Agressie en vechtende katten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
BiaNcMike
Kitten

Agressie en vechtende katten

Bericht door BiaNcMike »

Goedendag,

Wij zitten met een probleem en we weten niet echt wat we er mee aan moeten.
Sinds een paar jaar hebben wij poezen (vanaf kitten) in huis en horen deze 2 bij onze huishouding, er zijn nooit problemen geweest.. altijd speelde ze samen
sliepen ze samen en aten ze samen probleemloos ( wel moet ik erbij zeggen ) de oudste is moeilijker met nieuwe mensen.. die onloopt ze liever dan dat ze gezellig kopjes komt geven oid, verder nooit problemen en zijn het 2 schatten van katten. Het probleem deed zich gisteren voor het eerst voor, mijn schoonmoeder kwam in ons huis en wilde iets pakken uit de kinderwagen onderin, zij werd op dit moment aangevallen door de oudste, niet liefdevol een bijtje, nee echt krabben en bijten in de benen en armen uit het niets.. onze jongste kwam daarbij en viel de oudste kat aan op dat moment gingen ze samen echt ''hard'' met elkaar om krabben bijten en niet te stoppen, nadat we ze uit elkaar gehaald hadden en apart gezet.. ( et zijn net kinderen :p ) dachten we van, we laten ze weer samen kijken hoe het gaat.. de oudste vliegt meteen op de jongste af en begint als een gek te krabben te bijten e.d de oudste is een stuk feller en sterker..en de jongste is echt bang op dit moment. Toen ik ze weer uit elkaar haalde werd mijn hand opgehaald door meerdere krabben en beten van het bijna doorgedraaide beest :-? Nu heb ik ze deze nacht gescheiden gehouden, en het moment dat de oudste de jongste ziet is het meteen weer raak vechten krabben en bijten geblazen met de jongste meer als ''doelwit'' dan als waardige tegenstander om het zo maar even te zeggen.
Het gekke is dat als de oudste toen ze alleen zat op een kamer, samen met mij is of mijn vrouw er niks aan de hand is.. ze komt bij je geeft kopjes en wilt knuffelen maar het moment dat ze de jongste ziet/hoort komt er een killer instinct naar boven oid want dan gaat ze meteen loeren en klaar staan om aan te vallen ( als de mogelijkheid er zou zijn ) We zijn een beetje ten einde raad omdat we ook een jonge dochter hebben die gewoon naar de katten toeloopt e.d maar ik wil haar besparen dat ze net als ik wordt opengehaald. Heeft er iemand ervaring met dit soort situaties? of ooit zoiets meegemaakt zomaar uit het niets? onze katten zijn binnenkatten, en komen nooit buiten, en normaliter zijn het ''beste maatjes''

mvg.
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Re: Agressie, Vechtende katten!

Bericht door beestenbende »

Jeetje heftig verhaal zeg. Het lijkt op een soort verdediging dat behalve de ouders niemand in de buurt van de kinderwagen moet komen. De oudste lijkt nu de jongste er voor te willen straffen dat hij tussenbeide kwam. Geen idee hoe dit verder op te lossen, maar zolang de vechtpartijen niet te heftig worden zou ik niet zo snel ingrijpen. Het kan best zijn dat de rangorde door deze situatie even opnieuw gezet moet worden. Valeriaan of een feliway stekker zou kunnen helpen om de beestjes wat rust te geven.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
BiaNcMike
Kitten

Re: Agressie, Vechtende katten!

Bericht door BiaNcMike »

We gaan ze zo nog even bij elkaar laten en kijken wat er gebeurd, de laatste keer was gisteravond en toen vlogen ze elkaar meteen weer aan.

EDIT:
nou dat ging slecht, de oudste zag de jongste.. meteen erop af vliegen en krabben bijten grommen :/

heh.
rieneke
Tijger
Tijger

Re: Agressie en vechtende katten

Bericht door rieneke »

waarschijnlijk is de oudste ergens van geschrokken, en heeft dat afgereageerd op je schoonmoeder, en daar is de jongste weer van overstuur geraakt.
het enige wat er op zit is een langzame herintroductie.
neem hier gerust een paar weken de tijd voor, want gaat het fout, dan kan je van voren af aan beginnen.
Plaats reactie