Veel niezen en vieze oortjes

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Jilly »

Ok, ik zoek een beetje wijze raad. Want ik maak me een beetje zorgen... :eeh:

Zaterdag hebben we een hele lieve kat uit het asiel gehaald.
Niet lang nadat hij poot in huis had gezet begon hij te niezen, en dat doet hij nog steeds, hij niest met een beetje consumptie, en heeft een beetje (helder) vocht bij zijn neusje.
Gister viel het me al een beetje op, maar vandaag nog veel meer, hij heeft ook vieze oortjes.
En toen hij hier kwam vond hij spelen erg leuk, nu is het na een paar keer omtikken met z'n speeltjes (allerlei soorten geprobeerd) wel weer uitgekeken en gaat hij liggen slapen. Hij eet en drinkt nog wel goed.
Denken jullie dat het niezen stress is van het verhuizen? En dat hij nu gewoon tot zichzelf komt en daarom de hele dag ligt te slapen? Of toch andere ervaringen hier mee?
En de vieze oortjes? ....

Groetjes Jil en Funkel
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Leonie89 »

ja het kan stress zijn, maar de combinatie van alles is toch wel veel.. ik zou even langs de DA gaan voor een check up.. is nooit verkeerd..
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Gita »

Ja want het kan ook niesziekte zijn icm oormijt. Op zich niet verwonderlijk, de asiels zitten helaas weer overvol. :-(
Laatst gewijzigd door Gita op 27 aug 2009 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Jilly »

Bedankt voor de reacties!
Ik ben gisteravond toch maar naar de dierenarts gegaan.
Hij heeft een virus onder de leden, en dat moet ie gewoon uitzieken.

Voor de oortjes moeten we voor de zekerheid oor zalf geven.
En dan hier dan ook mijn dilemma,
de kat was net een beetje aan me gewent, en vertrouwde me net een beetje.
Met m'n vriend heeft de kat sowieso nog niet een hele goeie band, en daar haalt ie nog wel eens naar uit :pdtkap: (gelukkig zijn beide onze armen nog heel)
Maar ik moet nu dus 2 maal daags, in beide oortjes spul spuiten, wat de kat echt afschuwelijk vind. Gisteren heeft de dierenarts het voorgedaan, en toen was de kat alles behalve vriendelijk, maar vanmorgen heb ik het dus zelf gedaan (hij haalde gelukkig toen niet naar me uit, maar...), sinds 2 dagen haalde de kat helemaal niet meer naar mij uit, maar sinds vanmorgen na de oortjes inspuiten dus wel weer, en ik ben bang dat als ik dit nog 10 dagen 2maal daags doe, dat de band er echt niet beter op word... :pdtbox:

Mijn vriend kan het op dit moment echt nog niet doen, want dan denk ik dat ze nooit vriendjes worden...
Nu twijfel ik of ik niet beter een weekje of 2 kan wachten voor ik verderga met de behandeling zodat de band eerst goed genoeg is... helemaal gezien de dierenarts zei dat het eerst voor de zekerheid was...
Moeilijk moeilijk...
Misschien kan ik dit ook wel beter vragen in een ander topic, maar ik wacht de reacties eerst even af...
Iemand hier goede raad over?
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Ambertje73 »

Bij ons hangt het niezen (niesziekte) en vieze oortjes vaak samen.
Doordat de weerstand van de katten minder is, kunnen ze last krijgen van oormijt (zwarte rommel in de oortjes).
Het kan best zijn dat jullie kat dit ook heeft. Heeft de DA de oren GOED nagekeken?
Mocht het wel oormijt zijn, dan moet je eerst weer naar de DA om vast te stellen, dat je kat géén geperforeerd trommelvlies heeft omdat de zalf die je daarvoor krijgt, alleen in "gezonde" oren (lees: goed trommelvlies) gespoten mag worden.

Je kan bij oormijt ook STRONGHOLD druppels gebruiken. Dit wordt doorgaans alleen gebruikt voor vlooien, teken en wormen, maar het is ook heel effectief (mits je het 3 maanden achter elkaar gebruikt) bij oormijt. Stronghold is gewoon een verpakking met 3 pipets verkrijgbaar bij de DA. Niet goedkoop (zo'n 28 euro voor 3 pipets), maar wel STRESS-VRIJ voor je kat!
En tja, de niesziekte kan een kat alleen zelf overwinnen. Antibiotica bestrijdt alleen de bijkomende symptomen, maar het helpt niet echt! Wij zijn op dit moment bezig met L-Lysine tabletten (zie niesziekte topic in dit forum) en hopen zo de katten sneller van de niesziekte/ snotteren af te krijgen. Baat het niet, schaden doet het ook niet. Toch?
Succes ermee!

Gr.,
Amber en co.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Nyncke »

Heb verder geen tips maar wat vervelend voor jullie en voor de poes, veel sterkte...
en vooral, straks veel geluk met je nieuwe aanwinst!
Gebruikersavatar
Jilly
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 aug 2009 20:23
Locatie: Voorburg

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door Jilly »

De dierenarts heeft zelf het zalfje voorgeschreven en voor ze dat deed de oortjes goed nagekeken, dus dat zit wel goed!
Een geweldige tip van die pipetjes! Eens kijken of mijn dierenarts die ook verkoopt, want wat je beschrijft is precies wat de kat heeft!
Antibiotica is nooit echt een optie voor ons geweest, zolang dat niet hoeft, veel beter van niet!
Hij krijgt nu wel een weerstandsverhogend middeltje door z'n eten zodat hij wat meer weerstand opbouwt.
Bedankt voor de tips!
Wie houdt er nou niet van kroele?!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Veel niezen en vieze oortjes

Bericht door rieneke »

was ook de ligkleedjes en mandjes goed uit, anders herbesmet hij zichzelf weer.
succes!
Plaats reactie