# Wel of geen kitten in huis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Inez
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2009 19:56

# Wel of geen kitten in huis?

Bericht door Inez »

Hallo,

Ik overweeg een kitten aan te schaffen. Nu heb ik een "geholpen"kater van 5 jaar in huis. Deze kater is niet de liefste ( hij verdraagt maar weinig knuffelen en gaat na verloop van tijd bijten en beetje krabben ), ook wil hij nog wel eens vechten met een kater uit de buurt. Geen echt lieverdje dus. Nu vroeg ik mij af of het aanschaffen van een kitten uberhaupt al mogelijk is of is het bij deze kater gedoemd te mislukken. Maakt het qua acceptatie uit of het een poes of een kater is?

Wat zou ik kunnen doen om het toch te laten slagen???

alvast dank voor de reacties :smile:

Gr Inez
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door TuttiFrutti »

Je kan het nooit van te voren weten, maar op een klein kitten reageren ze wel anders dan op bijv een kat uit de buurt. Dus als je ze vanaf het begin aan elkaar laat wennen, geloof ik dat het best goed zal komen, maar zeker weet je het nooit.
Een poes of een kater? Weet ik eigenlijk niet precies. Dacht dat je misschen het beste een katertje erbij kan nemen maar dat weet ik niet zeker..
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door Siris »

Ik heb ook een "je weet wel kater" van ongeveer 5 en wilde ook een kitten erbij. Er is mij toen aangeraden door verschillende mensen, om dan beter een poesje erbij te nemen, dit vanwege dominantie naar andere kater toe. Bij een poes zouden ze dat wat minder hebben. Maar of dit echt zo is, mij klonk het wel logisch in de oren. Ondanks dat zij de 1e week maar bleef blazen naar hem, deed hij helemaal niets, maar ik moet er wel bij zeggen, ik heb een goedzak van een kat.

Als je besluit om een kitten erbij te nemen, verwacht dan niet dat ze de 1e week al dikke vriendjes zijn, het kan wel hoor, maar soms kan het maanden duren voor dat ze elkaar accepteren. Dus veel geduld is noodzaak.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door beestenbende »

Onze buitenpoes is net zo en accepteert alle andere katten niet! Dit uit ze door altijd te blazen, maar daar blijft het bij, zij komt alleen binnen om te eten of als het erg koud is. Dus je neemt een risico, maar zolang je kater het kitten niets aandoet, kan je het proberen. Een poes of kater maakt bij mijn weten geen verschil, het is het karakter wat bepalend is. Dus zou je voor een lief en redelijk onderdanige kitten kunnen kijken, maar ook daar loop je risico want het karakter van een kitten, hoeft niet blijvend te zijn. Het kan ook best zijn, dat als je voor een volwassen kat gaat (bij voorkeur uit het asiel) dat het wel goed gaat, omdat het personeel daar een goede en realistische kijk heeft op een karakter, en beter kan inschatten of het kan klikken.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door Nyncke »

Misschien een vreemde raad...
Maar ik zou, als dat kan, er 2 kittens bijnemen.

Bij mij lukte 1 kitten niet, die waren te speels etc, mijn volwassen katten accepteerden dat niet... 2 kittens, hebben ze elkaar om te spelen en komt niet alles op de schouders van 1 kat.

En ja, ik zou poesjes nemen.
Andere geslacht accepteren ze iets gemakkelijker...bovendien gaan die niet ( als pech hebt, zoals ik) tegen elkaar op zitten sproeien.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door Cari »

Ik sluit me bij Nyncke aan. Op die manier wordt je oude kat niet constant lastig gevallen en kan hij op een afstandje zitten kijken hoeveel lol die 2 hebben. Dat is veel fijner voor hem dan zelf speelobject worden. Omdat je kat wel met andere katers wil vechten, zou ik in zijn geval voor poesjes kiezen. In de kittenleeftijd maakt het niets uit, maar als je kitten ook een vrij dominant katertje wordt, krijg je later misschien wel problemen. Als je daarentegen een heel onderdanig kitten neemt, heb je kans dat ie in de toekomst nooit eens lekker vrij zichzelf durft te zijn.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Wel of geen kitten in huis?

Bericht door Siris »

Ik denk dat je beste eerst één kitten kan proberen, misschien vind hij het wel hartstikke leuk en gaat leuk mee doen. Straks voelt hij zich nog een derde wiel aan het wagen. Als het niet gaat kan je later alsnog een kitten erbij aanschaffen.

Dat hij tegen buitenkatten naar reageert, wil niet zeggen dat hij de kitten niet zal accepteren.
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gesloten