Kitten sinds 4 dagen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Tember
Poema
Poema

Kitten sinds 4 dagen

Bericht door Tember »

Sinds donderdagavond heb ik een kitten van 12 weken, genaamd Erwin. Ik heb hem opgehaald op een boerderij, waar hij niet goed verzorgd is. Hij was heel nerveus en schuchter, maar we dachten dat ie bang was. Nieuwe omgeving en nieuwe mensen natuurlijk. We dachten dat een avondje de omgeving verkennen hem goed zou doen. De volgende ochtend had ie geplast en gepoept in m'n vriends schoen. Ik begon me 's middags toch wel zorgen te maken om een aantal dingen. Een kitten hoort speels en ondeugend te zijn, niet bang in een hoekje te zitten en ben 's middags meteen naar de dierenarts geweest. Hij bleek nog niet ontwormd en ingeënt te zijn, dus hij had wormen, de niesziekte, een ontstoken oog en vlooien. Hij is inmiddels tegen alles behandeld en vanaf toen is alles bergopwaarts gegaan.

Hij speelt, eet en drinkt inmiddels veel (eerst niet, hij had water maar dat dronk ie niet. Inmiddels heb ik kattenmelk en daar krijgt ie geen genoeg van), zoekt ons op sinds een dagje en wilt aandacht. Hij komt lekker bij me hangen en klimt op schoot. Zodra ik hem aanraak begint ie te knorren en wilt ie spelen. Precies zoals ik een kitten had voorgesteld. Alleen hij is nu wel heel ondeugend.. hij test alles uit. Ook terwijl ik dit typ moet ik hem non-stop in de gaten houden. Gelukkig slaapt ie ook veel, dus ik heb ook nog rust. Ook heb ik hem kunnen leren waar z'n bak is, dus dat is ook weer een zorg minder.

Ik had nog wel een aantal vraagjes:
- Soms lijkt het alsof ie om niks miauwt. Dan heb ik hem eten en drinken gegeven en is ie net klaar met spelen. Wilt ie dan gewoon wat aandacht?
- Hij knabbelt aan m'n planten, blijft z'n nagels in de meubels steken (terwijl ie dondersgoed weet waar z'n krabpaal is), vindt m'n laptop samen met z'n draden heel interessant en zo zijn er nog 100 andere dingen. Ik geef hem soms een tikje op z'n snuit, gooi er wat tegenaan zodat ie schrikt of til hem steeds weg, maar toch zoekt ie het steeds op. Wat kan ik doen?
Als ie zo'n bui heeft, wil ik het liefste dat ie gewoon lief gaat slapen. :)

Voor verdere tips sta ik open. Ik wil Erwin een zo fijn en veilig mogelijk thuis geven.

Hierbij trouwens een foto van hem.

Afbeelding
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
lievelijn
Cheetah
Cheetah

Re: Kitten sinds 4 dagen

Bericht door lievelijn »

ach gut t hummeltje! zo jong en dan al van alles... fijn dat hij bij jullie en goed mandje gevonden heeft! Ik denk dat hij in het begin toch wel erg onder de indruk is geweest van alles. Fijn te lezen dat het nu allemaal wat beter gaat!

betreft je vragen:
- Soms lijkt het alsof ie om niks miauwt. Dan heb ik hem eten en drinken gegeven en is ie net klaar met spelen. Wilt ie dan gewoon wat aandacht?
Je hebt klessebesjes en je hebt katten die dat niet doen. Ik heb persoonlijk een lekkere kletstante die soms op de gekste momenten tegen je begint te praten. Soms probeert ze me wat duidelijk te maken. (ik ben hier en ik wil bij jou zijn! of ik wil mijn brokken en wel nu!) andere keren is er helemaal geen aanleiding. Ik klets gewoon lekker terug tegen haar en merk dat ze dat ook leuk vindt. (als ze kwekt en ik zeg wat terug krijg ik in ieder geval erg vaak kopjes ;-) ) dus lekker mee kletsen! over een tijdje begrijp je vast wat de verschillende miauwtjes betekenen ;-)
Hij knabbelt aan m'n planten, blijft z'n nagels in de meubels steken (terwijl ie dondersgoed weet waar z'n krabpaal is), vindt m'n laptop samen met z'n draden heel interessant en zo zijn er nog 100 andere dingen. Ik geef hem soms een tikje op z'n snuit, gooi er wat tegenaan zodat ie schrikt of til hem steeds weg, maar toch zoekt ie het steeds op. Wat kan ik doen? Als ie zo'n bui heeft, wil ik het liefste dat ie gewoon lief gaat slapen.

allereerst! je mag een poes nooit slaan :enaughty: een kat associeert die klap/tik (straf) namelijk niet met wat hij fout deed. Maar ziet dat als 2 losse dingen en wordt dan bang van je handen! Om te zorgen dat meneertje niet je hele huis afbreekt kun je hem op het moment dat hij iets stouts doet natspuiten met de plantenspuit of elke x nee zeggen en hem daar weghalen. Wel consequent blijven doen, want anders zal hij het niet afleren. Met de zoekfunctie bovenin of in het forumonderdeel kattenkwaad, zit onder gedrag kun je hier meer over vinden!

succes en geniet van je kleine mannetje!
ik <3 Vlinder
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Hoi en welkom op dit forum. Tja je hebt nu eenmaal een kitten in huis en die zijn ondeugend. Hem een tik geven zou ik niet doen, wegtillen of van iets laten schrikken is dan beter. Gelukkig is hij al aardig gewend bij je, en nu is het jou beurt om grenzen te stellen. Dat mauwen kan ook gewoon een vorm van kletsen zijn hoor, lijkt er inderdaad op dat hij dan extra aandacht vraagt. Het bijten aan planten, moet je voorzichtig mee zijn, sommige planten zijn giftig (als je gaat zoeken op giftige planten verschijnt er een lijst, in dat topic) Wellicht kan je hem kattegras voorzetten om aan zijn behoefte te zoorzien? En dat aan de draden zitten, tsja zoals gezegd het is een kitten. Bied hem balletjes aan of een doos om mee te spelen, dat geeft dan wat afleiding. Succes ermee!
ps: wat een schatje!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Roos en Minousch
Panter
Panter

Bericht door Roos en Minousch »

Wat een scheetje.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Bedankt voor alle reacties. Hij is echt een schatje he? Ik ben helemaal verliefd op hem. :)

Ik geef hem ook zachtjes een tik, maar weghalen vind ik zelf ook prettiger. Kan het niet over m'n hart verkrijgen zo'n klein beestje pijn te doen. Tikken zal ik dan ook niet meer doen. Hem ergens weghalen en op de goede plek neer zetten werkt ook beter, denk ik. Zo heb ik dat ook gedaan bij z'n kattenbak. Om het half uur hem erop gezet en afgewacht of ie z'n behoefte deed. En als ie dat deed kreeg ie wat lekkers.

Hij heeft ook speelgoed genoeg, maar alles wat ie ziet prikkelt z'n zintuigen. Draadjes en dingen waar wat uitsteekt vindt ie prachtig. Z'n speelgoed overigens ook. Als ie ergens aan begint te knagen gooi ik ook meestal een balletje en dan rent ie daar weer achteraan. Maar ik ben bang dat als ik slaap, dat ie dan wel iets stuk maakt. Maar de tijd zal het leren.

Ik had trouwens ook nog een vraagje over castreren. Vanaf wanneer kan dat? En zijn daar nadelen aan?

En ook over buiten spelen. Voorlopig wil ik hem sowieso binnen houden, want hij is nog vrij bang voor nieuwe dingen en er lopen best wat katten in de buurt. Hoe voorkom ik dat ie wegloopt of verdwaalt raakt? En zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

goed bezig hoor! Castreren kan vanaf een maand of 4 a 5 al goed, dan beginnen ze vaak ook paringsdrang te krijgen. Tot die tijd zou ik hem zeker binnenhouden! Je tuin afscheiden is meestal de beste optie, maar weet niet of dit haalbaar is, of je veilig woont in een rustige wijk of juist met een drukke weg? Je kan hem ook aan een tuigje buiten laten, zodat hij niet wegloopt. Vaak lees ik dat je katten minstens 6 weken moet binnenhouden voordat je ze naar buiten laat gaan.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Tuin afscheiden is niet helemaal haalbaar, vermoed ik. Er zijn veel kleine gangetjes waar ik ook andere katten doorheen zie lopen en ik vraag me af of ik die allemaal kan vinden. En anders kunnen ze alsnog over de schutting.

Ik heb ook 2 goudvissen. Tot nu toe toont Erwin er nog geen interesse in. Zal dat zo blijven of veranderd dat naarmate ie ouder wordt?
lievelijn
Cheetah
Cheetah

Bericht door lievelijn »

ik denk dat roland liever heeft dat je 1 vraag per topic doet ;-) dit om het gebruik van de zoekfunctie goed te kunnen houden ;-)

afleiden werkt inderdaad prima!

castreren kan geloof ik vanaf 4/5 maanden, ligt een beetje aan je DA. nadelen aan castratie ken ik niet voordelen wel: je kater zal niet/minder gaan sproeien, minder gefrustreerd zijn, minder zijn hormonen achterna lopen (lees dagen wegblijven omdat hij achter de meiden aan wil) en vaak worden ze ook nog aanhakelijker ;-) en je kan als hij buiten mag spelen niet ineens geconfronteerd worden met een zwangere poes ;-)

Voor buitenspelen geldt: eerst goed gewend laten raken en niet ongecastreerd naar buiten doen ;-) dat laatste is gewoon mijn mening maar goed. Heb mijn katje geleerd om met een tuigje naar buiten te gaan. Erg leuk! daarna werd de lijn iets langer en nu mag ze (onder toezicht) buiten spelen in de grotendeels afgezette tuin. zoals je ziet ik heb t stap voor stap aangepakt. (maar dit komt ook omdat ik tussendoor ook verhuisd ben) Ik zou de eerste x buiten ervoor zorgen dat hij een lege maag heeft ;-) kun je hem atijd terug lokken met wat lekker voer! (of zijn favoriete snoepjes of iets dergelijks)

voor alle andere vragen ;-) zou ik lekker even de zoekfunctie gebruiken :grin: het forum bevat werkelijk een schat aan info!
ik <3 Vlinder
Plaats reactie