Welke leeftijd castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door rieneke »

biny, suprelorin is een staafje wat in de kat geimplanteerd wordt, en lichaamseigen hormonen afgeeft.
het wordt bij katers gebruikt om sproeien tegen te gaan, en bij poezen om de krolsheid uit te stellen.
yvontje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 mei 2009 11:40
Locatie: Wognum

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door yvontje »

Achteraf was er een misverstand over of het om een kater of poes ging (ik had ze allebei mee), hij kwam er gelukkig op tijd achter.

Dat suprelorin helpt dat ook tegen gekastreerde katers die pas sproeien sinds ze verhuist zijn en daar een open kater in de tuin loopt?? (heeft me zus last van).
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door Biny »

Bedankt!

Hoe bedoel je 'een open kater'?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door sandy »

Een open kater is een kater die nog niet gecastreerd is ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door Biny »

Oh dat wist ik niet! Bedankt!
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren??

Bericht door Roos en Minousch »

IK heb gehoord en gelezen dat suprelorin nog zeker niet 100% te vertrouwen is, er sijn aardig wat nestjs geboren doordat het zijn werk niet goed deed..


Mijn toekomstige poesje word gesteriliseerd met 6 maanden, en mijn kater is ook met 6 maanden gecastreerd(bij de fokster nog)
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

Yvontje,
Hoe oud is je kater nu dan? Kan ik niet terug lezen..of ik lees niet goed.

Die van mij zijn nu 4 maanden (een kater en een poes, broertje en zusje)
Ik ben van dierenarts gewisseld, vorige da zei poes met 6 maanden en kater 9 maanden. Nu heb ik al begrepen hier dat dit een ouderwetse gedachte is om de kater zo 'laat' pas te castreren.
Nu ging ik naar mijn nieuwe dierenarts om te vragen wat deze adviseerde. En die adviseerde kater bij 5 maanden en poes bij 6 maanden. Hij zij dat poezen en katers vaak tussen 5-6 maanden vruchtbaar en ook 'actief daarin' worden. Dus dat je bij 6 maanden dan soms net te laat bent. (maar een poes voor 6 maanden steriliseren dan 'kon' niet)
Omdat ik ze het liefst tegelijk 'laat helpen'. Adviseerde hij een maandje de poezenpil. Inderdaad zaten er risico's aan. Het 'dolly parton syndroom' m.n. Ik zei: 'wat?' (da deed een blik op mijn borsten die er zeg maar ook 'mogen zijn', en durfde het bijna niet meer te herhalen haha.)
Maar blijkbaar kunnen ze er opgezette melkklieren van krijgen, wat ook pijnlijk kan zijn.
Maar dat vooral op langere termijn. Hij zei ook dat hij het voor langere tijd niet snel voorschrijft, maar voor een maandje kon het geen kwaad.

Ik zit nou dus een beetje te dubben. Ik denk dat ik het toch maar zo doe dan. Maar vraag me ook af of het nou echt zo'n risico is om ze gewoon allebei bij 6 maanden 'te helpen'. (zonder poezenpil.
Maar dat heeft eerlijk gezegd misschien ook te maken met een soort naieviteit van mijn kant. Want als ik die hummeltjes zo zie denk ik: 'nee, dat doen ze niet' Kan me er echt niets bij voorstellen, het zijn nog baby's voor mijn gevoel! Ik heb er sowieso gevoelsmatig iets meer moeite mee dan ik dacht, die hele operaties. Ze halen dus blijkbaar echt de ballen eruit en de eierstokken. Ja duh...ik weet ook niet wat ik dan dacht dat er zou gebeuren ;-). Maar toch dacht ik even joh da's ook niet niks!

Mocht het toch 'mis gaan' trouwens en ik ben er te laat bij, dat haalt hij de baarmoeder er ook uit (met 'kittens') Is dat een normale gang van zaken, dat ze dan maar meteen de 'hele boel er uit jassen'? Kunnen ze de kittens niet op een andere manier weghalen? (moet er niet aan denken trouwens!!!!) Heb ook nog gevraagd wat er zou gebeuren als ik die kittens toch laat komen. Die zijn meestal doof en//of blind en/ of hebben nog andere kwalen. Tja da's ook niet echt de bedoeling natuurlijk.

Wat zouden jullie doen?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Umimeis »

Sam word in oktober gecastreerd, dan is hij 6 maanden. Ikzelf wou het liever al met 5 maanden, maar het asiel waar Sam vandaan komt wil hem pas met 6 maanden castreren.
Ik laat dit in het asiel doen omdat het dan kosteloos gedaan word.

Misschien bel ik na 14 september wel (als ik terug van vakantie ben) om te vragen of het een paar weken eerder mag.
Mijn eigen DA deed er niet moeilijk over toen ik Flea rond 5 maanden liet castreren.
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mandy »

Volgens mij zijn alle dieren artsen dan uit de stenentijdperk want die waar wij altijd heen gaan zegt ook dat wij onze kater rond de 9 maanden moeten laten castereren.
Als hij eerder zou sproeien dan meteen komen.
En op internet zie ik ook rond de 9 maanden :-o
Ons vrouwtje die hebben we met 6 maanden meen ik laten helpen!
Love cats
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Leonie89 »

dan zeg je toch gewoon dat hij sproeit ;-)
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mandy »

Ja whahahhaa ook een goeie optie ja :-P
Love cats
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door loek »

Ik ben inmiddels wel overtuigd geraakt van het feit dat dat het echt onzin is om zo lang te wachten en alleen nadelen heeft. Dit vind ik ook op internet Mandy ;-) Ligt eraan wat je leest he...ik vind inderdaad ook veel artikelen die anders beweren hoor. Alleen lees ik daar steeds geen goede redenen voor. Wel artikelen met goede redenen om het zo vroeg mogelijk te doen.

Interessant artikel vond ik bijv. http://www.castraatje.nl/archief/vroegcastratie.htm
Trouwens ook wel interessante stichting. Ik zag even in het kort dat ze ook financiele hulp bieden (voor castratie) aan gezinnen die een laag inkomen hebben in amsterdam. Misschien nog voor iemand een tip?

Ik zit alleen nog een beetje te twijfelen over Muis (vrouwtje). Of zij niet ook rond de 5 maanden kan worden 'geholpen'. Ik kan niet echt terug vinden waarom dat al dan niet slecht zou zijn. Iemand?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Gita »

Mijn beide katten zijn pas met een dikke maand of 9 geholpen. Jaren geleden was dit het advies en moest je wel een hele goeie reden te hebben om dit eerder te laten doen. Dieren zouden gevoeliger kunnen worden voor allerlei ziektes aan urinewegen enz. volgens de dierenarts, dus maar gewacht tot ze over die kritieke periode heen waren.

Bij henk heb ik doodsangsten uitgestaan dat ie eerder zou gaan sproeien. En Nina hield ik angstvallig aan een tuigje met riempje als ze buiten was want stel je voor dat ze zou ontsnappen en zwanger thuis zou komen.

Ik vraag me wel af hoe het toch komt dat over het moment van castratie nu zoveel verschillende meningen over zijn. Waar is het dan op gebasseerd dat het nu eerder kan? Sommige dierenartsen doen het dus blijkbaar nog steeds als een kat zo'n 9 maanden is. Ik heb geen kitten maar ik zou nu ook werkelijk niet weten wat ik zou moeten doen.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Roos en Minousch »

In Amerika word bijna niets anders gedaan dan vroegcastratie, dan zijn ze met 12 weken al gecastreert en gesteriliseerd, dat doen ze al jaren en gaat altijd goed. ik heb het over de Asielen.
Sommige fokkers in Nederland doen het ook.
Maar ik vind een maand of 5/6 prima voor een kater en een poes.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Welke leeftijd castreren?

Bericht door Mandy »

Vind ikzelf ook dat het rond de 5 á 6 maanden best wel al kan.
Onze poes hebben we ook met 6 maanden meen ik laten helpen!
Love cats
Plaats reactie