Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
hchristiaens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:30

Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door hchristiaens »

Hallo,

Ongeveer 7 weken geleden heb ik Tara uit het asiel gehaald om bij mijn andere kat Kyra en mij te komen wonen. Dit nadat een paar weken daarvoor mijn kat Nala was overleden.
Tara is een lieve en aanhankelijke poes, maar ze haalt nog altijd geregeld uit. Dit doet ze naar zowel Kyra als mij. Naar mijn idee zonder aanleiding. Als ik haar aai, doet ze dat ineens uit het niets. En Kyra krijgt ineens een uithaal als ze alleen al langs loopt.
Niet echt prettig dus.
Is dit iets wat nog minder kan worden omdat ze nog steeds tijd nodig heeft om te wennen of zit dit in het beestje?

Groetjes van Hanneke
Rust zacht mijn lieve Nala...:'(
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen.

Bericht door Camoth »

Mijn kat Coco komt ook uit het asiel en doet dit ook. Ze slaat als ik haar te lang op haar kont aai of direct op haar hoofd (moet zijdelings met mijn hand via haar nek haar kopje aaien, anders slaat ze). Daarbij slaat ze nog regelmatig mijn kitten Bindi, soms terecht, soms zonder reden.
Ik doe er eigenlijk niets aan behalve er rekening mee houden als ik haar aai. Dus op tijd stoppen (dit leer je op een gegeven moment doorkrijgen). Ze is oud, dus afleren is moeilijk. Ik weet niet zo goed wat je eraan kan doen.
In het begin deed ze het trouwens erger dan nu, dus wellicht wordt het wel wat minder nog.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door Cari »

Misschien heeft ze in haar verleden minder leuke ervaringen gehad. Wordt het gedrag al ietsje minder of helemaal niet? Misschien kan je iets van Bachremedie of zo proberen, iets wat haar zekerder van zichzelf maakt en rustiger.
Verder zou ik het gewoon op zijn beloop laten - grote kans dat het gedrag steeds minder gaat worden. Hoe reageert Kyra op haar?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
hchristiaens
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:30

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door hchristiaens »

Hoi,

In het begin deed ze het ook erg veel en vaak. Maar net zoals jullie schrijven is het wel al minder geworden en weet ik ook meer hoe ik haar wel of niet kan benaderen. Als ze recht voor me staat vind ze het niet fijn om geaaid te worden (komt denk ik dreigend over voor haar...). Ik moet haar ook meer van achter haar kopje aaien.

Kyra reageert verschillend op haar, soms bijt ze van zich af en slaat ze terug (het blazen naar elkaar toe komt trouwens bijna niet meer voor). Maar vaak gaat ze snel uit de weg als Tara in de buurt komt. Ze is wel wat bang voor haar.

Groetjes van Hanneke
Rust zacht mijn lieve Nala...:'(
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door Cari »

Ik zou er verder niks aan doen. Ze gaat al vooruit en de tijd zal de rest doen. Kyra leert ook al met haar omgaan ;-) .
Sommige katten blijven altijd een gebruiksaanwijzing houden, maar op 'n gegeven moment ken je die door en door en geeft het ook geen problemen meer.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door daantje »

Ik herken dit gedrag ook wel in onze Baja. Zij kan ook uithalen om niets.. Althans, ik dacht altijd om niets. Ik ben eens op haar lichaamshouding gaan letten en heb gemerkt dat ze gewoon niet te lang geaaid wil worden. De eerste paar minuutjes vindt ze het heerlijk, daarna lijkt het haar te gaan irriteren. Ik zie dit nu aan haar ogen, oren en staart. Ik stop er dan ook mee en dan is het goed.
Alleen 's nachts (Baja ligt altijd naast mijn kussen) wil het nog wel eens gebeuren dat ik een haal krijg omdat ze onverwacht mijn hand op haar lijf voelt. Ik denk dat dit in het donker wat bedreigend voor haar is waardoor de aanval voor haar de beste verdediging lijkt. Onverwachtte aanrakingen zijn denk ik moeilijk voor haar omdat ze van de andere meiden hier thuis toch nog regelmatig een lel krijgt.
Maar goed, lichaamstaal zegt dus ook best heel veel. Zwiepend staartje, oortjes iets naar achteren en pupillen die wat groter worden, betekent voor mij dat ik moet stoppen met aaien, ze blijft dan evengoed rustig bij me liggen knorren ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door Cari »

Onverwachtte aanrakingen zijn denk ik moeilijk voor haar omdat ze van de andere meiden hier thuis toch nog regelmatig een lel krijgt.
Leuke meiden :evil: ! Zolang zij dat blijven doen, zal ze wel blijven uithalen waarschijnlijk. Ik denk niet dat het iets te maken heeft met "donker". Baja slaapt en schrikt en het is meer een reflex denk ik dan een weloverwogen actie. Heel begrijpelijk in haar situatie.
Gelukkig heeft ze jou :cathappy: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door Camoth »

Coco schrikt ook in het donker. Als ik ga slapen (en iedereen dus nog wakker is) en ik beweeg in de eerste 2/3 minuten nadat ik het licht heb uitgedaan, dan krijg ik ook een tik en een blaas serenade van haar. Terwijl als ik na vijf minuten beweeg er niks meer aan de hand is (ze slaapt dan nog niet, zit altijd eerst een kwartier recht op in m'n bed :-P). Dus het kan best door het donker komen, maar ook door wat Cari zegt natuurlijk ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door daantje »

Ja, dat is soms best zielig, hoor. Over het algemeen gaat het goed en Baja is zelf ook de gemakkelijkste niet (haalt zelf ook redelijk snel uit naar de andere meiden), maar 's nachts, wanneer ze in diepe slaap is, kan ze denk ik niet onderscheiden wat eng is en wat niet en is het inderdaad een reflex. Ze zijn nu allemaal rond de zes jaar en ik moet zeggen dat het stapvoets nog altijd beter gaat en ieder dier hier gewoon haar eigen nukken en grillen heeft. Over het algemeen genomen heb ik absoluut geen klagen!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door Cari »

:lol: :lol: :lol:
Ik dacht dat je met "de andere meiden" menselijke huisgenoten bedoelde :lol: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nieuwe (asiel)kat blijft uithalen

Bericht door daantje »

Cari schreef::lol: :lol: :lol:
Ik dacht dat je met "de andere meiden" menselijke huisgenoten bedoelde :lol: !
:lol_sign:
Hahaha, nee.... "de meiden" zijn alle vier onze vier poezels :grin: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie