# Kitten, appartement en praktische zaken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
BramVH
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 aug 2009 10:44

# Kitten, appartement en praktische zaken

Bericht door BramVH »

Hallo allemaal,

Ik woon op een duplex dakappartementje (60m²) met 2 slaapkamers, een woonkamer en een kleine hal/keuken (geen terrasje of zo). We zitten al een tijdje te denken over een katje in huis te nemen. Nu zitten we nog steeds met een aantal vragen:

- Heb je veel last van geurtjes van de kattenbak? En helpt zo een huisje over de kattenbak goed?
- Dat ze binnen moet blijven lijkt ons geen probleem als ze van kitten af niks anders gewoon is, ja toch?
- We hebben velux-ramen. zou ze langs hier naar buiten durven springen. Ze weet dan namelijk niet waar ze dan gaat terechtkomen? (we moeten de ramen veel open zetten want met een beetje zon is het al net een sauna binnen)
- Zou het voldoende zijn om vliegengaas voor de ramen te spannen?
- Katten en tapijt gaat dat goed samen? OF hoe los je op dat ze niet steeds aan het tapijt gaat krabben. (Vooral op de trap naar de woonkamer lijkt ons dit veel interessanter dan een krabpaal)
- Kan ze na een tijdje een nachtje alleen als we onze ouders gaan bezoeken?


Als iemand nog hints en tips heeft, laat het ons ook gerust weten! We zitten vooral in met de kattenbak en het tapijt. de rest kunnen we waarschijnlijk wel regelen. Maar we hebben geen zin dat het appartement steeds stinkt naar kattenbak of dat het tapijt helemaal vernield wordt, we zouden daar dus praktische oplossingen of antwoorden op moeten hebben voor we er zeker ééntje nemen.

BEDANKT!
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: kitten, appartement en praktische zaken...

Bericht door ktje »

wij hebben de kattenbak gewoon in de woonkamer staan. Je ruikt hem wel iets, maar vaak genoeg schoonmaken en leegscheppen helpt wel!

Verder steken wij gewoon af en toe wierrook of geurkaarsen aan. Tja het hoort erbij en wij hebben er niet echt last van.

Ik schep hem 's ochtends en 's avonds leeg van poep en plas. En 1x in de week krijgt die een totale wasbeurt.

Tapijt hebbben wij hier niet. Maar denk als je genoeg speelgoed en een leuke krappaal hebt staan dat ze het tapijt wel met rust laten.

Heb je wel eens nagedacht om 2 katjes te nemen? Meestal slopen ze dan iets minder omdat ze elkaar hebben en gaan ze met elkaar stoeien. Zeker als je een kitten wilt.

Dan is het ook wat leuker voor die kitten en kan je ook na een poosje best een avondje weg zijn.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: kitten, appartement en praktische zaken...

Bericht door Roos en Minousch »

Als je klontvormend grit neemt, en je schept ze 2 keer per dag uit, dan ruik je niets.
het blijven katten, dus ze kunnen aan je tapijt gaan krabben, maar zorg voor een goede grote stevige krabpaal, en dan zal het een stuk minder zijn.
Pas op met velux ramen(kantelramen)ze kunnen zich zelf daaraan verstikken.
je zou het inderdaad met gaas oid kunnen afschermen.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: kitten, appartement en praktische zaken...

Bericht door Anaheim »

Ik zit in hetzelfde schuitje met een dakappartement en een gratis sauna bij 25 graden of hoger :grin:

- Ik heb niet echt last van geurtjes van de kattenbak zoals m'n voorganger al zei regelmatig leegscheppen en als je goede grit hebt zul je er denk ik weinig last van hebben.

-Als ze dat van jongs af aan gewend zijn is er niks aan de hand.In het asiel kun je zelfs rechtstreeks naar binnenkatten vragen

-Bij veluxramen zou ik zeker GEEN risico nemen.Zeker kittens aangezien vooral nieuwsgierig zijn. Voor je het weet zitten ze in de dakgoot of op het dak (Better safe than sorry)Ik heb zelf een hor voor mn veluxraam en dat is hier genoeg.

-Ik had tapijt in de woonkamer en slaapkamer maar in de woonkamer heeft Toto het als kitten helemaal gesloopt terwijl het er nog geen 3 jaar lag :evil: en ik ben daar overgegaan op laminaat (ook ideaal voor stofzuigen als het verhaartijd is) maar in de slaapkamer laat ze het met rust dus verschilt per kat en tapijt denk ik.En inderdaad zorgen voor een goede krabpaal en afleiding d.m.v speeltjes

-Je kunt de kat best een nachtje alleen laten zolang je zorgt voor voldoende eten en drinken dan zou het geen probleem moeten zijn.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kitten, appartement en praktische zaken

Bericht door Boomer »

Als je de bak dagelijks bijhoudt hoeven geurtes geen probleem te zijn. Verder is het voer ook belangrijk hierin. Als je goede a merken zoals royal canin, hills enzo gebruikt: eten ze minder, poepen ze ook minder maar ook ruikt het minder. Dan bv goedkope merken zoals wiskas enz. Het is wel duurder qua aanschaf maar je doet er ook langer mee. Verder zal je dan ook minder kattengrit gebruiken. In verhouding komt het dus op hetzelfde neer. A merken worden ook beter opgenomen door de kat.
Met kantelramen zou ik uitkijken en kiezen voor goede / stevige hor ramen. Met alleen vliegengaas ben je er denk ik niet. Helaas zijn hier wel eens ongelukken door gekomen met een slechte afloop.
Als je een stevige krabpaal hebt en je leert de kat dat ze alleen daaraan mag krabben, hoeft vloerbedekking geen probleem te zijn. Dit is een kwestie van opvoeden dus.

Wil je perse een kitten of niet? Je kan ook in het asiel kijken voor een leuke kat van bv 1 of 2 jaar. Daar weten ze vaak precies welke kat er bij jullie kan passen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten