Vreemd weeskitten hier?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
conq
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 07:41

Vreemd weeskitten hier?

Bericht door conq »

Hoi allemaal!

Om rechter kitten gaat het nu ff ;-)
Afbeelding
Verhaal voor dit alles is best lang, zal proberen kort te houden (niet mijn sterkste kant :oops: )
Af en toe vang ik hier soms katten op (naast ook honden) op die nergens anders dan passen... leuk vrijwilligerswerk meestal, maar soms ook intensief :roll: :-P

Ditmaal 2 weeskittens, bijna 2 weken jong, kwamen net op tijd hier aan, gelukkig maar beetje uitgedroogd, dus om het uur met pipetjes in de weer, en erna voor aantal weken op flesvoeding..
dag en nacht, om de 2 uur in begin, pfff :shock: :-P

Maar ff doorzetten en hopen dat ook deze 2 het halen en nog goed leven krijgen!
Links is katertje, rechts vrouwtje en zichtbaar ook kleiner en lichter .
Beiden hebben vreemde korte snorharen :roll:
De meeste tijd hier heb ik ze gescheiden gehouden (op speeluurtjes na) om te voorkomen dat ze teveel gingen verbranden, want echt goed aankomen lukte in de eerste weken niet.
Bovendien zonder moeder er steeds bij, gingen ze "elkaar verzorgen, kontjes likken enz" ;)

Oorzaak was duidelijk, buikjes bomvol wormen, maar voor toen te jong en nog te teer om ze echt grondig te ontwormen, eerst wel EXIL gegeven(dit is meest veilige, maar werkt niet altijd perfect)
Toen ze rond de 3 weken waren via de DA alsnog maar Flubenol gegeven, 3 dagen lang en gelukkig nu alles aan parasieten weg :)
Ze gingen eindelijk goed aankomen...maar zwarte kitten Wiesje bezorgde me alsnog paar hartverzakkingen :shock:

Binnen 1.5 uur kon ze zomaar ver weg raken... temp daalde de 1e keer naar 35.2 zelfs, dus snel naar DA en ondanks er geen verklaring nog is, ze kwam na toedienen van een flinke ehbo-cocktail er weer bovenop 8-)

Aan de verzorging hier lag het niet, beiden in ruime bench (voor grote honden) warmtekussen erin en steeds rond de 27 graden, na flessen goede hygiëne, buikjes masseren, laten poepen en pissen enz., knuffelen en zo ging alles gestaag door.

Intussen kunnen ze alles zelfstandig: eten brokjes van Royal Canin/babykittens, en aangevuld met nu ook goed blikvoer, meeste als krachtvoer via de DA en hebben normale ontlasting en zijn nu zindelijk.
Beiden ook energiek genoeg (pfff haha :eliar: )

Wiesje blijft tikje achter in alles, en wat ik nog niet eerder zo zag is dat ze ahw een 'kaal maskertje' heeft, verder normaal behaard, behalve dan haar lange staartje, die is aan de onderkant ook helemaal kaal over de hele lengte!(lijkt op rattenstaart :roll: )

Ze heeft ook heel andere ogen dan haar broer, die heeft al normale ogen voor kitten van nu ruim 7 weken, worden al groener en de pupillen zijn normaal ...Wiesje heeft dit dus niet, enorme pupillen en veranderen ook niet zodra meer of feller licht erop...
Ze is zeker niet blind, mogelijk ziet ze wel alles minder of anders...motoriek is zoals wel past op deze leeftijd, beiden kunnen nog klunzig zijn :grin:

Waar denken jullie aan bij zien foto en hele verhaal?
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: vreemd weeskitten hier?

Bericht door Nyncke »

Misschien inteelt denk ik als ik je verhaal lees.
Alleen van dat maskertje weet ik niet.

Maar op deze foto vind ik haar ogen niet vreemd. Maar dat ligt dan vast aan de foto.
conq
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 07:41

Re: vreemd weeskitten hier?

Bericht door conq »

Oke haha :lol: hier nog 1 dan maar?
Afbeelding

Nu meer scherp gesteld op Wies, zwarte kitten en intussen zijn beiden bijna 8 weken (zag ik net :oops: ) morgen de entingen en dan mogen ze (ahum ben zelf stapel ondanks alles op Wiesje geworden :oops: ) met contractje, paspoortje, chip en verplichte regeling castraties enz erbij, geplaatst worden.

(Ze komen via onze DA die in noorden een aparte stichting heeft en als 1e doel: alle zwerfkatten
op verantwoorde manier "onvruchtbaar krijgen" ...meestal zijn het verwilderde katten die niet meer als huiskat geschikt te maken zijn...
Voor mensen met minimum inkomen bestaan er fikse kortingen, hoe lief en mooi ook katten zijn, hiet is schrijnend en zeker de laatste jaren hoeveel zwerfkatten er intussen zijn, ook vanuit huiselijke situaties komen er soms 2 x per jaar weer gemiddeld 4 kittens bij, binnen 6 maanden geslachtsrijp en allen wel weer druk met voortplanten :cry: )

Moeder van dit duo leeft wild bij een boerderij..voor de boer puur handig om muizen te vangen, geen verzorging enz.
Moeder is intussen "geholpen" maar er bestaat een kansje dat moeder FIP heeft....helaas zijn er te weinig testen die dit zeker kunnen stellen, zekerheid pas na autopsie.
Toen ze hier kwamen zijn we extra alert geweest op evt verschijnselen, maar geen van alle hier kunnen opmerken en of je nu ze vanuit een cattery haalt, of elders, volgend de laatste onderzoeken zouden rond de 78 % van al onze huiskatten, drager van dit gemuteerde coronavirus zijn! :edoh:

Dus eigenlijk is moeilijk nagaan of hier bv inteelt mogelijk was :eshifty:
Wiesje mag wel blijven hier dus, mss niet echt mooi om te zien, hopelijk geen kort leven door haar rariteiten, maar leuke van een weeskitten is dat ze heel mensgericht zijn, hier met honden en rest ook heel sociaal is :edance:
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: vreemd weeskitten hier?

Bericht door Siris »

Waarschijnlijk inteelt? Wat heeft dat hiermee te maken? Misschien heeft ze bij de geboorte klem gezetten, en loopt ze wat achter dan de rest of in dit geval broertje.

Ik zie ook op de foto dat haar pupil wat groter is, dan haar broertje. Misschien staar? Heeft ze verder geen andere klachten, is haar ontlasting goed?

Die kale plekken, misschien vlooien die haar op bepaalde plekken kaal pikken? Of een allergie op iets?

Ik neem aan dat de dierenarts haar goed onderzocht heeft. Misschien kun je haar nog een check upje geven?

Wat :thup: goed van je dat je deze diertjes opvangt.
Als ik de tijd, geld en de ruimte had, zou ik dit ook wel willen.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door rieneke »

over het katje kan ik niets zeggen, ik hoop dat ze mooi op gaat groeien.
maar het is niet zo dat 78% van de katten drager zijn van het gemuteerde coronavirus.
heel veel katten zijn drager van een coronavirus, maar dat is (nog) niet gemuteerd.
pas als het muteert heb je met fip te maken.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door Admin »

Het klinkt ernaar of het katje meer mankeert dan op het eerste gezicht zichtbaar is. Pupillen die even groot blijven kan te maken hebben met een hersen- of neurologisch probleem. Het wegvallen van het diertje kan te maken hebben met het hart. Alleen de tijdelijk verlaagde lichaamstemperatuur is raadselachtig.
De kaalheid in het gezicht en op het lichaam kan samenhangen met andere ziektebeelden; het hoeven dus geen parasieten te zijn maar kan te maken hebben met sommige organen.
Ik denk dat je er goed aan doet om een volledig bloedonderzoek te laten doen en misschien een echo van het hart te laten maken. Maar ik ben geen dierenarts dus kijk wat je kunt doen in overleg met je eigen DA.

Verder tof dat je je hebt ontfermt over deze hummels :eclap:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door Poezebal »

Soms kan het zijn dat een dier ergens minder haargroei ontwikkeld.

De broer van een tante van me heeft 2 pups, kruising stabij bernersennen, en deze hebben over hun hoofd een "haarband"alleen is deze haarband dan dus net als bij jouw Wies bijna geheel zonder haar.

Daar is door de DA grondig naar gekeken, maar er was geen verklaring voor.
Geen parasieten, bloed was goed e.d. het was gewoon net of heeft de huid niet genoeg haarzakjes aangemaakt ofzo :geenidee:

Vermoeden dus dat er toch iets van inteelt of genetisch iets achter zat, alleen was dat moeilijk uit te vinden.

En bij boerderijkatten zie je wel vaak inteelt, ziektes als niesziekte, kattenziekte, al dat soort dingen, dus kan best zijn dat Wies een inteeltkatje is, en er meer last van heeft dan haar nestgenootje.

Wil je echt zekerheid hebben raad ook ik je aan om even een bezoek met haar aan de DA te brengen om alles uit te sluiten. Alles nog een keer nachecken, ook haar bloed e.d. om alles gewoon uit te sluiten.

En ze is een blijvertje dus?

Verder doe je superwerk :grin:
Ik heb zelf ook een nestje kittens grootgeflest, heb het als geweldig ervaring, maar het is inderdaad heel intensief, maar als ze zo mooi opgroeien en het verder goed doen, geeft het je een supervoldaan en goed gevoel :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
conq
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 07:41

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door conq »

Dat laatste, ja dat is zeker zo!!! :edance:

Kleine update ff nog?
Gisteren waren ze beiden voldoende sterk en stabiel genoeg voor de eerste enting, beter paar weken later, dan nog zwak leek ons ;-)
Deze maal andere DA uit die praktijk, was er helaas zelf niet bij (hmzzz bij zien van bloed of naald, lig ik spierwit al vlot languit onder de onderzoektafel :oops: :oops: ) maar toen deze DA en vooral Wiesje dus zag werd ze bijna lyrisch haha!
Ze blijken na ff goed onderzoek en vergelijk halve raskittens te zijn! :shock: 8-)

In dit geval ook nog vrij onbekend, Engels ras en dus een Devon Rex mix! :lol:
Hier paar plaatjes van deze katjes gevonden, ze blijven ook kleiner en daarom lijkt Wiesje op snuit en paar plekjes wat kalig en vreemd behaard, maar ze kan straks zelfs her en der een krulvachtje alsnog krijgen! :shock: :eliar:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door Siris »

Gelukkig maar, dat dit het is. Dus het gaat beter met de kittens?

En heb je nog besloten om Wiesje te houden?
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
conq
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jul 2009 07:41

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door conq »

Ja hoor haha, Wiesje is een "blijvertje" geworden, in wezen voelde ik op de dag dat ze aankwamen al sterke band met haar ;-)

Maar ben gewend aan "van alles opvangen aan katten, nijntjes, weeskatjes, honden, vroeger kinderen, later ook pubers en volwassenen die in "nood" zaten" en dan leer je jezelf aan om wel ze alles te geven wat nodig is, maar met besef dat het ook tijdelijk is...

Met beide kittens gaat het eindelijk supergoed, DA heeft alles nog eens goed nagezien/getest, al zullen we ws nooit weten waardoor Wiesje in de eerste weken zo vreemd en lang wegviel, en zulke lage temps kreeg... :roll:
Hij dacht ook nog aan een levershunt, maar ja behalve lading testen en torenhoge kosten, naast ook vele niet-kenmerken van een levershunt, is dit alles ook erg zwaar voor een jong kitten.

Ze is nu helemaal fit, slim, breekt leuk de tent af hier :twisted: , maar is ook leergierig...snappen al behoorlijk veel mensenwoorden, hoewel deze ook voor de honden hier gelden :lol:
Zijn straks eerder stel catdogs , tja wie heeft dit ras he? 8-) :-P
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Vreemd weeskitten hier?

Bericht door Kattenbella »

Gelukkig dat alles goed is. Leuk dat ze misschien krullen krijgt en dat je haar houdt, kunnen we hier genieten van foto's ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie