# Wij willen een kitten maar ook reizen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
anoukbarona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:38

# Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door anoukbarona »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.. En zit met een dilemma.

Mijn vriend en ik willen graag een kitten, maar we willen in de toekomst gaan reizen. Geen jaar lang ofzo, maar misschien een maand of 2.
We zitten dus nu erg in twijfel, want ja wie aan een kat/poes begint zal er voor moeten zorgen. En dan wel voor altijd en niet na een paar jaar zeggen 'Weg er mee!'.

Wat denken jullie; moeten we de kitten nemen of niet? :eeh:
Laatst gewijzigd door Admin op 16 jul 2009 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Dilemma 2

Bericht door TuttiFrutti »

Hoi,

Als je echt zeker weten van plan bent te gaan reizen, zou ik geen huisdier nemen.
Bedenk jezelf dat een kat (als het goed is) toch zeker 15 jaar mee gaat. En dat jij verantwoordelijk ervoor bent.
Wat doe je met de kat als je straks gaat reizen? In een asiel? Door anderen laten verzorgen? Dat lijkt me niet de bedeling.

Ik zou zeggen, als je echt heel graag een kat wil, geef je reisplannen dan op. En als je heel graag op reis wilt, neem dan geen kat.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Dilemma 2

Bericht door lievelijn »

Eerst moet je bedenken of je buiten het reizen om wel de verantwoordelijkheid voor een katje wil nemen.
Als dat zo is kun je je afvragen wanneer jullie op reis zouden willen? (dit jaar of volgend jaar, of pas over 5 jaar?) en of er dan tzt iemand jullie katje tijdelijk in huis zou willen nemen of in jullie huis zou willen komen wonen om voor t beestje en jullie huisje te zorgen.

Denk niet dat er een kant en klaar antwoord op is, dat moet je voor je zelf uitzoeken. Maar wel goed dat je er goed over nadenkt voordat je een beestje in huis haalt.

Als je binnen afzienbare tijd op reis wilt en toch beslist een katje in huis te halen, wil ik je adviseren een volwassen kat uit t asiel te halen. Die is al opgevoed ;-)
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Camoth »

Je kan ook wachten tot je klaar bent met reizen en dan een kat nemen :)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door beestenbende »

Het hangt er helemaal van af, wanneer jullie gaan reizen. Als dat pas bijvoorbeeld over een jaar is, zou ik een extra kitten overwegen, zodat het kitten niet alleen is en een maatje heeft om mee te spelen. Indien je een oppas hebt, bij voorkeur aan huis zie ik geen bezwaren. Fijn dat je je zo goed voorbereid!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Nyncke »

Ik zou 2 kittens nemen en kijken of je of iemand in huis kunt laten logeren of dat ze bv naar je ouders kunnen tijdens het reizen...ik noem maar wat...van te voren regelen, kun je ze meteen van jongs af aan, aan die plek laten wennen.
anoukbarona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:38

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door anoukbarona »

Dank jullie voor de reacties..

Het is best lastig..
Als we gaan reizen wordt het pas over minimaal een jaar.
En ja, een poes is zoo lief en leuk. Maar reizen is ook leuk.

Wellicht zouden vrienden van ons in de tijd dat wij aan het reizen zijn voor de eventuele poes kunnen passen..

Het wordt lastig
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door lievelijn »

100% zekerheid over wat er op je pad komt heb je nooit...

ik bedoel een klein jaar geleden gaf ik mijn droom om voor een jaar naar afrika te gaan na mijn studie op omdat ik samenwoonde, met vriendje en namen we een kleine poezel in huis. Nu wonen poes en ik weer bij mijn ouders, heb ik partime werk en ben (eindelijk) aan het afstuderen. Kortom mijn wereld is 100% anders dan een jaar geleden. De enige twee dingen die constant zijn gebleven zijn Vlinder-poesje en ik. En dat ik zeker weet dat ik voor kan zorgen!

Dus denk er goed over na, die twijfel van kan-ik-het hoort erbij en heeft elke jonge poezen-mama. verstandiger is het om na te denken of je een kat alles kan bieden wat hij nodig heeft. Heb je er de financiele middelen voor (een kat eet immers, gebruikt zijn bak en heeft medische zorg nodig) en de tijd om het katje de aandacht te geven die het nodig heeft? ken je mensen die eventueel op kunnen passen? als je al dat soort vragen naar je eigen goed dunken kan beantwoorden heb je je besluit genomen ;-)

Ik probeer hier kortgezegd mee aan te geven... je moet bedenken of jullie die verantwoordelijkheid aan kunnen, dan komt alles goed ;-) succes!!
ik <3 Vlinder
anoukbarona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 jul 2009 11:38

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door anoukbarona »

Ik denk dat ik sowieso de verantwoordelijkheid aan kan..
Ik ben bijna afgestudeerd, m'n vriend werkt al, we hebben een appartementje en verder alles wat ons hartje begeert..
Financieel gezien kan het wel.

En ik denk dat we het poesje ook de aandacht kunnen geven die het nodig heeft. Mijn vriend is sowieso 3 dagen in de week thuis en ik weet nog niet hoe en wat na mijn studie.

Het is best lastig
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Umimeis »

Ik zou er eerst lekker op los reizen, nu je nog jong bent, en je geen katten hebt (en geen kinderen).
Na je vele reisavonturen kun je beter 2 kittens ofzo aanschaffen, dan heb je meer tijd en ben meer thuis.

Reizen moet je onbezorgt kunnen doen, zonder dat je steeds moet denken van: 'O ja, ik heb ook nog katten thuis, hoe zou het daar mee gaan?'.
En bovendien je moet wel mensen kunnen vinden die regelmatig 2 maanden of langer op de katten willen passen.
Zij hebben zelf ook eigen (druk) leventje en of zij hun leventje aan moeten passen aan de jouwe omdat je veel wilt reizen........(klinkt misschien wel wat bot, maar 't is wel zo)
Als je 1 of 2 keer per jaar 1 of 2 weekjes met vakantie gaat, is dat een ander verhaal.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Camoth »

Ik ben het met Umimeis eens. Je kan beter katten nemen als je klaar bent met reizen. Ik zou persoonlijk niemand 2 maanden mijn katten toevertrouwen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Gerdy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 feb 2004 18:21
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Gerdy »

Lekker gaan reizen, daarna aan de verantwoordelijkheid van een kat beginnen. Je kan het treffen dat je kat ziek word. Ik heb twee chronisch zieke katten, die elke dag hun medicatie nodig hebben. Toen ze bij mij kwamen wonen hadden ze deze aandoening nog niet. Ik bedoel hier mee te zeggen, dat je het dus ook kan treffen op deze manier.

Als je toch graag wil knuffelen met poezeltjes, informeer dan eens bij het plaatselijke asiel, hier in Almere vinden ze het heel leuk als je zo af en toe even knuffelsessies doet met de asielbewoners.

Succes met het maken van de keuze.
Roy Zipper en O'tiz, de kanjers van de polder, niet meer uit mijn leven weg te denken!
Simba* rust zacht lieverd
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Seemy »

Ik zou als ik jullie was ook eerst gaan reizen en pas daarna een kat of meerdere katten nemen.
Niet alleen is 2 maand een kat alleen laten (lees; door anderen laten verzorgen) een hele opgaaf voor andere mensen. Ook is het voor de kat een grote verandering en niet fijn (zie alle antwoorden hierboven), en wat denk je van het missen....

Wij gaan binnenkort 15 dgn op vakantie, en ik moet je zeggen.... wat zal ik die kleine drol van me gaan missen!!!!!!!! :cry:
Mooi hoor dat we een lekkere reis en duiktrips gaan maken, maar dit is de 1e keer dat we zo lang weg gaan van hem en ik weet zeker dat ik iedere dag (heel vaak) aan hem ga denken.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Muizenis »

Je wilt het beste van twee werelden... en dat kan niet! Dit is naar mijn mening een of/of situatie. Hoe denk je dat een kat zich voelt als hij na een jaar alweer in de steek gelaten wordt? Jullie willen nu een kat... Als "opvulling" om het komende jaar door te komen? Zo werkt het niet met katten of dieren in het algemeen! Verder vind ik het persoonlijk nogal veel gevraagd van je omgeving om dan ca. 2 maanden op jouw dier te passen! Tamelijk zware belasting. Nee, nu geen dier nemen en pas als jullie je echt gaan settelen een beestje nemen! Dan wint iedereen... vooral het eventuele dier!

Groetties!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wij willen een kitten maar ook reizen

Bericht door Umimeis »

Geldt ook voor mij, ik ga nu ook sinds ik de 2 katten heb op vakantie. En het is maar 1 weekje, maar ik zal ze enorm missen. Alleen al als ik er maar aan denk.

Ik denk dat de katten het ook niet leuk gaan vinden als je steeds maar weg bent en dat er steeds andere mensen voor hun zorgen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gesloten