Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Siris »

Simba mijn korthaartje vind kammen/borstelen heerlijk. Dus vaak als ik kam of borstel pak is Simba haantje de voorste. Dus ik dacht ik laat Phoebe zien, dat als ik Simba borstel er niets aan de hand is, en dat het heerlijk is, maar zodra ik met borstel in de buurt van Phoebe kom, gaat ze ermee spelen, pootje uitslaan, en als ik verder wil, loopt ze weg. Ik probeer het steeds weer, maar nee hoor madam heeft er gewoon geen zin in. :roll:

Terwijl bij haar het juist "echt" nodig is, katten :???:

Heeft iemand misschien tips in het borstelen van een halflang harig (Maine Coon) kitten? Of is het gewoon een kwestie van stug doorgaan en volhouden.

Ik wil niets forceren

Alvast bedankt.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door beestenbende »

Als ik me niet vergis hebben kittens de neiging om ermee te spelen. Inderdaad een kwestie van spelenderwijs aanleren en volhouden.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Gita »

Herkenbaar, Henk mijn dichtbehaarde -huis/tuin/keuken- kater deed dit ook. Hoe ik het precies voor elkaar gekregen heb weet ik niet maar inmiddels vindt hij het heerlijk om gekamd te worden. Borstelen is nog steeds niet zijn favoriet. Denk dat ik hem steeds maar heel even geborsteld of gekamd heb en hem er zo ongemerkt aan heb laten wennen.

Bij een langhaar lijkt me dit lastig gedrag omdat het toch wel noodzakelijk is dat af en toe de borstel erdoor gaat.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door rieneke »

in het begin gooiden m'n kittens zich op hun rug om de borstel te bijten, en ermee te spelen, maar gaandeweg krijgen ze de bedoeling wel door.
de aanhouder wint ;-)
maar forceren zou ik het niet, gewoon iedere keer een borstelaai geven, en voordat ze kunnen reageren borstel ik alweer een andere kat.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Roos en Minousch »

Ook hier zal ik aan moeten geloven..
Nu vind Lisa het niet echt prettig, maar zelaat het wel toe, en Chico vind het leuk om er meet te spelen, maar laat het ook toe, dus ik hoop dat ik Vlinder ook zo ver kan krijgen dat ze het gewoon gaat vinden.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door lievelijn »

Vlinder vindt het wel lekker maar kan er niet stil bij blijven zitten/liggen.. dus ik kruip op mijn handen en voeten door de kamer :lol:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Hilde_72 »

Otto vindt kammen heerlijk, maar is het na een paar minuten zat en gaat dan slaan naar de borstel,
en in mijn handen bijten. En als ik dan stop, blijft ie achter me aanlopen omdat ie eigenlijk toch wel
geborsteld wil worden... :???:
Tessa vindt het lekker, maar zij kan niet stilzitten als ik haar borstel. Erg onhandig :lol:
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door lievelijn »

als hij gaat bijten maar wel geborsteld wil worden, weet hij niet goed hoe hij moet omgaan met die fijne behandeling ;-) en wil inderdaad eigenlijk gewoon dat je doorgaat.. lief he :verliefd:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Hilde_72 »

@ Lievelijn; zo had ik het nog niet bekeken! Hij is dus gewoon een beetje verlegen door al die aandacht, weet niet hoe hij daarmee om moet gaan en doet dus net alsof ie hartstikke stoer is door te gaan bijten. Maar hij is niet stoer, hij is gewoon lief (en onzeker) :-o
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Siris »

lievelijn schreef:Vlinder vindt het wel lekker maar kan er niet stil bij blijven zitten/liggen.. dus ik kruip op mijn handen en voeten door de kamer :lol:
:lol: Ik ben ook op handen en voeten bezig om Phoebe te achtervolgen, met Simba op mijn hielen, want die vindt het dus echt heerlijk.
maar forceren zou ik het niet, gewoon iedere keer een borstelaai geven, en voordat ze kunnen reageren borstel ik alweer een andere kat.
Nee hoor forceren wil ik ook niet, daar bereik je meestal alleen maar het omgekeerde van wat je wilt. Ik borstel ook eerst Simba en daarna Phoebe (nou ja een poging) en dan weer Simba, maar als ik de borstel weer naar haar toe doen (als ik haar weer gevonden heb), dan wil ze alleen maar spelen, de ene kant wel schattig, maar ja het is ook nog een kitten.

Dus als ik de antwoorden zo lees, is het gewoon een kwestie van volhouden (nou ja gewoon ;-) ) en niets forceren.
Ze lag net op de bank en toen heb ik haar even gekamt, ze bleef wel meer liggen dan normaal, misschien gaat het al de goede kant op :grin:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Camoth »

Bindi wil er ook vaak mee spelen. Soms laat ik haar er eerst mee spelen tot ze er genoeg van heeft en ga haar er dan mee borstelen. Maar meestal borstel ik haar gewoon als ze ligt te slapen, net zo makkelijk! :grin:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Muizenis »

Fijn om dit allemaal te lezen! Hier heb ik namelijk met allevier de dames moeite om ze te kammen! De enige die het af en toe prettig vindt is Sofie maar zodra ik op haar buik kom begint ze te bijten en loopt zeer resoluut weg. De anderen rennen bij voorbaat al allemaal een kant uit als ik alleen de kam maar pak en in mijn handen heb :roll: Ik had hier vlooien, de plaag is nu onder controle, maar dan is kammen een noodzakelijk kwaad waar echt alle meissies aan mee zouden moeten werken... Nu sluip ik op ze af en aai ze eerst met mijn hand en daarna tover ik ineens een kam tevoorschijn... :oops: Dan hebben ze in ieder geval een paar "kam-aaien" gehad!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Siris »

:lol: :lol: :lol: Die Muizenis, ik zie het helemaal voor me. :lol: :lol: :lol: Sluipend achter de katten aan. :grin: Wat kan je dat leuk omschrijven. :lol:

Ik leef helemaal met je mee. Ik heb er gelukkig maar 1 die moeilijk doet, maar omdat ze jong is, kan er nog verbetering in komen, hoop ik dan maar :icon_shifty:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Glowy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 03 aug 2009 10:55

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Glowy »

Ik heb pas een kitten.
Maar hoevaak moet je kittens eigenlijk borstelen?
Wij hebben vroeger bij mijn ouders thuis wel een kat gehad, maar ik kan me niet herrinneren dat ze de poes ooit geborsteld hebben.
Gebruikersavatar
Lizzy2009
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:48

Re: Hoe kitten te wennen aan borstelen/kammen?

Bericht door Lizzy2009 »

Lizzy borstel en kam ik elke dag eventjes,maar wel spelenderwijs dan blijft het voor haar ook leuk,
en onder het kammen en borstelen allemaal lieve woordjes smoesen tegen haar.
Lizzy is een perz met neusje van ruim 4mnd, dus het moet gewoon het kammen en borstelen.
Groetjes en een kopje van Lizzy
Plaats reactie