Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Lynno
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2009 22:13

Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Lynno »

Ik ben nieuw hier, was op zoek naar informatie die me zou kunnen helpen met mijn beslissing en vond dit forum.

Ik heb een poes van 18,3 jaar. Twee jaar geleden heeft ze eerder een hersenbloeding gehad en daar is ze redelijk van hersteld. Hoewel ze een slecht evenwichtsgevoel bleef houden, wel op de vensterbank kon springen maar er ook nogal eens weer af kukelde en dan op haar zij viel.

Afgelopen vrijdag heeft ze opnieuw een hersenbloeding gehad. Ze was er erg slecht aan toe, maar in overleg met de dierenarts besloten te wachten met een spuitje te geven tot mijn dochter terug was van vakantie. Ondertussen knapt ze wel weer een beetje op. Ze loopt wel, maar zeer wankelig. Ze eet en drinkt en volgens de dierenarts is haar hart goed. Uit zichzelf doodgaan doet ze dus niet.

Nu vraag ik me af wat voor zo'n beest de kwaliteit van leven nog is. Ze kan nog in het zonnetje liggen en dat is het. Ze spint als ik haar aai, ze lijkt blij me te zien, maar zal dat ook betekenen dat ze geen pijn heeft?

Wat er bij komt is dat ik dinsdag met vakantie ga. Twee verschillende buren zullen voor haar zorgen, het ene stel buren zijn ontzettende kattenliefhebbers, de andere buren hebben er niet veel mee, maar zullen wel goed voor haar zorgen. Maar het begroot me heel erg als ze daar twee weken lang in de tuin zal liggen, zonder mij, zonder werkelijke aandacht en liefde. En wat als ze zieker wordt? Dan gaat ze daar zonder mij dood. De dierenarts is heel nuchter en zegt dat het zielig is voor haar. Ik zou haar dus zo een spuitje kunnen laten geven.

Zelf blijf ik twijfelen en zou graag meningen van anderen horen. Wat zouden jullie doen?
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Roos en Minousch »

Lastig hoor...

Mijn vorige kat was toevallig ook 18, en had eerser dat jaar een paar keer een hersenbloeding gehad, en was ook gamel, maar verder ging het wel.
Toen nog een keer een bloeding eroverheen, en toen kon ze bijna niet meer lopen, en zat ze heel vaag te kijken.
Ik heb toen het besluit genomen om haar te laten inslapen, ondaks dat het hartje nog prima was, want op de bewuste dag had ze er geen zin in, en hij moest er nog wat bij spuiten.

Maar jjij kent hem het best, als je denkt dat ze pijn lijd of niet meer kan plassen enzo, dan is de keus niet zo moeilijk.
Sterkte met je beslissing.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Gita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:34
Locatie: Grunn

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Gita »

Ik weet niet wat ik zou doen, in ieder geval zou ik me niet onder druk laten zetten door een vakantie. Desnoods zou ik niet gaan of de planning omgooien. Heb nog maar één keer een eigen kat laten inslapen en daar ben ik zo van van slag geweest dat ik me niet kan voorstellen dat ik toen met veel plezier op vakantie had kunnen gaan.

Als ik me probeer voor te stellen hoe ik zou reageren in jou schoenen dan zou ik de tijd willen nemen om een beslissing te nemen en goed afscheid te nemen (voor en na het overlijden). Een kat die zo op is zou ik sowieso niet aan de zorg van buren overlaten, in het geval van ziekte en gebrek is er maar één die er voor mijn katten kan zijn en dat ben ik of iemand die heel dicht bij mij en bij hun staat.

Ik wens je heel veel wijsheid toe om moeilijke beslissing te nemen.
Als de kat van huis is ga ik mee! Loesje
Lynno
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2009 22:13

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Lynno »

Dank voor jullie reacties tot nu toe.
Niet op vakantie gaan is geen optie. Ik heb ook nog 2 kinderen die na een druk jaar toe zijn aan ontspanning. Ik heb dat zelf trouwens ook hard nodig.

Ze lijkt vandaag alweer ietsjes beter, ze was zowaar op de tuintafel geklommen, maar viel er natuurlijk ook weer af:-(
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Katrin »

erg moeilijk die keuze, zou zelf geneigd zijn om haar voor de vakantie een spuitje te geven, ze kan zichzelf niet zo goed redden, ze hangt aan jou, plus je legt een flinke verantwoording bij de buren.
heb zelf ook eens voor een kat gezorgd van een vriend die een aanrijding kreeg, dat katje heeft een paar dagen bij de dierenarts gelegen, toen toch maar mee naar huis genomen, smorgens lag ze dood onder mijn bed. :-(
ik vond het vreselijk en een heel grote verantwoording omdat het mijn kat niet was.

sterkte met het maken van een keuze, het is moeilijk.
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door beestenbende »

Oei wat een sneu verhaal. Zolang ze geen pijn heeft en nog een katwaardig bestaan heeft, zou ik twijfelen om het spuitje te geven. Aan de andere kant bespaar je je kat en jezelf een hoop lijden mogelijk, door het nu wel te doen. Het lastige is dat we je niet echt kunnen adviseren, alleen door te zeggen: volg je gevoel. Heb je het idee dat het niet meer verder kan, dan zou ik echt ingrijpen, hoe moeilijk ook. En de buren voor een zieke, oude kat laten zorgen is op zich niet verkeerd, maar hoe ga je zelf dan op vakantie. Kan je nog wel echt genieten van je vakantie? Veel sterkte in ieder geval! Inderdaad loop je het risico dat ze dood gaat in je vakantie, terwijl je nu zelf nog afscheid kan nemen, in alle rust. Ben ook geneigd om te zeggen om het spuitje toch maar van te voren te geven, geloof ik...dubbel allemaal hoor!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Boomer »

Onze Banjer ( 19 jaar) heeft ook een hersenbloeding gehad en die hebben we meteen een spuitje gegeven. Hij kon niet meer lopen of staan.

Spinnen doen katten niet altijd omdat ze het fijn hebben. Katten spinnen ook om zichzelf innerlijke rust te geven. Dit kan door pijn of stress, ongemak enz komen.

Stel dat het mis gaat in de vakantie, kan je het jezelf vergeven omdat je er dan niet bij was. Of houd je altijd schuld gevoelens.
Wat als er weer een bloeding overheen komt, helaas is de kans groot. Of ze valt weer van de tafel en breekt wat. Normaal zijn jullie thuis en is er vaker iemand om haar heen. Nu komt er 2 a 3 keer per dag iemand langs en kan ze een tijd ergens liggen.
Onze Banjer hebben we na een paar uur buiten gevonden onder een bosje ( helemaal verregend in de modder) en daar heb ik het toen heel moeilijk mee gehad. Het was trouwens zijn 1e bloeding, daarvoor was het een opa die nog regelmatig een klein rondje maakte.

Dit zijn hele moeilijke situaties. Kijk eerlijk naar je kat of het nog een katwaardig bestaan heeft.
Dat je buren haar willen verzorgen is heel lief en dat moet zeker niet onderschat worden bij een zieke kat. Kunnen zij ook een beslissing nemen als het erop aan komt ?
Persoonlijk zou ik het voor de vakantie doen. Zodat je ook zelf afscheid kan nemen. Uiteindelijk is ze ook al op een hele hoge leeftijd, wat ook niet vergeten mag worden.

Veel sterkte met de beslissing , dit zijn moeilijke dingen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Lynno
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2009 22:13

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Lynno »

Ik heb veel aan jullie reacties, jullie bevestigen mijn gevoel. Wat ik nog niet verteld had is dat een jaar of 3 geleden onze andere kat ook ziek was voor de vakantie. We hadden niet het idee dat hij dood zou gaan, maar hij werd mager en sloom. Tegen het einde van onze vakantie liep hij weg en moesten onze buren ons vertellen dat ze de kat niet meer konden vinden. Uiteindelijk is hij opgepakt door de dierenambulance en konden we hem nog net een spuitje geven bij de dierenarts. Deze kat zal niet weglopen, ze is al jaren niet meer buiten de tuin geweest, maar het was voor onze buren een paar jaar geleden niet prettig dat ze ons moesten vertellen dat Tommie zoek was.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Kattenbella »

Als je het mij zou vragen, ik zou niet gaan en mijn tijd doorbrengen met de kat of iemand die heel vetrouwd is. Het is niet af zo.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door beestenbende »

Als ik het goed begrijp heb je je keus dus gemaakt? Ik denk dat je hier verstandig aan doet. Heb je al een afspraak gemaakt met je dierenarts?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Nyncke »

Persoonlijk...denk ik...maar ik heb het nog nooit meegemaakt, zou ik hem een spuitje laten geven. Ook denk ik niet dat ik zou wachten tot mijn dochter terug is van vacantie...

Dit hoort bij het leven soms gaan er dieren, soms op een rotmoment maar ik denk niet dat je er een beestje mee helpt dat te laten leven, voor een mens om afscheid te nemen.
Dat vind ik erg egoistisch om een dier daarvoor te laten lijden.

Natuurlijk zal je dochter verdrietig zijn maar dat kun je toch uitleggen.

Maar nogmaals, ik heb nog nooit zo'n beslissing hoeven nemen, dus ik weet niet wat ik zou doen als het me overkomt.
Lynno
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jul 2009 22:13

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Lynno »

Zoon, dochter en ik zijn vandaag naar de dierenarts geweest om haar een spuitje te laten geven. Ze lag lekker in het zonnetje in de tuin, ik heb haar opgetild en meegenomen. Erg moeilijk om dat te doen, om haar voor de laatste keer buiten te laten zijn.

Bij de dierenarts heeft ze in mijn armen een spuitje gekregen, toen viel ze rustig in slaap. Pas daarna legde ik haar op de tafel en kreeg ze het definitieve spuitje. Ze was eigenlijk bijna meteen dood. We hebben haar mee naar huis genomen, het graf hadden we al gegraven, we hebben haar erin gelegd, mooie bloemetjes en blaadjes erbij en het graf dichtgegooid. Mooie keitjes als hunebed erbovenop, haar naam erop geschreven. We waren alledrie heel erg verdrietig, maar het is goed zo. Ik heb er vrede mee, maar mis haar nu al.

Dank voor jullie steun, dat was echt wat ik nodig had deze dagen!
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Muizenis »

Je hebt haar een waardig einde gegeven!

:kissykissy: + knuffel!

Heel veel sterkte...!!!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Siris »

Wat verdrietig allemaal, ik wil jullie heel veel sterkte wensen..........
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Oude kat met hersenbloeding, spuitje of niet?

Bericht door Nyncke »

Heel veel sterkte met het verlies...wat een moeilijke keuzes zijn dat toch....dapper!
Plaats reactie