terug als hij eenmaal beter is!
Ons kitten Charlie is hier ook pas 3 weken, en ook hij moet nu dagelijks medicatie in zijn bekje (tegen een vermoedelijke schimmelinfectie). Hij wordt heel boos en wil ook eventjes niet meer in de buurt komen. Maar een tijdje later is hij het vergeten en komt hij lekker kroelen.
Ik zou me dus niet al te druk maken over de band met je kat, dat komt vanzelf wel weer goed! Ga zo door!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Het gaat vanaf zaterdag heel slecht met ons en Funkel.
Hij haalde wel eens uit... maar we dachten dat dit nog wel over zou gaan... en hij krapte niemand open...
Zaterdag hadden we visite en hij heeft toen de visite wel opengehaald... en aangevallen zonder ook maar enige reden...
En nu valt hij mij aan, m'n vriend... en ik weet echt niet meer wat ik moet doen... Ik ben bang dat er gewoon een kronkel in z'n hoofd zit. En dit maakt me erg erg verdrietig...

Hij komt ook nog eens terug om aan te vallen... en ligt op het moment dat ik dit typ weer eens op de loer voor m'n arm die hij net wel open heeft gehaald.
Behalve het woord nee, en als dat echt niet helpt de plantenspuit... en zaterdag de douche zodat hij de visite zijn arm los liet... want hij luisterde echt nergens naar, straffen we het beestje nooit...
Hij is nu een dikke week bij ons, en in plaats van dat hij liever word, word hij alleen maar agressiever...
Het lijkt wel of hij dit nu als zijn domein ziet, en niks of niemand hier in duld...
Ik ben niet bang voor em, en dat weet ie ook... maar fijn is het niet...

Ik ben er heel erg verdrietig van... en weet niet meer wat ik moet...
Ik kan em toch niet terug brengen naar het asiel?! Maar ik wil in m'n eigen huis ook niet constant op de hoede zijn voor onze kat...
En geen visite meer ontvangen is ook geen optie.
HELP!
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Dilemma

Bericht door Anaheim »

Heb je al bij het asiel navraag gedaan over zijn gedrag?Of over hoe hij zich gedraagde in het asiel?
Weet je bijvoorbeeld waarom hij is weggedaan?
Misschien hebben de vorige eigenaren gezegd dat ze niet meer voor hem konden zorgen terwijl ze hem misschien wel helemaal niet goed behandelde en hij angstig is voor mensen.

Dit staat dan even los van het feit dat hij ook nog nare druppels moet voor in z'n oren.

Geef het nog niet op!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

De vorige eigenaren hebben hem weggedaan omdat hij te wild was... zeiden ze... maar de hebben nep contactgegevens opgegeven.
Het asiel zelf dacht dat hij weg gedaan was omdat hij bijna niet meer kon plassen, en omdat hij dus blaasgruis had...
Hij heeft er 3 maanden gezeten... en ik wil hem beslist niet terug brengen... maar hoe langer hij hier is... hoe valser hij word...
We hoopten dat als hij naar buiten kon dat het dan beter werd, maar hij is hier nog maar een week... en denk niet dat het verstandig is hem nu al naar buiten te laten... maar nog een aantal weken met zo'n agressieve kat in huis zie ik ook echt niet zitten... ik word er echt heel verdrietig van... pfff....
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Dilemma

Bericht door Anaheim »

Nou als ze nepgegevens hebben opgegeven was er vast iets meer aan de hand waardoor Funkel nu, denk ik, niet zoveel vertrouwen meer heeft in mensen en als je dat wilt herstellen heb je een lange weg te gaan maar is niet onmogelijk volgens mij.
Heb je hier al in het forum gezocht naar soortgelijke gevallen daar staan vast nog heel veel tips tussen want je bent echt niet de eerste met zulke problemen.
En dat je hem niet wilt terug brengen begrijp ik wel.

Kun je hem misschien lokken met snoepjes en dat je hem dan stiekem druppelt?
Als je hem dan tussendoor ook af en toe een snoepje geeft gaat hij dat niet alleen maar associeren met oordruppels.


Voelt hij zich trouwens al wat beter?
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Hij lijkt zich zeker weer beter te voelen...hij is erg actief, wat hij eerder niet was...
Ik heb het druppelen maar even gestaakt, hij krabt niet meer aan zijn oortjes en ze zijn ook niet meer vies.
Ik heb net maar even contact opgenomen met het asiel, of zij nog tips hadden. En zij zeiden naar buiten met het beestje, hij is gechipt, en als je hem een bandje om doet met jullie adres gegevens... dan komt het misschien wel goed... want het klinkt als een gefrustreerde kat (dat dacht ik nou ook... maar durfde hem nog niet naar buiten te laten gaan)
Dus ik ga zo maar een bandje halen, en dan straks naar buiten met het beestje... en dan heel hard hopen dat hij daar z'n frustraties kwijt kan, en dat ie vanavond terug komt om lekker te eten en te kroelen...
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Dilemma

Bericht door Anaheim »

Het kan inderdaad ook zijn, zoals het asiel zegt, dat hij gefrustreerd is juist omdat hij niet naar buiten kan.
Ik weet trouwens niet hoe lang een kat binnen moet blijven voor hij naar buiten mag.

Maar hopen dat hij lekker buiten kan uitrazen en daarna lekker binnen komt en het dan beter gaat.
Je zoekt natuurlijk geen kat uit om hem later weer terug te brengen.

Succes!
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dilemma

Bericht door Camoth »

Moeilijk. Een week is eigenlijk veel te kort om hem naar buiten te laten. Je loopt het risico dat hij dan niet meer terug komt. Misschien aan een tuigje proberen?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »


Ik vond het inderdaad ook te vroeg om em naar buiten te doen, maar het asiel zei dat dat toch de beste optie was. Omdat hij anders met de dagen gefrustreerder raakt en we dan misschien met een compleet onhandelbare kat zitten.
Hij is gechipt en heeft onderhand een bandje om met adres kokertje... Dus mocht ie z'n huisje niet terug kunnen vinden en iemand vind em, dan weten ze hoe dan ook waar hij thuishoort.

Hij heeft een uurtje buiten onderzocht (hij was echt nog nooit buiten geweest) Wat??? Plantjes! Daar durf ik niet doorheen!
Toen kwam hij de kat van de overbuurvrouw tegen en die ging achter em aan lopen te miauwen... Dat vond ie maar niks!
Na wat blazen was de overbuurkat toch zo dapper om nog dichterbij te komen... en toen sprinte hij naar binnen!
Heeel klein beetje eten gegeven en hij ligt zich nu lekker relaxed helemaal te wassen...
Vanavond de buurt maar verder verkennen... En hopen dat ie door de frisse buitenlucht en alle avonturen wat tot rust komt :epray: ...
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door JLC »

Ik zou een kattengedragsdeskundige inschakelen als je Funkel wilt houden. Dat hij zomaar visite openhaalt is volgens mij niet normaal. Het zou mij niets verbazen als er een onderliggend trauma is bij Funkel wat nu maakt dat hij agressief reageert.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Dilemma

Bericht door Jilly »

Ik heb het hier gelijk zaterdag al over gehad met m'n vriend, maar het probleem is dat het geld ons ook niet op de rug groeit,(anders hadden we wel 2 of meer katten geadopteerd) en hij ons in een week al meer heeft gekost (dierenarts, feliway, speciaal voer, medicijnen etc.) dan de bedoeling was. Wat we natuurlijk voor hem overhebben... En geld voor een gedragsdeskundige... het is niet goedkoop. Nou ja... we gaan eerst eens kijken hoe het loopt als hij lekker naar buiten kan... Thanx
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Dilemma

Bericht door Gita »

Even een hele nuchtere opmerking: sommige katten zijn gewoon niet aaibaar sterker nog daar moet je gewoon niet aanzitten.

Een vriend van mij heeft zo'n beestje, al jaaaren geleden uit het asiel gehaald. Prachtige kat met een heel onduidelijk verleden. Zij is niet aaibaar, sterker nog ze komt wel naast je op de bank zitten en als je de pech hebt om een verkeerde beweging te maken dan wordt ze woest. Ze geeft ook geen kopjes aan mensen. Niet voor niks is haar bijnaam: the cat from hell. Ik heb wel es voor haar gezorgd en ze snort ook als ze eten krijgt maar kom niet aan haar want dan haalt ze uit en hoe.

Bij bezoek aan de dierenarts of bij een verhuizing is dat natuurlijk erg lastig. Dan is het de kat op een onbewaakt ogenblik in het nekvel pakken en vliegensvlug in het reismandje stoppen... en dat allemaal met gevaar voor eigen leven. Pillen kunnen gewoon door het eten maar heel veel anders is niet mogelijk.

Het was voor de vriend van mij even wennen dat dit gedrag niet over ging. Wel werd de kat meer ontspannen toen bleek dat er dan niet geaaid hoefde te worden en zij gewoon mocht zijn wie ze was met al haar nukken en grillen. Terug brengen naar het asiel is voor die vriend van mij nooit een optie geweest, hij en de kat zijn gelukkig met elkaar ondanks alles...
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Dilemma

Bericht door Camoth »

Dat is wel zo Gita, maar deze kat kan je best aanraken, alleen op sommige momenten niet. En als het niet beter wordt, zal hij toch echt terug moeten. Het probleem hier is meer dat hij uithaalt naar het kind dan dat hij het naar volwassenen doet. En met kinderen ligt het dan toch iets anders vind ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Dilemma

Bericht door beestenbende »

Ik heb niet begrepen dat het om een kind ging, maar als hij zo blijft moet je je inderdaad bedenken wat je voor ogen hebt. Wil je een lieve sul die op schoot komt of kan je het geduld opbrengen om de kat te accepteren, zoals die is...Het kan best zijn dat hij bijdraait omdat je nu niet meer met zalfjes etc komt aanzetten en met het naar buiten gaan. Stel voor jezelf een deadline, zo veel weken/maanden geef ik het en dan moet er een beslissing worden genomen. Bij een getraumatiseerd kitten kan je met veel geduld nog veel bereiken, maar met een kat van deze leeftijd is het domweg lastiger. Overigens mag je je kat wel degelijk terug brengen naar het asiel. Wij hebben het één keer gedaan, kat uit asiel was agressief en wilde alleen maar naar buiten toe. Asiel nam hem zonder problemen terug, en we mochten Minet toen meenemen. Helaas is zij inmiddels overleden. Ga op je eigen gevoel af, meestal weet je het antwoord dan wel. Wat je beslissing ook is, je betrokkenheid en inzet zijn grandioos!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Plaats reactie