Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
amberMakkie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 23:19

Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door amberMakkie »

Ik heb sinds kort een poesje van 3 maanden.
Ik wil dat hij over een paar weken naar buiten gaat en dan zelf weer terug komt,Maar ik weet niet
hoe ik haar hier de buurt moet laten kennen zodat ze niet verdwaalt want ik ben bang dat ze dan niet meer terug komt.
Ik kan ook niet de deuren openlaten van mijn balkon want dan springt ze er zo over heen en wil ze weg lopen?
Weet iemand wat ik moet doen want ik weet me echt geen raad ben als de dood dat ik haar dalijk kwijt ben!x
Chani
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2009 21:32

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Chani »

Volgens mij hoef je haar de buurt niet te laten kennen. Ik heb de ervaring met mijn eigen katten, maar ook met die van anderen, dat ze zelf de weg leren kennen, dat ze telkens een beetje verder op verkenningstocht gaan. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik niet weet of het met hele jonge katten ook zo gaat, die van mij waren namelijk een stukje ouder toen ze voor het eerst naar buiten mochten. En ik kan me ook voorstellen dat als je kat straks gaat "puberen" en op zoek gaat naar een leuke dame om te bevruchten, dat hij dan ook een tijd niet thuis komt. Maar dat is natuurlijk makkelijk te verhelpe door middel van castratie. DAt lijkt me sowieso verstandig als je je kat naar buiten wilt laten, want je zit er neem ik aan niet op te wachten dat hij poezen in de buurt zwanger maakt ;)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door rieneke »

een poes van nog geen 4 mnd naar buiten laten zou ik zeker niet doen, of je moet haar nu al zat zijn :???:
ik werk op de ambu, en het zijn vooral de jonge en ongecastreerde beestjes die ik van de weg mag schrapen.
wacht minstens tot na de castratie met 6 mnd, anders heb je straks een kitten met kittens.
is het niet mogelijk je balkon af te zetten?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Boomer »

Persoonlijk zou ik wachten tot ze 8 maanden zijn met naar buiten te laten. Of je moet met een tuigje de kat uitlaten.
Jonge katten zijn veel te speels en zien daardoor de gevaren niet. Ze kunnen daardoor makkelijk aangereden worden of in een speelse ren partij de weg kwijt raken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
amberMakkie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 23:19

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door amberMakkie »

Oke thanks voor de tipss! :!:
amberMakkie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 23:19

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door amberMakkie »

Weten jullie trouwens ook wat ik haar te eten kan geven? ze krijgt nu alleen maar droog voor en af en toe zo'n blikje met kattevoer maar wanneer en wat moeten ze eigenlijk presies eten?
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door beestenbende »

qua voer zijn Royal Canin en Iams heel goed, maar er zijn er meer,op de verpakking staat de hoeveelheid per dag aangegeven. Even een flauw grapje je kan je kat natuurlijk ook een tomtom geven. :lol: :-( ..Even serieus 3 maanden is inderdaad erg jong om vrij te laten gaan, dus beter even wachten.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Nyncke »

3 maanden...

Ik zou haar 3 weken binnenhouden, de weg weten ze inderdaad vanzelf wel. Maar ik zou even wachten tot het kleine ervanaf is voordat je haar alleen buitenlaat.
Teneerste kan ze schrikken en wegrennen maar je hebt ook van die gekken die je kitten meenemen :twisted:
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Uumie »

Ik sluit me aan bij de rest, 3 maanden is nog te jong om vrij naar buiten te gaan. Een katje van die leeftijd kent de gevaren nog niet en is nog te onstuimig om zichzelf goed te kunnen beschermen.
Verders... de katten van mijn ouders komen allemaal buiten, maar die hebben nooit de weg aangeleerd gekregen. Dat ging gewoon vanzelf. Ik weet ook niet hoe ze het doen, haha, misschien toch een inwendige tomtom? ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door daantje »

Is het voor jezelf en je katje echt noodzakelijk dat ze naar buiten gaat? Je zou kunnen kijken of het binnen met veel speeltjes en uitdagingen ook goed gaat?
Ik zou het in elk geval zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar als het uiteindelijk zover is dat je katje de grote wereld gaat ontdekken dan zal ze dat op haar eigen tempo doen en ook de weg terug naar huis weten te vinden. Overhaast dit in elk geval maar niet, ze weet nu niet beter ;-) .

Wat voer betreft kan ik je alleen maar vertellen wat ik zelf doe: ik zorg dat er altijd brokken klaar staan en 's avonds krijgen de meiden hier een half blikje gourmette (zo'n piep-kleintje) gewoon voor "de lekker" ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Kattenbella »

Drie maanden is inderdaad veel te jong, maar dat weet je nu wel ;-)

Voor voedingstips kan je op het voedingstopic van alles vinden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Smaba
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 03 sep 2009 12:20
Locatie: Ergens in Nederland

Re: Hoe moet ik mijn poes de weg leren kennen in mijn buurt?

Bericht door Smaba »

Hoi,Ikzelf heb een kittentuigje gekocht en daarmee wandel ik elke dag (indien het weer het toelaat) met de kat een vaste route.Op dit moment is het zelfs zo dat ze me vóóruit loopt en inmiddels zelf haar weg terug weet.Echter zolang ze nog niet is geholpen (of aan de kattenpil) magg ze van mij NIET los.
Mééstal als Smartie buiten is (ze is op 30-4-2009 geboren) dan is (geholpen!!)kater Banjer óók buiten en "be-vaderd" haar.
Zo doe ik het.Zet anders een kattenbench buiten met een kleedje waar de geur in zit van de kitten...(heb ik óók),zodat ze een plek van herkenning heeft als ze de weg terug vinden wilt.
(tÍs maar een tip hoor...). ;-)
Vriendelijke groeten van Smarttie en Banjer
hun baasje.
Plaats reactie