Vieze oogjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Vieze oogjes

Bericht door Anne_Zwarts »

Mijn Romy (9 weken oud) heeft dit ook, gisteren bij de DA werd mij verteld dat het niks was om me zorgen om te maken ook. Natuurlijk was haar neusje plotseling brandschoon toen we aankwamen...
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vieze oogjes

Bericht door Camoth »

Hai Anne-Zwarts. je zou kunnen proberen om met een doekje en wat lauw water de oogjes schoon te maken. Wel goed dat je de DA even hebt gevraagd ernaar te kijken trouwens. Maar als die zegt dat het in orde is, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. ;-)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Vieze oogjes

Bericht door beestenbende »

Onze Guus had ook altijd vieze ogen en een aantal maanden geleden zijn ze er achter gekomen dat hij geen traanbuizen heeft...dus alle troep loopt zo uit zijn ogen en is af en toe echt te vies. Schoonmaken is lastig, want de huid haal je helemaal open en dan staat er de volgende dag allemaal pus, wel doorzichtig op dus we zijn heel voorzichtig met het schoonmaken,maar zijn ogen zien er alijd zo uit...als iemand hier ervaring mee heeft...druppels en zalfjes hebben geen zin,omdat hij die buisjes dus domweg mist...
Afbeelding
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Vieze oogjes

Bericht door Anne_Zwarts »

Arme Guus! Heeft hij er verder geen last van dan? Werkt het ook niet als je met hetzelfde water niet met een lapje o.i.d. wrijft maar gewoon het water eroverheen laat stromen voorzichtig met bv een injectiespuitje zonder naald? En dan droogdeppen natuurlijk. Dus zo zachtjes dat hij niet gaat spartelen en dergelijke omdat het water is...

Bij Romy zit het wel in het neusje weer, de muts had ze maar eenmalig goed schoongemaakt. Maar ik krijg het er zo niet uit, en ze is nogal een wilde van tijd tot tijd, dus ik kan haar niet goed genoeg in bedwang houden met 1 hand om haar met de andere schoon te maken. Ik kijk het nog even aan, maar over 3 weken ga ik sowieso weer met haar naar de DA voor de 2e serie inentingen, zal ik het dan nog een keertje vragen, ze heeft tot nu toe gelukkig nog geen hekel aan de DA, ondanks dat ze de vorige keer gechipt werd, gewoon zonder verdoving.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Vieze oogjes

Bericht door Muizenis »

Het heeft een aardige tijd geduurd maar sinds eergisteren weet ik wat er met de oogjes van Jessy aan de hand is! Onder een lichte narcose heeft mijn (nieuwe) dierenarts ze nagekeken en het blijkt dat Jessy (ook geen) geen traanbuisjes heeft. Overtollig ogenvocht loopt dus uit de ogen. Omdat het gebiedje rond haar neus daardoor steeds vochtig is kan het gaan irriteren. De oplossing is heel simpel: insmeren met wat vaseline of uierzalf! Eenvoudige oplossing voor een iets minder eenvoudige geboorte afwijking ;-) Hopelijk heeft Guus hier ook wat aan!

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Vieze oogjes

Bericht door Seemy »

Vraagje;
Hoelang duurt het ongeveer voordat een ontstoken oogje genezen is...?

Onze kat heeft in onze vakantie 2 weken in een poezenhotel gezeten (misschien daar opgelopen?)
Dinsdag toen ik tussen de middag thuis kwam had hij geel en bruin slijm wat uit de ooghoek was gelopen, en een heel erg tranend oogje. Heb ik schoongemaakt.
Toen ik 's avonds thuis kwam zat het er weer, precies zo.
Ik heb gebeld met de DA en na overleg een zalfje opgehaald wat ik een paar dagen moest gebruiken 3 a 4 x per dag erin druppelen.

Nu gebruiken we dat sinds Dinsdagavond en vanmorgen zat er nog steeds iets geel slijm in de ooghoek. Een klein propje. En het oog traant ook nog erg... of komt dat nou van die druppels... ik vind het zo moeilijk te zien. Het gebied om het oogje is door de druppels en het tranen ook wat donkerder (doordat de haren nat zijn?)
Ook in de ooghoek lijkt wel een stukje 3e ooglid zichtbaar. En het oog is wat kleiner... (is dit allemaal normaal bij het gebruik van zo'n zalfje?)

En hoe lang duurt het normaal 'pngeveer' voordat zo'n zalfje werkt?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Marieke1987
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 nov 2010 12:42

Re: Vieze oogjes

Bericht door Marieke1987 »

Je kunt beter niet schoonmaken met watjes of een wattenstaafje! Daar zitten hele kleine 'glasvezeltjes' in, die de oogjes van je kat juist kunnen beschadigen! Het beste is het om een tissue of een steriel gaasje hiervoor te gebruiken. Let wel, als je kat een soort pus-achtige afscheiding in zijn oogjes heeft, dikke oogleden of rode oogleden heeft hij vaak een ooginfectie. Hiervoor kun je het beste even naar je dierenarts gaan.

Niest je kat ook regelmatig? Dan heeft hij wellicht kattenniesziekte. Ook katten die ingeënt zijn kunnen kattenniesziekte krijgen! Dit komt omdat de inenting alleen werkt tegen 2 of 3 veel voorkomende virussen die niesziekte veroorzaken, er zijn echter veel meer soorten virussen die het kunnen veroorzaken. Bij twijfel, altijd even naar de dierenarts gaan!

Groetjes, Marieke
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vieze oogjes

Bericht door jennli »

Je reageert op een wat ouder topic, maar desalnietemin goed tips hoor!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Vieze oogjes

Bericht door Anne_Zwarts »

Bijna 2 jaar geleden postte ik over mijn katje van toen 9 weken oud, Romy. Haar oogjes zijn nu mooi schoon, geen enkel probleem meer, ze is er gewoon overheen gegroeid denk ik.
(Romy is speciaal mooi gaan liggen voor mijn profielfoto trouwens!)

In december van datzelfde jaar heb ik een half-zusje erbij gekregen (Duffy), die had ook hele vieze oogjes en een vies neusje. Die zat ook onder de vlooien toen we haar kregen: er was net een vlooienplaag uitgebroken bij de vrouw waar ik haar van heb. Die heb ik een lekkere douche gegeven en bij de DA meteen bij het eerste bezoek vlooiendruppels meegekregen, dus het was zo over.
De oogjes van Duffy zit nog steeds wel regelmatig viezigheid, maar meer van die wat donkere dingetjes, ik denk dat het komt doordat ons huis extreem stoffig is en blijft wat ik ook doe.
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Vieze oogjes

Bericht door nellebel »

inderdaad wat een plaatje die romy. nou ben ik ook wel benieuwd geworden naar duffy hoor.
je hebt van die onderzoekers die overal hun neus en snuit insteken. bij ons was dat sjefke. die zat ook altijd onder het stof. flippie doet het alleen buiten. dan heeft ze haar neus en alles vol zitten.
Ach, als ze er geen last van heeft.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: Vieze oogjes

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik zal eens een topic maken over mijn twee katjes met foto's! *voor ik te ver van topic af dwaal*
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
jumper
Huiskat
Huiskat
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 jun 2011 22:18

Re: Vieze oogjes

Bericht door jumper »

mijn Jumper heeft ook van die slaappitjes in haar ooghoeken, die veeg ik er gewoon af. Ik kom niet aan haar oog, dat durf ik niet. Ik veeg het ook pas weg als het al los zit.
Wie is nou het baasje?
Plaats reactie