Eerste dag lijken ze heel bang

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Geer
Kitten

Eerste dag lijken ze heel bang

Bericht door Geer »

Hallo allemaal,

Vandaag kwamen ze dan eindelijk; onze kittens (12 week oud).
De (korte) rit verliep goed (af en toe een klein beetje gemiauw) en bij binnenkomst hebben we ze (broer en zus) op de kattenbak gezet waarna ze de ruimte (gang + woonkamer) konden inspecteren. Er stond eten klaar dat na een tijdje werd ontdekt en opgegeten.
Ze miauwden veel en verstopten zich achter het gordijn.

Ik voel me een beetje onzeker....
Ik doe mijn best zo nonchalant mogelijk de beestjes te passeren, maar zie ze achteruit deinsen.
Ze zijn opgegroeid tussen andere katten, een hond en een groot gezin. Toen we ze bezochten waren ze heel levendig. Ik had dit gedrag dus niet verwacht. Is het de stress van de verhuizing? Moeten we gewoon veel geduld hebben en ze voorlopig negeren?
Iemand ervaring of tips?
Zou heel fijn zijn.

Thnx!!
Geer
Umimeis
Tijger
Tijger

Re: eerste dag lijken ze heel bang...

Bericht door Umimeis »

Dat is heel normaal hoor dat ze een beetje bang zijn.
Het is namelijk allemaal nieuw voor ze , nieuwe mensen, nieuwe omgeving en nieuwe geurtjes.
Ik zou ze gewoon even met rust laten, zodat ze op hun eigen tempo kunnen wennen aan de nieuwe omgeving.
Het duurt meestal wel een paar dagen voor ze gewend zijn.
anoukbarona
Huiskat
Huiskat

Re: Eerste dag lijken ze heel bang

Bericht door anoukbarona »

Ik heb sinds vorige week een kitten..
En ze was de eerste dag ook een soort van 'bang', wat inderdaad begrijpelijk door alle nieuwe indrukken. Maar na een klein slaapje, begon ze te spelen met de muisjes en op verkenning..

Ik denk dat het per beestje verschilt.. maar een ding is zeker.. Ze meoten wennen. En dan komen ze vanzelf wel!
Geer
Kitten

Bericht door Geer »

Dank jullie wel voor de reacties.
Vanaf 10 tot 5 hebben ze achter het gordijn gelegen. We hadden wat voer in de bakjes gedaan mar daar kwamen ze niet op af. Toen hebben we net de bakjes naast het gordijn gezet. En ja toen wilden ze wel graag eten. We zijn er bij weggelopen en horen nu aan het belletje dat de meeste bange poes nu lijkt rond te lopen. Ik blijf nog even in de keuken zitten :-) Ze rennen vast zometeen weer terug achter het gordijn.

Morgenmiddag gaan we naar de dierenarts. ik hoop dat ze voor die tijd wat minder bang zijn want anders wordt het zo'n 'gevang' om ze in het reismandje te krijgen -> weer stress voor ze...

We hadden bedacht om ze 's nachts in eerste instantie alleen in de gang te laten (ze mogen nu in de gang + woonkamer) omdat ze daar niets stuk kunnen maken. We twijfelen erg of we ze nu niet gewoon hun gang moeten laten gaan en dus vannacht in zowel gang als woonkamer te laten.
Pfft.. had niet gedacht dat ik er zo'n hoofdbreker van zou hebben... doen we zus of zo en wat levert de minste stress op voor ze.. valt niet mee hoor voor het eerst twee kittens.. hihi
Groetjes, Geer
Glowy
Huiskat
Huiskat

Bericht door Glowy »

Ik kan me voorstellen dat je daar onzeker van word.
Wij hadden dat ook van onze kitten verwacht.
wij kwamen thuis met haar en lieten haar eerst op de kattenbak zitten, daarna hebben we haar op de krabpaal gezet.
Deze heeft 3 verhogingen en er is in het midden een slaaphuisje.
Ze springt van de krabpaal af en springt op de bank en gaat bij mijn man op de buik liggen.
Hadden wij dus nooit verwacht dat ze gelijk zo eigen zou zijn.
Ze weet nu alle gangen en weet nu al dat ze bij mijn zoon op bed mag liggen als wij slapen gaan.
Ze rent de trap op en zit al voor zijn deur te miauwen.
Wij staan er nog steeds versteld van hoe snel ze zich hier thuis voelde.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Mijn katten mochten vanaf het begin af aan overal komen. Flea (net 1 jaar), de oudste zat wel eens aan de bank, maar Sam (van nu 3 maanden oud), heeft nog nooit met 1 poot aan de bank gezeten.
Meestal slapen ze bij mij op bed, maar soms ook wel opzolder. Maar bijna nooit in de woonkamer, terwijl de deur gewoon openstaat.
Katten zoeken namelijk altijd zelf wel een rustig plekje om te slapen.
Ik ben heel makkelijk in hun opvoeding, ze mogen echt alles.
Beiden spelen ook veel buiten.
Geer
Kitten

Bericht door Geer »

Het gaat goed met ze!!
Gisteravond voelden ze zich vrij om door de woonkamer te gaan.
Ook hebben we met ze kunnen spelen en 1 van de 2 liet zich al een beetje aaien.
Vandaag 24 uur nadat ze zijn verhuisd, zijn ze heel ontspannen en laat ook nummer 2 zich voorzichtig aaien. Het komt dus helemaal goed, en jullie hadden gelijk: geduld, geduld, geduld :-)
Groetjes!
PS: Oja, ze heten Melle en Muis
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Leonie89 »

fijn dat het nu al beter gaat!! leuke namen ook!!
Plaats reactie