Burenruzie

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Burenruzie

Bericht door Kiddie »

Hallo allemaal!
Dit is mijn eerste berichtje hier.
Ik heb sinds september vorig jaar een boerderij poes, Drika genaamd.
Ze is nu ongeveer een jaartje oud. Ze heeft een wat moeilijke start gehad. Ze was nog erg jong (week of 3-4) toen haar moeder haar alleen liet. Ze werd geadopteerd door de bewoners van de boerderij en hun katen maar echte verzorging kreeg ze niet. Ze werd gevoerd en verder ging ze haar eigen gangetje. Toen ze een week of 7 was kwam ze bij ons. Aangezien ik nooit een kat heb gehad (wel een hond) wist ik ook niet zo goed hoe of wat. Ze was erg ziek maar de DA heeft haar in 1,5 week weer helemaal fit gekregen!
Ze is lekker lang bij ons binnen gebleven. Toen werd ze gesteriliseerd en in april ongeveer mocht ze naar buiten en dat begon heel goed. Het duurde weken voor ze ook maar een beetje de tuin uitging. Inmiddels heeft ze haar terrein uitgebreidt met de tuin van de buren (die het gelukkig niet erg vinden) en het veldje aan de voorkant van het huis.
Tis maar een tenger poesje met en klein koppie. Ze vangt graag vliegen, libellen, spinnen en jaagt op alles wat vliegt.
Ze is een graag geziene poes hier op het veldje. De kinderen uit de straat kennen haar bij naam en zijn blij als ze er weer is.
Dat geldt helaas niet voor een grote zwarte en een grote rode kater uit de straat...
Aangezien Drika zo fijntjes is, legt ze het echt af.
Zo is ze een keer mank en beurs thuis gekomen en een andere keer met een kapotte poepert.
Nou zat vandaag die grote zwarte kater hier in de tuin en viel onze Drika weer aan. Ze gingen zo tekeer dat we naar buiten vlogen en die kater hebben weggejaagd.
Met de eigenaar van de rode kater heb ik inmiddels contact gehad en die denkt en werkt echt mee om hier wat aan te doen. Nog zonder resultaat helaas... Maar die komt gelukkig niet in onze achtertuin (nog niet)
Maar die zwarte kater is van een paar deuren verder en komt dus wel in onze tuin. Ik wil toch eigenlijk wel dat onze Drika zich in haar eigen tuin veilig voelt. Ik ben ook bang dat die kater via ons luikje naar binnen gaat. Ik denk dat ik maar zon luikje met een halsbandje met chip of zoiets ga halen...
Maar is er iets aan die dominante katers te doen? Of is er iets wat ik kan doen om Drika te helpen?
Zou een broertje of een zusje helpen?
Ik begin een beetje radeloos te worden!
Dan hoor ik ze weer vechten (akelig geluid) en dan komt Drika weer helemaal van slag en met een dikke staart naar binnen gevlucht. Nu ligt ze ook weer helemaal in coma. Ze is na zon attack behoorlijk uit haar doen!
Kortom, alle tips bij burenruzie zijn welkom!!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Burenruzie

Bericht door rieneke »

ik denk dat de enige oplossing is je tuin afzetten.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Burenruzie

Bericht door JLC »

En ik zou ook het luikje dicht maken. Als een van die katers de kans krijgt om via het luikje binnen te komen dan heb je nog een groter probleem. Dan voelt Drika zich ook niet veilig in haar eigen huis en dat kan dan weer gedragsproblemen bij haar veroorzaken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Burenruzie

Bericht door Cari »

Ach, arme Drika......
Toch is ze een kleine dappere. Ze waagt zich toch steeds weer de tuin uit. Het zijn wel aso-katers hoor, zo'n klein meiske terroriseren :evil: . Zijn ze wel gecastreerd?
Je zou je tuin misschien af kunnen zetten, maar dat werkt niet altijd even goed. Een kattenluik, waar Drika alleen door kan, lijkt me wel raadzaam. De beste zijn die die op de chip van de kat werken, dan hoeft ze nl. geen halsbandje om, wat ook weer gevaren oplevert. Zeker ook als ze aangevallen wordt - stel dat een van de katers met zijn nagels in haar bandje blijft hangen...
Je zou er ook weer een hond bij kunnen nemen ;-) , dan blijven de heren wel uit de tuin weg :twisted: ! Of een grote sterke kater, die wel van poesjes maar niet van katers houdt. Maar ja, dan moet die weer vechten... :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Burenruzie

Bericht door JLC »

Bij de Zooplus is een kattenluikje die werkt op de chip van de kat te koop voor EUR 149 (PetPorte). Dit is volgens mij ook het overwegen waard. Ik heb hem zelf niet, want ik woon in een huurhuis (levert teveel gedoe op voor mij).
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Burenruzie

Bericht door Cari »

Zooplus heeft nu ook een goedkopere variant die hetzelfde werkt in de aanbieding voor € 89,90.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Burenruzie

Bericht door Gita »

Aan dominante katers is volgens mij weinig te doen of ze zouden al binnen moeten worden gehouden maar dat gaat misschien ook weer wat ver.

Zie tips die hierboven al genoemd zijn. Verder zou je een poging kunnen wagen om steeds de kater uit de tuin te verjagen. Als 't echt zo'n baasje is als jij beschrijft dan weet ik niet of 't werkt maar goed...

Tuin omheinen betekent ook dat Drika er niet uit kan.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Burenruzie

Bericht door daantje »

Jeetje, wat onwijs lastig!
De grote zwarte kater is waarschijnlijk "de man" in de buurt en wil die status ook wel houden :???: .
Je tuin afzetten betekent dat Drika er zelf ook niet meer uit kan, maar de grote zwarte kan er nog wel in (hoewel dan een behoorlijk stuk moeilijker) en zie die er dan maar uit te krijgen :???: .
Ik denk dat ik een plons water over de kater heen zou gooien, of iets dergelijks. Ook al is dit zwaar tegen mijn principes in, maar om mijn eigen diertje te beschermen zou ik het denk ik wel doen. En dan maar hopen dat ie genoeg afgeschrikt wordt.
In de rest van de buurt is het uitknokken vrees ik :???: , maar dat is een keuze die je maakt door haar die vrijheid te geven.
Ja, en absoluut je kattenluikje met een sensor regelen. Een brutaaltje (zoals die zwarte kater blijkbaar is) zit denk ik zo in je huis.

Joh, heel veel sterkte ermee!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Burenruzie

Bericht door Kiddie »

Hallo allemaal!
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
De rode kater is gecastreerd, de zwarte weet ik niet.
Ik wil Drika toch eigenlijk niet binnen houden. Of de tuin afzetten. Ze vindt het zo lekker om voor op het veldje in het gras te rollen. En soms in een dolle bui, klimt ze heel stoer de bomen in! Maar ja, die katers liggen vanuit de struiken op haar te loeren. Ik hoop maar dat ze leert om die katers te weren... En die zwarte kater wil ik zeker de tuin uit hebben, desnoods met wat meer actie. Heb er gister toch geprobeerd een emmer water overheen te gooien. Hij sleepte mijn Drika haar eigen tuin door!
Zolang ze toch zelf de buurt in gaat, houd ik haar niet binnen. Ze zal het nog wel niet eng genoeg vinden. Soms na een flinke knokpartij blijft ze de rest van de dag binnen. Maar de volgende ochtend ('s nachts blijft ze altijd binnen) staat ze weer te trappelen om naar buiten te kunnen.
Nou zag ik op de site van zooplus twee van zulke luikjes met chip control. Petporte en Sureflap. Ik kan het verschil niet echt ontdekken. Weet iemand hier het verschil?
Want dat lijkt me alvast een goed begin!
Veel groetjes van Anja en drika!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Burenruzie

Bericht door Gita »

:lol: Maar eh.... zo ziet die zwarte kater dat niet hoor @ Drika haar eigen tuin. Die ziet dat eerder als ook horend tot zijn gebied. En ik weet niet goed hoe je poezen leert om wat pittiger te zijn. Mijn ervaring tot nu toe leert dat het eigenlijk vrij weinig zin heeft om me er al teveel mee te bemoeien, en natuurlijk doe ik dat wel weer. Nou ja anyway...
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Burenruzie

Bericht door Kiddie »

Hehe, nee dat weet ik! Maar zo zag ik het :)
Ik weet ook niet hoe ik haar wat pittiger krijg, had al een hele grote speelgoed rat gekocht maar die laat ze links liggen. De gedroogde blaadjes in de tuin vindt ze leuker...
En wat dat bemoeien betreft heb je gelijk maar ik vind het zooo zielig dat het mij ook niet zo goed afgaat om me er niet mee te bemoeien...
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Burenruzie

Bericht door Cari »

Petporte en Sureflap. Ik kan het verschil niet echt ontdekken. Weet iemand hier het verschil?
Petporte kwam een paar jaar geleden als eerste met dit systeem op de markt. Je kan er altijd op wachten dat na verloop van tijd de concurrentie met een goedkopere versie komt aanzetten. Ik denk dat die in feite hetzelfde is.
Ik weet ook niet hoe ik haar wat pittiger krijg,
Alsof Drika niet pittig is.... :shock: Ze wordt geterroriseerd en ze ze houdt gewoon stand - ze is een oersterke meid!
Zolang Drika steeds weer naar buiten wil, zou ik het maar verder (afgezien dan van het luik, zodat ze tenminste in huis veilig is) op zijn beloop laten. Misschien gaan de katers haar wel accepteren na verloop van tijd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Burenruzie

Bericht door Kiddie »

Het nieuwe kattenluikje is inmiddels besteld. (en een leuke waterfontein om te drinken :grin: )
Verder laat ik Drika (inderdaad toch wel een pittige tante) maar even haar gang gaan buiten maar ik blijf wel alert!
We zullen zien!
Nogmaals dank allemaal. Door jullie antwoorden heb ik toch wat meer vertrouwen in Drika gekregen.
Ze blijft steeds vaker achter in de tuin. Lekker liggen in het zonnetje. Met haar nieuwe deur, hoeft ze straks ook niet meer bang te zijn als de zwarte kater in de tuin opduikt.
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
Kiddie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 aug 2009 22:47

Re: Burenruzie

Bericht door Kiddie »

Het nieuwe kattenluikje zit in de deur en werkt perfect!
Drika ging er na heel even aarzelen al doorheen.
Vandaag was ze weer lekker buiten. En ondanks, dat ze het toch wel eng vindt om voor op het veldje te komen, heeft ze vandaag toch een poging gewaagd.
Er waren weer een aantal kinderen buiten aan het spelen en 1 van de kleinste had er wat tijd in gestopt maar ze was zo dicht bij Drika dat ze haar bijna kon aaien. (Drika kijkt graag alles van een afstandje toe. Of ligt op een paar meter afstand naar de spelende kinderen te kijken)
Net toen het kind Drika kon aaien, stormde de rode kater vanaf de andere kant, uit de struiken richting Drika. Ze schrok zo erg dat ze weg rende en met een klap tegen ons raam aan beukte...
Hierna nam ze haar ontsnappingsroute en vluchtte snel de achtertuin weer in. Daar heeft ze even gezeten, een beetje van slag. Daarna ging ze dapper weer op pad maar helaas moest ze na een aantal minuten al weer terug vluchten... Ik hoorde ze weer vechten. En daar lag ze weer, helemaal de kluts kwijt!
Volgens mij vecht ze niet echt terug.
Toch een stoere tante om steeds weer de vuurlinie in te gaan!
Ze heeft een hele tijd in de achtertuin gelegen maar net is ze voor de derde keer de vuurlinie in geslopen...
Girlpower!
Madji: geb. 11-2-2010
Moko: geb. 11-2-2010

Drika: 18-8-2008 / 8-12-2009
Gebruikersavatar
ikke74
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2010 13:14

Re: Burenruzie

Bericht door ikke74 »

dit komt mij ook heel bekent voor.

de buurkat van een paar huizen verder komt onze kat tot in de kamer na.
we hebben een luikje waar ze door kan. soms zit ik ook wel te denken aan een luikje voor de chip.
maar als met het mooie weer de deuren open staan, gaat ze daar wel door naar binnen. heeft dus nu weinig zin.

van de week kwam de buurkat (poes) al binnen om brokjes van onze poes uit het bakje te eten.
en gisteren kwam die poes dus onze achterna tot in de kamer.

onze poes hadden we ook vroeg hier. met 5 weken. er was geen moederpoes meer.
is dus niet veel andere katten gewent. en de buurpoes heeft volgens ons niks geen kwaad in zich. alleen.... weet onze dat nog niet.

nu zit ik in dubio wat te doen. het maar gewoon op zijn beloop laten en kijken of onze er aan went? of toch die andere verjagen omdat onze poes misschien denkt dat haar omgeving niet meer veilig is.

die andere poes mag van ons rustig binnen komen. en het zou leuk zijn als het in de toekomst zou klikken.

ik kan er naar de buren toe ook niet veel van zeggen want ik weet nl niet wat onze uitspookt als die buiten is
Plaats reactie