# Wel of geen kat/poes?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Liseet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 15:47

# Wel of geen kat/poes?

Bericht door Liseet »

Dag iedereen,

Ik ben een studente die een studio van 40m2 heeft. Ik woon hier alleen en het leek me erg fijn om een kat of poes in huis te hebben.
Nu heb ik twee problemen/dingen waar ik nogal mee zit. Misschien kunnen jullie me uit de branding helpen.

De kat kan niet echt naar buiten, aangezien ik in een flat woon is mijn enige buiten de gallerij. Heb ook geen balkon. Dan zou hij mee naar beneden moeten en dan zou ik als ik terug thuis kom maar toevallig tegen m aan lopen. Kan het zijn dat een kat ook alleen maar binnen is? Een vriendin van mij heeft dat wel en die kat schijnt daar geen moeite mee te hebben.

Het tweede is dat ik het weekend wel naar huis ga. Als ik een katje neem heb ik dan besloten om zaterdag ochtend te gaan en zondag eind van de middag weer terug te keren, en zo nu en dan een weekend niet. Om en om dacht ik zo.

Kunnen jullie mij advies geven hierin?
Alvast bedankt!
Liset
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Camoth »

Hai Liset,

Wij zitten in praktisch hetzelfde schuitje. Ik heb een studio van +- 21 m2. Bij mij kunnen ze ook niet naar buiten (en het is beter ook om katten nooit zomaar los naar buiten te laten, maar das een ander verhaal). Ik ga ook elk weekend naar mijn ouders. Zaterdagmiddag weg en zondagavond weer terug.

Allereerst adviseer ik je (net als ik) twee katten te nemen. Als je de katten niet mee kan nemen naar je ouders zou ik voor twee wat oudere (vanaf en jaar of 2) asielkatten gaan die al gewend zijn om samen door het leven te gaan en die niet meer zo speels en druk zijn als kleine katjes. Kittens moeten namelijk nog veel aandacht krijgen en dat is lastig als je er een dagje niet bent. Twee katten is trouwens zodat ze elkaar gezelschap kunnen houden en zich niet vervelen. Het kost echt praktisch niks meer dan 1 kat hoor. Ik ben zelf een student met een laag inkomen en er zijn hier ook mensen met een uitkering die er twee kunnen betalen ;-) .

Als je weggaat kan je dan gewoon een bak met eten gevult laten staan. Of als ze gewend zijn op bepaalde tijden te eten (zoals mijn katten) een voer automaat aanschaffen. Dan kan je een timer zetten en gaat het klepje van het bakje open zodat ze bij het voer kunnen.

Als twee katten toch teveel voor je is, kan je ook 1 asielkat nemen en dan een wat oudere. Die vinden het vaak niet zo erg om alleen te zijn en veel te slapen. Ik zou je niet aanraden om 1 kitten te nemen en die dan een dag in de week alleen thuis te laten. Als ze mee naar je ouders kan is het een ander verhaal natuurlijk.

Veel succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Gita »

Ik woon iets groter maar ga wel es een nacht weg. In het begin zorgde ik altijd voor poezenoppas sinds een tijdje zet ik genoeg eten en water neer. Als ik echt langer weg ga dan zorg ik voor oppas omdat ik het wel fijn vind dat iemand even kijkt of alles nog goed is en aaien en andere aandacht uitdeeld.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door loek »

Hallo Liset
Ik woon ook iets groter. Maar heb 2 kittens (nu bijna 5 mnd) die ook niet buiten komen. Ik heb wel een balkon maar daar komen ze (nog) niet.

Ook ben ik nu een paar keer een nachtje weg geweest. Dan zet ik gewoon genoeg eten en vooral water neer. Ik vind dat iedere keer nog wel lastig hoor moet ik eerlijk bekennen. De eerste keer ben ik halverwege omgedraaid omdat ik toch te veel twijfelde of ik wel alle ramen en deuren goed dicht had gedaan haha. Dat was dus wel het geval....En heeft dus vooral te maken met je (over)verzorgdheid. Ik ga ervan uit dat minder zal worden ;-).

Ik zou wel, als je kittens neemt, de eerste weken, als het kan maanden dat nog even niet doen hoor. Maar da's misschien ook meer een gevoel. En eigenlijk zou het misschien wel kunnen.

Maar een asielkat die gewend is alleen maar binnen te zijn, en ook regelmatig alleen, is ook een zeer goede optie.
Ik ben ook in het asiel wezen kijken, maar toen kwamen deze twee baby's op mijn pad ;-)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Anaheim »

Ik woon ook 2 hoog in een klein appartement en heb 3 poezen die ook niet buiten komen.
En het bevalt ze prima.
Dus katten kunnen prima binnen blijven.
Zijn ook veel mensen waarbij de katten wel naar buiten kunnen maar het bewust niet doen i.v.m gevaar voor weglopen of ongelukken.

Na een tijdje weet je precies hoeveel ze ongeveer eten en kun je genoeg eten neerzetten voor als je naar huis gaat in het weekend.

Zorg er wel voor dat je een goede krabpaal heb en voldoende speeltjes zodat ze zich prima kunnen vermaken terwijl jij weg bent ;-)
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door rieneke »

liset, je bent studente, dus je zal vaak naar college gaan.
misschien ga je ook wel regelmatig stappen, of op bezoek bij vriendinnen.
bovendien ben je om het weekend weg.
naar mijn idee zit je kat dan wel erg vaak alleen.
ik zou toch overwegen te wachten met een kat te nemen, of anders te gaan voor twee! oudere exemplaren.
Fairymissmary
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:53

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Fairymissmary »

:grin: Dit is echt zo'n handig forum! Ik zit ongeveer in hetzelfde pakket en heb ook besloten een kat te nemen (na inlezen op internet en navraag in een asiel). Wel na de tentamens in oktober, dus in het najaar start mijn zoektocht naar een oudere asielkat. Toch zijn niet alle studenten steeds van huis hoor, ik heb nog 6 ratten die ook nog aandacht nodig hebben en bij mn moeder staat al geen bed meer. ;)
Mijn werk draait in diensten van 4 a 5 uur, dus daar zie ik ook geen probleem.
Mijn vriend woont in de buurt en vind het niet erg als er een kat meekomt.

Zijn er dan nog meer dingen waar je rekening mee moet houden als je een kat neemt?
DAkosten ben ik me op bedacht helaas, met ratten kunnen de kosten verbazingwekkend hoog oplopen. Ik hoop dat jullie nog aanvullingen hebben!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door rieneke »

een verzekering of poezenpot is inderdaad geen overbodige luxe.

verder is het handig op voorhand wat ehbo spulletjes te hebben.
ik denk dan aan:
een dierenthermometer (die hebben een flexibele punt, handig met een wriggelende kat)
uierzalf voor kleine wondjes.
een pillenschieter kan goed van pas komen.
een klein spuitje, dan kan je wat water naspuiten als je poes pillen moet slikken.
rescue remedy voor stress situaties.
een pakket katkor om urine op te vangen.

verder sta ik ervan te kijken hoeveel mensen in mijn omgeving geen eigen vervoerbox hebben, terwijl die in mijn ogen onmisbaar is.
bij spoed op rare tijden is het fijn er zelf een te hebben.
Fairymissmary
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:53

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Fairymissmary »

:icon_shifty: Helaas heb ik teveel ervaring met steeds naar de DA hollen, dus een potje is eigenlijk gewoon noodzakelijk, helemaal als student en met ratten. (2000,- per jaar is geen uitzondering helaas.maar ja, nodig is nodig)
Een vervoersbox had ik niet eens over getwijfeld, mijn ratten hebben er zelfs 2.
Het lijstje met EHBO is wel erg handig. Zijn daar ook pakketten van te koop??

Edit: sorry Liset dat ik jouw topic aan het vervuilen ben!
:oops:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door rieneke »

ja, een vriendin van me heeft ratjes, de tumoren en longontstekingen vliegen je soms om de oren :-(
de ehbo spulletjes moet je zelf bij elkaar sprokkelen.
Fairymissmary
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:53

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Fairymissmary »

En Liset, weet je al wat je doet? :grin:
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Gita »

Vergeet ook niet alle andere basis uitrusting. Zoals:

Kattenbak en grit
Eten en water bakje
Voer
Speelgoed (oa kurken van wijnflessen voldoen ook erg goed)
Nagelknipding
Vlooienmiddel
Wormenmiddel
Kam en borstel
Reiskooi
Plantenspuit
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Liseet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 15:47

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Liseet »

Hoiii!!

Allemaal superbedankt vor jullie reacties!
Ik heb besloten dat ik wel een kat neem. Ben nog aan het twijfelen of ik n kitten neem omdat ik toch wel naar college moet. Maar dat valt eigenlijk wel mee. Ik ben vrij vaak thuis en ben op de meeste dagen niet langer dan 4 uur weg. Sommige dagen soms maar 2 uur. Misschien in de eerste week in een vakantie. En zo kan hij ook aan mn thuis-thuis hond wennen.

Van een vriendin hoorde ik ook van een kittenverzekering. Dat is 100 euro per jaar en dan kan je ze ook castreren en eventuele medische kosten worden vergoed. Tot op een bepaald niveau neem ik aan.
Waarschijnlijk wordt het voor mij november wanneer ik n kat/kitten kan nemen.
Ik kijk er nu al heel erg naar uit!

Oh, je bent m niet aan het vervuilen hoor. Vind het alleen maar handig! Hoe meer info hoe beter :D
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Camoth »

Van een kittenverzekering heb ik nog nooit gehoord. Wel van een kattenverzekering. En 100 euro is wel heel erg weinig, ben wel benieuwd welke dat is dan :grin:

Maar je hebt dus ook een hondje? Dan denk ik dat het wel kan hoor 1 kitten. Ik dacht dat je verder geen huisdieren had, en dat hij anders alleen zou zitten. Heel veel plezier met uitzoeken!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Liseet
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2009 15:47

Re: Wel of geen kat/poes?

Bericht door Liseet »

Oh, haha misschien een beetje slecht uitgelegd. Maar de hond is mn "thuis-thuis" hond, de hond die bij mn ouders woont. Die zou op visite kunnen komen mochten zij weg gaan. En die hond is dol op katten en die denkt dat ze allemaal willen spelen. Als die kat t gewend is wordt het vast gezellig.
Ik heb geen idee welke verzekering het is. Maar dat zoek ik nog wel even uit ;)
Gesloten